3348
Sök

Förgasar turbo weber 36:a (volvo)

Endast Rätthjulsdrivna bilar <3
308 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
hej!

jag har tittar runt här på forumen om hur fargasar turbo fungerar.
vad jag förstår finns det 2 typer av de.

vilken typ är bäst med en weber 36:a?
går det ens att köra turbo men denna förgasare? (trycksätta förgasaren)
och kan någon förklarar lite djupare hur dessa funkar?

bilen är en volvo 740 just nu är toppen planad 2 mm men den kan ju bytas. hur mycket effekt förlorar man på att köra turbo på en b230a (inte kompsänkt) motor med planad topp?

tack på förhand
mvh david
Senast redigerat av Nagz (22 juni 2010)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 juni 2010
saxat från amazon.forum.bilia.se

Originalflottören i mässig skrymklas ihop och blir som ett russin vid 0,8 Bars laddtryck. Då detta händer kan tre saker inträffa, antingen går det hål på flottören eller så får den \"slagsida\" så att den tar i flottörhuset. I det tredje fallet så skrynklar den ihop sig i rakt läge och är fortfarande tät, den har därmed mer eller mindre kvar sin funktion som flottör.. 

Vill man ha plastflottör istället så får man titta i det sortiment som Weber har, antingen finns det idag flottörer som passar rakt av eller så får man ta någon och modifiera. En variant är annars att fylla originalet med \"byggskum\", den blir då något tyngre och man får då justera nivån i motsvarande grad.

Förövrigt så läcker denna förgasare som ett såll då den trycksätts, så det gäller att täta alla ventilationshål som går utåt. Spjällaxeln kan man med fördel trycktäta med laddluft, man borrar hål i förgasarhuset in till spjällaxlarna och drar små slangar eller rör från tryckburken ovanför. Då laddtryck uppstår så kommer detta tryck att balanseras ut trycket i förgasarhalsen nere vid spjällaxlarna, gör man inte detta så trycks bränsleluftblandning ut via axlarna, ut i motorrummet och det är inte så lyckat. Sedan måste man som vid alla trycksystem använda en surgeventil (avlastningsventil) annars så läcker det vid spjällaxlarna varje gång man släpper gaspedalen. Man kan också med fördel använda en adapterplatta mellan förgasare och insugsrör som man drar en tryckslang till, från denna adapterplatta borrar man de hål som behövs till spjällaxlarna. En sådan installation ser desstom snyggare ut. Det kan också nämnas att det tryck man tar ut ovanför förgasaren är något högre än det tryck som råder i förgasarhalsen vid spjällaxlarna, detta beroende på att i det senare fallet så har luften just passerat en halsring och en spridare, denna luftmassa har då inte hunnit erhålla full återvinning av trycket.

DCD förgasaren som sådan är ingen höjdare att använda i ett trycksystem beroende på de allt för små halsringar som den har. Roar man sig med att mäta det statiska trycket före och efter förgasaren så ser man att halsringarna är på tok för små även om man svarvar upp dom så lång det går (29-31 mm).. Flödesmässigt hänger denna förgasare med till någonstans runt 180-200Hp över detta område aggerar det som en jättelik kork i insuget  . Därmed inte sagt att det inte går att få ut ännu mer effekt med denna förgasare, för det gör det, men till bekostnad att ett stort tryckfall och därmed försämrad fyllnadsgrad hos motorn.

det tog mig ca 10s att söka upp det på google. det finns mer sidor än garaget.org att söka info på
Senast redigerat av turboforssen (22 juni 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

308 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
tack för hjäpen.
har läst en del nu och letat.

finns det någon guide hur man trycksätter dessa förgasare? har nämlingen en jätte fräsch.
vore riktigt kul att köra förgasar turbo med en weber eftersom det inte är så många som gör detta.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
22 juni 2010
Nagz skrev:
tack för hjäpen.

finns det någon guide hur man trycksätter dessa förgasare? har nämlingen en jätte fräsch.
vore riktigt kul att köra förgasar turbo med en weber eftersom det inte är så många som gör detta.

allt står ju i texten !  vill du ha bilder så du fortsätta söka
Senast redigerat av turboforssen (22 juni 2010)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

308 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
turboforssen skrev:
Nagz skrev:
tack för hjäpen.

allt står ju i texten !  vill du ha bilder så du fortsätta söka

det var bilderna jag menade. när jag sa guide.
jag hittar inga nämligen.

308 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
jag har hört med en kompis nu, han sa att om man trycksätter hela förgasaren, alltså bygger en stor plåtlåda som hela förgasaren sitter i då behöver man inte täta förgasaren.

är det någon här som också har gjort på detta viss?

mvh david

Sök