2193
Sök

Hur mkt ska jag ladda för att få ungefär 250-260 hk ? växellådan klarar bara det,

321 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
#1
Heej jag undrar om nån har lust att gå in på min sida och läsa vad som är gjorts med bilen min,
och sen uppskatta hur mkt jag bör ladda för att få mina 250-260 hk ! har ett FK block i så ingen behöver skriva att stakarna o skit går sönder...

tacksam för snabba svar..


OEM Rox
245 Inlägg
22 juni 2010
#3
Du kommer behöva typ 16T turboagg, andra spridare och ny koppling. Någon som är mer utav en expert kan säkert ge en större insikt men original turbo klarar det inte hur som helst, och inte original bränslesystem heller.

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

321 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
#4
ok men vad är det mesta jag kan kräma ut med sakerna jag har då ?


1 772 Inlägg
22 juni 2010
#5
frightnight skrev:
ok men vad är det mesta jag kan kräma ut med sakerna jag har då ?

Runt 220 hk

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

321 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
#6
jag skulle nog uppskatta att jag redan har mer en det


1 772 Inlägg
22 juni 2010
#7
frightnight skrev:
jag skulle nog uppskatta att jag redan har mer en det

Konstigt, eftersom turbon inte levererar mera hästar än så.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

321 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
#8
men hallå de är väl inte bara turbon som ger ut hk ?


864 Inlägg
22 juni 2010
#9
En kompis bänkade 234hk ur sin b230fk med följande mods:

3" avgas från turbon med en dämpare
större intercooler
531-topp med VX3-kam
BSR-chip

Han körde även med öppet filter med hyfsad avskärmning, placering och hyffsat vettigt luftintag. Men det ska väl inte vara helt nödvändigt.

Detta var med laddtryck på strax under 1 bar och 40%E85 60%BF98.

Du får nog inte ut mer effekt än så innan turbon storknar. Ska du passera det behöver du dessutom uppgradera växellåda och koppling.

Min polare har efter detta bytt till 16T, R-spridare samt bränsletrycksregulator. Han har även bytt till M90 och värre koppling. Bilen körs numera på ren E85 och fungerar efter en del labbande med bränsletrycket fint, uppskattningsvis över 270hk.

//Tuffhaggman
Senast redigerat av Tuffhaggman (22 juni 2010)

864 Inlägg
22 juni 2010
#10
frightnight skrev:
men hallå de är väl inte bara turbon som ger ut hk ?

Nej, men det är den som matar på med luft. För att få ut en viss effekt krävs det en viss bränsletillförsel, för att bränslet ska förbrännas fullständigt krävs det att en viss mängd luft tillförs. Din turbo är att betrakta som en luftpump/kompressor som förser motorn med luft, turbon klarar inte av att leverera tillräckligt mycket luft för mer än ca230hk. Därmed är den begränsande....

1 772 Inlägg
22 juni 2010
#11
frightnight skrev:
men hallå de är väl inte bara turbon som ger ut hk ?

Vad är det som du tror gör så att du har över 220 hk då?


Tuffhaggman skrev:
En kompis bänkade 234hk ur sin b240fk med följande mods:

Där har du nog max.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

321 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
#12
NordstromJ skrev:
frightnight skrev:
men hallå de är väl inte bara turbon som ger ut hk ?

Vad är det som du tror gör så att du har över 220 hk då?


Tuffhaggman skrev:
En kompis bänkade 234hk ur sin b240fk med följande mods:

Där har du nog max.

Jo alltså hade jag mer en 220 ? = ) eftersom dom där sakerna har jag redan i smile


864 Inlägg
22 juni 2010
#13
NordstromJ skrev:
frightnight skrev:
men hallå de är väl inte bara turbon som ger ut hk ?

Vad är det som du tror gör så att du har över 220 hk då?


Tuffhaggman skrev:
En kompis bänkade 234hk ur sin b240fk med följande mods:

Där har du nog max.

Jag skulle tro det. Sen vet man aldrig hur korrekt bänken visade, men den ska enligt utsago vara rätt så ärlig....

Mer än så får man nog se som onåbart med originalsnurran.

OEM Rox
245 Inlägg
22 juni 2010
#14
frightnight skrev:
jag skulle nog uppskatta att jag redan har mer en det

Tro mig, det har du inte. Jag hade 1.2 bar på min 945a med 3", öppet filter, chip etc och det var då rakt inga 240 hästar.

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

806 Inlägg
22 juni 2010
#15
NordstromJ skrev:
frightnight skrev:
men hallå de är väl inte bara turbon som ger ut hk ?

Vad är det som du tror gör så att du har över 220 hk då?

Ingengörs konst

Tuffhaggman skrev:
En kompis bänkade 234hk ur sin b240fk med följande mods:

Där har du nog max.


1 772 Inlägg
22 juni 2010
#16
frightnight skrev:
Jo alltså hade jag mer en 220 ? = ) eftersom dom där sakerna har jag redan i smile

Kanske att du har några till, dock blåser originalturbon mest varmluft efter en bar. Sen har du även höjt laddet nästan det dubbla mot original vilket säkerligen minskar livslängden en hel del på turbon.

Köp en som redans nämnts, 16t, jag lovar att du kommer märka en stor skillnad.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

864 Inlägg
22 juni 2010
#17
lodiseN skrev:
NordstromJ skrev:
frightnight skrev:
men hallå de är väl inte bara turbon som ger ut hk ?

Vad är det som du tror gör så att du har över 220 hk då?

Ingengörs konst

Tuffhaggman skrev:
En kompis bänkade 234hk ur sin b240fk med följande mods:

Där har du nog max.


Såg precis att jag skrivit"b240fk", alla insåg väl naturligtvis att det skulle vara b230fk??

321 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
#18
Tias88 skrev:
frightnight skrev:
jag skulle nog uppskatta att jag redan har mer en det

Tro mig, det har du inte. Jag hade 1.2 bar på min 945a med 3", öppet filter, chip etc och det var då rakt inga 240 hästar.

hehe men de var inte de jag ville veta hur mkt jag ha rnu utan det mesta jag kan få ut nu, ska ju ändå inte ha dom här sakerna jag har nu utan blir ju värre saker i,

sen med större turbo r spridare och större intecooler så vill jag veta hur mkt jag bör ladda för att få 25-260 hk de var det jag ville veta


OEM Rox
245 Inlägg
22 juni 2010
#19
Japp jag förstår smile Jag vill bara peka ut det, då kanske det är lättare för dig o veta vad du behöver göra smile

"Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen."
Ja, och hur fort går en häst och vagn?
----------
Det stavas Stereo, inget annat.

321 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
#20
NordstromJ skrev:
frightnight skrev:
Jo alltså hade jag mer en 220 ? = ) eftersom dom där sakerna har jag redan i smile

Kanske att du har några till, dock blåser originalturbon mest varmluft efter en bar. Sen har du även höjt laddet nästan det dubbla mot original vilket säkerligen minskar livslängden en hel del på turbon.

Köp en som redans nämnts, 16t, jag lovar att du kommer märka en stor skillnad.

joo jag ska köpa bättre saker, okej med 16t r spridare större intercooler mm , hur mkt bör jag ladda för att få 25-260 hk de var det jag ville veta big_smile



Sök