11123
Sök

Pioneer DEH-P88RS, Voltmätaren, pålitlig?

R1 driver!
5 128 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
Som rubrik lyder, hur pass pålitlig och exakt är voltmätaren på stereon?
Och vilken spänning ska jag sikta efter? Min bil pendlar mellan 12,9v-13,5v ca, och vill tro att det är helt okej?!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 juni 2010
Testa att mäta med en multimeter samtidigt som du kollar den i enheten så ser du väl om den visar rätt eller ej? Borde ju göra det dock tycker jag. Om spänningen är med bilen av så är det riktigt bra, om det dock är med bilen igång så ligger det för lågt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
21 juni 2010
Trådstartare
Okej, då får jag ha en kompis att hjälpa mig att attackera batteriet med multimeter då! smile

Och det är med bilen igång! Dock får vi tänka på att bilen är från -86, och batteriet vet jag inte heller hur gammalt det är!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 juni 2010
Då bör du nog se över batteriet, generatorn & laddkablaget. wink Med bilen igång bör du iaf ligga över 14V.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
21 juni 2010
Det beror ju även på hur man har kopplat in stereon, är den tex kopplad till säkringsdosan/via tändlåset så ligger spänningen knappast lika högt som på batteriet. Jag tror dessutom att en del sätter grov kabel till stereons röda kabel och tunn kabel till stereons gula kabel, men det är inte bra.

Åtminstone på de stereoapparater som jag vet så är det den gula kabeln som försörjer stereon och alltså bör vara grov, den röda kabeln fungerar bara som styrning och behöver inte vara så grov. smile

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
21 juni 2010
Drönirettab skrev:
Det beror ju även på hur man har kopplat in stereon, är den tex kopplad till säkringsdosan/via tändlåset så ligger spänningen knappast lika högt som på batteriet. Jag tror dessutom att en del sätter grov kabel till stereons röda kabel och tunn kabel till stereons gula kabel, men det är inte bra.

Åtminstone på de stereoapparater som jag vet så är det den gula kabeln som försörjer stereon och alltså bör vara grov, den röda kabeln fungerar bara som styrning och behöver inte vara så grov. smile

man bör ju dra en ny jord på samma veva:)

stRaend
21 juni 2010
Drönirettab skrev:

som sagt, har du kopplat in den via "original" kablaget? Eller har du dragit dit nya kablar direkt ifrån batteriet? Jag hade "original" förut, då sänktes volten så fort jag satte igång ljuset, blinkersen, fläkten osv osv. Nu har jag kopplat den via batteriet och märks ingen skillnad på volten förutom då jag drar på lite.

Men om jag jämför mellan vad hu'n visar och steget (inbyggd volt mätare) så visar steget mer än hu'n. Upp till 1,5v ibland. Sedan så har jag en extern voltmätare inkopplad också, direkt på batteriet, den visar samma som steget ungefär, 0,1-0,2v skillnad kanske som mest.

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
Okej. I detta fallet har förra ägaren varit en klåpare och stulit strömmen från ciggtändaruttaget (har själv inte orkat dra om kablarna själv än, men ska nog det i framtiden), så kan kanske va en ganska bidragande orsak till spänningsfallet? Ska iaf testa mäta med multimeter över batteriet med bilen igång då och se så det inte är för dålig spänning där.

Annars så får jag väl försöka byta batteri och "de 3 gyllene kablarna" eller vad folk kallar dom! smile

stRaend
22 juni 2010
_DamnIt skrev:
Okej. I detta fallet har förra ägaren varit en klåpare och stulit strömmen från ciggtändaruttaget (har själv inte orkat dra om kablarna själv än, men ska nog det i framtiden), så kan kanske va en ganska bidragande orsak till spänningsfallet? Ska iaf testa mäta med multimeter över batteriet med bilen igång då och se så det inte är för dålig spänning där.

Annars så får jag väl försöka byta batteri och "de 3 gyllene kablarna" eller vad folk kallar dom! smile

Ja då är det ju inte så konstigt smile kolla om det sänks om du vrider på fläkten eller något.

the big three wink väldigt viktigt

R1 driver!
5 128 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
_DamnIt skrev:

Ja då är det ju inte så konstigt smile kolla om det sänks om du vrider på fläkten eller något.

the big three wink väldigt viktigt

På stereon sjunker det bara jag tänker "snart dags att tända en lampa" ungefär.. Men ska kolla med multimeter och se så det inte är så dålig spänning över batteriet med!

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
Jag kan ju även passa på att fråga en annan bilstereosak här då, det smäller till i mina högtalare när jag stänger av stereon, eller ja när steget stängs! Hur får jag bort det? För det känns som att mina högtalare har börjat ta stryk av det, och är ju inte så himla roligt!

2 924 Inlägg
23 juni 2010
_DamnIt skrev:
Jag kan ju även passa på att fråga en annan bilstereosak här då, det smäller till i mina högtalare när jag stänger av stereon, eller ja när steget stängs! Hur får jag bort det? För det känns som att mina högtalare har börjat ta stryk av det, och är ju inte så himla roligt!

Hur har du jordat slutsteget?  (lika grov minus-kabel som plus-kabel och med guldpläterade kontakter?)
Lider du av generator-vinande också?

~ Life is short, have FUN! ~

16 197 Inlägg
23 juni 2010
peegee skrev:
_DamnIt skrev:

Hur har du jordat slutsteget?  (lika grov minus-kabel som plus-kabel och med guldpläterade kontakter?)

de har inget me stegets ström att göra..

steget stänger av sig innan stereon stängs av å då "slår" de i steget.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
peegee skrev:
_DamnIt skrev:

Inget fel på ström, jord och lågnivå

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
peegee skrev:
_DamnIt skrev:

Okej, och det motverkar jag hur? För tror det snart kommer döda mina högtalare

stRaend
23 juni 2010
_DamnIt skrev:
evilaudio skrev:
peegee skrev:

med en "pop stopper" big_smile

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=269

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 juni 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
_DamnIt skrev:
evilaudio skrev:

Tack! smile Men enligt vad det står där, så räcker det egentligen med ett relä som fördröjer avstängningen lite?

stRaend
23 juni 2010
_DamnIt skrev:
stRaend skrev:
_DamnIt skrev:

Tack! smile Men enligt vad det står där, så räcker det egentligen med ett relä som fördröjer avstängningen lite?

ja. alltså ett sådant relä tongue fast du kan säkert hitta billigare. räcker inte med ett vanligt relä vad jag vet.

21 761 Inlägg
23 juni 2010
Man bygger en fördröjningskrets som fördröjer remotesignalen, reläts uppgift är (vad jag vet iaf) att avlasta kretsen från remoteströmmen. Det funkar alltså att använda vanliga relän, men det måste finnas en fördröjningskrets som styr reläspolen. smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
24 juni 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Man bygger en fördröjningskrets som fördröjer remotesignalen, reläts uppgift är (vad jag vet iaf) att avlasta kretsen från remoteströmmen. Det funkar alltså att använda vanliga relän, men det måste finnas en fördröjningskrets som styr reläspolen. smile

Som exempel kan jag skaffa mig ett 12sek relä som normalt används till innerbelysning? För jag måste göra något, går inte ens att byta skiva utan att steget stängs av och det smäller! Därför skulle det va rätt trevligt med 12sek så man har lite tid på sig!

Sök