2327
Sök

Dieselbil som drar 0.5 liter? Mellan 10-15 tusen.

36 Inlägg
25 juni 2010
Seat Ibiza 1.9tdi. Eller vilken liten VW kaross som helst med 1.9tdi´. Min ack så fula men billiga Seat drar 0.52 och då har jag rejält tung högerfot.

I started out with nothing, and I still have most of it left!

407 Inlägg
25 juni 2010
Trådstartare
Melina525 skrev:
Seat Ibiza 1.9tdi. Eller vilken liten VW kaross som helst med 1.9tdi´. Min ack så fula men billiga Seat drar 0.52 och då har jag rejält tung högerfot.

Jo. dom drar lite.
Fick ett tips att man skulle installera evry modd. Men då drar den mera soppa yikes
Det måste vara så.

Blir rätt nöjd om den drar inte mer än 0.50 liter milen.
Drar den det orginal så behövs ej dieselbox eller liknande. Men är det en BARA en TD så monterar jag en IC bara för att få en bättre förbränning.
Senast redigerat av Diesel_77 (26 juni 2010)

2 266 Inlägg
26 juni 2010
Evry modden kan man koppla med tryckgivare så den bara ger effekt vid ett visst laddtryck.
sen kan man justera med poten så precis som på en annan box och då varierar man motståndet
var på man lurar databoxen att den får för lite bränsle och då kompenserar datorn de genom att skicka mer ström till pumpen och då blir de sen mer bränsle,
En trim box till dom där är uppbyggda på samma vis

På tjejens s70 diesel har jag bara en sån inkopplad och när man åker och normalt så drar den mindre för att motor blir starkare den svarar mycke mer på gasen och då behöver den inte jobba lika hårt, lika är de på min 940 diesel med d24 i den är påställd mycke
men den ligger på 0,65-0,7 när man hårdare blandad körning.

Ställde ner pumpen för att besikta i fjol och vips vart den tröttare och gick 0,85-1,0 mil och då har jag kört bara efter trippen då tankmätaren är paj

ja du får kallare luft in i motorn och de ger mer syre= effektivare förbränning
om du ställer upp laddtrycket max va de går utan att röra bränslet så får du den också att gå billigare för en diesel laddar aldrig mer än de finns diesel att förbränna

http://www.garaget.org/?car=121650 han verkar ha lyckats bra

svetsdiff !!!

407 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Evry modden kan man koppla med tryckgivare så den bara ger effekt vid ett visst laddtryck.
sen kan man justera med poten så precis som på en annan box och då varierar man motståndet
var på man lurar databoxen att den får för lite bränsle och då kompenserar datorn de genom att skicka mer ström till pumpen och då blir de sen mer bränsle,
En trim box till dom där är uppbyggda på samma vis

På tjejens s70 diesel har jag bara en sån inkopplad och när man åker och normalt så drar den mindre för att motor blir starkare den svarar mycke mer på gasen och då behöver den inte jobba lika hårt, lika är de på min 940 diesel med d24 i den är påställd mycke
men den ligger på 0,65-0,7 när man hårdare blandad körning.

Ställde ner pumpen för att besikta i fjol och vips vart den tröttare och gick 0,85-1,0 mil och då har jag kört bara efter trippen då tankmätaren är paj

ja du får kallare luft in i motorn och de ger mer syre= effektivare förbränning
om du ställer upp laddtrycket max va de går utan att röra bränslet så får du den också att gå billigare för en diesel laddar aldrig mer än de finns diesel att förbränna

http://www.garaget.org/?car=121650 han verkar ha lyckats bra

Okej, då vet jag att en evry modd gör så motorn jobbar mindre = drar mindre. smile

Jo, jag kan fundera på att ställa upp laddtrycket.

Men vi säger att jag skaffade en TD och monterade en Intercooler. Visst kan jag behöver jag bara ställa upp dieselpumpen (typ som evry modd). Drar den mindre då eller är det bara evry modd som gör så den drar mindre?

En TD är ju mycket billigare än en TDI. Sen är TD mycket vanligt på en sedan 4-d. Alltså 74 hk. Bara montera en IC så har man en TDI big_smile haha.
Senast redigerat av Diesel_77 (26 juni 2010)

2 266 Inlägg
26 juni 2010
ja den kommer dra mindre eftersom den jobbare effektivare ja så kan du göra med ic om de är bara den som skiljer mellan td och tdi tex spridarna turbon om de skiljer nåt undra jag

svetsdiff !!!

836 Inlägg
26 juni 2010
varför köpa diesel när det finns många bilar som dricker 0.5 som bensinare...jag själv har oxå 5 mil till jobb och har en civic 93a 1.5 som dricker 0.5 och kostar 900 spänn i skatt smile det e billigt om något

407 Inlägg
26 juni 2010
Trådstartare
PMPerformance skrev:
ja den kommer dra mindre eftersom den jobbare effektivare ja så kan du göra med ic om de är bara den som skiljer mellan td och tdi tex spridarna turbon om de skiljer nåt undra jag

Skillnaden mellan TD och TDI är att TDI har intercooler och datastyrd box. Sen är det väll samma motorvolym och turbo och spridare. Tror jag. Inte riktigt säker på spridaren och turbo, men det ska väll inte vara något problem att montera en IC på en TD?

Som jag fattad det så är det dom har tipsen för att få en snålare och mer effektivare motor.

TID = Evry modd

TD = IC och ställa upp laddtrycket.

Eller?

2 266 Inlägg
26 juni 2010
Nej de är inga problem att montera ic på den,
ja du kan ställa upp turbotrycket på TDI också efter evry modden

svetsdiff !!!

407 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
PMPerformance skrev:
Nej de är inga problem att montera ic på den,
ja du kan ställa upp turbotrycket på TDI också efter evry modden

Fick ett tips av en kompis nu.
Han sa att TD kan man göra så den går snålare. Men är man ute efter effekt så rekommenderas TDI. Han sa att man kan montera en IC, inga problem. Men det är bara ställa upp laddtrycket på TD och montera IC så går den snålt.

Har ca 20 mil till jobbet big_smile

2 266 Inlägg
Olika
907 Inlägg
27 juni 2010
En TD med IC blir INTE en TDI!
TDI = Turbo Diesel Injection
Dvs en TDI är en direktinsprutad motor, där sprutas bränslet med högt tryck rätt in på kolven som har en sfärisk topp, på en TD eller D sprutas bränslet in i en förkammare under lägre tryck.

TDI är en effektivare motor som tar mindre med bränsle.

Mvh
Fredrik

407 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
fredriq skrev:
Dvs en TDI är en direktinsprutad motor, där sprutas bränslet med högt tryck rätt in på kolven som har en sfärisk topp, på en TD eller D sprutas bränslet in i en förkammare under lägre tryck.

Så då måste en TD och en TDI ha IC?

Att jag kunde vara så bild wink Är van att I är intercooler.

Men ser ingen skillnad mellan sprutet på den här och denna:

TD:

http://gleisbau-welt.de/grafix/bilder/motorkunde/dieselmotor.jpg

TDI:
http://www.haywood-sullivan.com/vanagon/TDI/TDI_1Z_Motor_50_insides.100_alt.gif
Senast redigerat av Diesel_77 (27 juni 2010)

Olika
907 Inlägg
27 juni 2010
Diesel_77 skrev:
fredriq skrev:

Så då måste en TD och en TDI ha IC?

Att jag kunde vara så bild wink Är van att I är intercooler.

Men ser ingen skillnad mellan sprutet på den här och denna:

TD:

http://gleisbau-welt.de/grafix/bilder/m … lmotor.jpg

TDI:
http://www.haywood-sullivan.com/vanagon … 00_alt.gif

Har inte sett några TD med IC, men det finns säkert.

Bilderna du hittat är på en Commonrail och en TDI, Commonrail är ännu nyare teknik!

Mvh
Fredrik

407 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
Men har du några bilder på en TD sprut, samt TDI sprut?

Olika
907 Inlägg
27 juni 2010
Diesel_77 skrev:
Men har du några bilder på en TD sprut, samt TDI sprut?

Hittar tyvärr inga bra bilder för TD men TDI har du ju själv hittat en bild som illustrerar hur inpsrutaren sitter.

Det finns mycket att läsa här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dieselmotor

Mvh
Fredrik

4 001 Inlägg
27 juni 2010
Dieslare utvecklar inte lika mycket värme och om jag inte minns helt fel så går en diesel bäst vid insugstemp på 50 grader så därför är inte IC lika nödvändig på en diesel.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

407 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
kolvas skrev:
Dieslare utvecklar inte lika mycket värme och om jag inte minns helt fel så går en diesel bäst vid insugstemp på 50 grader så därför är inte IC lika nödvändig på en diesel.

Om en TD drar 0.50 så nöjer jag mej med det smile Det är väll bara ställa upp turbotrycket som max, utan att röra bränslesprutningen. Turbon kan ju inte ladda mer än vad bränslet ger. Men är det inte risk att något kan gå sönder då?

Men är ni säker på att diesel inte behöver en IC? Är dom så kalla?

Hur ska man starta bilen om det är 20 minus ute? Eller mer.

888 Inlägg
27 juni 2010
Hur man ska starta bilen? man vrider på nyckeln... eller du har skruvmejsel?

407 Inlägg
27 juni 2010
Trådstartare
HenkeTIC skrev:
Hur man ska starta bilen? man vrider på nyckeln... eller du har skruvmejsel?

Oj, ska utveckla. Jag menar att dieselar är mycket svår att starta när det är 20 minus ute.

Darth Vader
1 644 Inlägg
27 juni 2010
Diesel_77 skrev:
Melina525 skrev:

Jo. dom drar lite.
Fick ett tips att man skulle installera evry modd. Men då drar den mera soppa yikes
Det måste vara så.

Blir rätt nöjd om den drar inte mer än 0.50 liter milen.
Drar den det orginal så behövs ej dieselbox eller liknande. Men är det en BARA en TD så monterar jag en IC bara för att få en bättre förbränning.

Evry-mod genererar inte en högre bränsleförbrukning. Jag har en evry-mod på passaten, kör den bilen ganska hårt, drar ut växlarna ganska duktigt då den hackar och har sig om man inte ger den bra med gas.

Snittar nu 0.61 med och utan evry-mod. Hittar du en mindre bil med samma motor (1Z 90hk) så kan du komma ner i 0.5 utan problem.

Turbon orkar ladda max 1,2 bar, men över 1 slår tryckvakten ifrån. tongue

Braaaaap?

Sök