1830
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 545 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
Volvo_Trimm skrev:
Jag undrar nu... Aluminiumplattan, Där ska väl vevhusventilationen sitta, Hur löser du det ?
Jag försöker inte komma på problem eller så, men mitt 2.0l block till min golf, ser likadan ut där tror jag,
hade varit kul att kanske härma lite?

Aluminiumplattan sitter där för att blockera vevhusventilationen. Eftersom jag använder en topp från Golf II så sitter vevhusventilationen i toppen, därmed behövs inte den i blocket. Helt ok att härma, det är inte jag som kommit på lösningen smile

Jag vet att TSR performance säljer kit för detta med täckplattorna samt adapterring till fördelaren från golf I (den är mindre och passar annars inte i hålet), om man inte vill göra egna. Jag vet att det går med en vanlig frostplugg till det runda hålet annars.
Senast redigerat av mrpete (18 oktober 2010)

2 373 Inlägg
18 oktober 2010
Riktigt läcker motor du hade där!!!! Nu blev man verkligen sugen på att renovera smile

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
18 oktober 2010
Trådstartare
audienergy skrev:
Riktigt läcker motor du hade där!!!! Nu blev man verkligen sugen på att renovera smile

Tackar, ja det blir riktigt snyggt med all blank metall mot det svarta smile Bara att börja samla delar nu då hehe

Skrap
2 098 Inlägg
19 oktober 2010
Ser riktigt bra ut alltså! big_smile du gör det bra!

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
JofooN skrev:

Tackar tackar, fint blir det, får hoppas att det funkar lika bra sen big_smile

Håller på och försöker mäta förbränningskammarens volym, men det är fan inte lätt!

Har en spruta från apoteket som inte var sådär jättebra.. den läcker när man håller sprutan nedåt.. sad

Sen har jag en glasskiva och fett att täta med.. men resultatet blir olika varenda gång.. ibland kommer det luft under glaset vilket gör mig väldigt irriterad..

får ta en paus och försöka igen.. det driver mig snart till vansinne..

213 Inlägg
19 oktober 2010
Volvo_Trimm skrev:
mrpete skrev:
Då det står lite stilla i efterforskningar kring kompression osv så begav jag mig till skroten för att hämta ett oljatråg, men vädret slog om till helkasst samt att det inte fanns så många fina objekt att ta från sket jag i det.. Istället hittade jag en audi 100 med rätt spjällhus! så nu har jag det större spjällhuset som jag behöver med tomgångsinställning på.

Sen åkte jag förbi skruvcenter och köpte lite M8 bultar med insexskalle.

Svårt att missa var jag använde bultarna smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … 080188.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … 080190.jpg

Jag undrar nu... Aluminiumplattan, Där ska väl vevhusventilationen sitta, Hur löser du det ?
Jag försöker inte komma på problem eller så, men mitt 2.0l block till min golf, ser likadan ut där tror jag,

Det är jag som är fader till dom alu plattorna.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Jani Hast skrev:
Volvo_Trimm skrev:
mrpete skrev:
Då det står lite stilla i efterforskningar kring kompression osv så begav jag mig till skroten för att hämta ett oljatråg, men vädret slog om till helkasst samt att det inte fanns så många fina objekt att ta från sket jag i det.. Istället hittade jag en audi 100 med rätt spjällhus! så nu har jag det större spjällhuset som jag behöver med tomgångsinställning på.

Sen åkte jag förbi skruvcenter och köpte lite M8 bultar med insexskalle.

Svårt att missa var jag använde bultarna smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … 080188.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … 080190.jpg

Det är jag som är fader till dom alu plattorna.

Givetvis är det så smile Mkt tacksamt för att jag fick med dem, men de finns som sagt även på tsr performance att köpa för en slant.

Jani, räknade du något på kompressionsförhållande när du planerade motorbygget?

Jag fick fram dessa värden när jag mätte nyss.

Förbränningskammare vol. 29ml
Kolvgrop/cylindertopp: 20ml
packning: 2 x 82,5mm
Senast redigerat av mrpete (19 oktober 2010)

213 Inlägg
19 oktober 2010
Räknade inte på det.
Han inte börja med det än.

Skrap
2 098 Inlägg
19 oktober 2010
mrpete skrev:
JofooN skrev:

Tackar tackar, fint blir det, får hoppas att det funkar lika bra sen big_smile

Håller på och försöker mäta förbränningskammarens volym, men det är fan inte lätt!

Har en spruta från apoteket som inte var sådär jättebra.. den läcker när man håller sprutan nedåt.. sad

Sen har jag en glasskiva och fett att täta med.. men resultatet blir olika varenda gång.. ibland kommer det luft under glaset vilket gör mig väldigt irriterad..

får ta en paus och försöka igen.. det driver mig snart till vansinne..

haha, inte bra. Sätt dig framför tv'n och drick ett glas mjölk och sedan gå och försök igen smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 oktober 2010
Trådstartare
Jani Hast skrev:
Räknade inte på det.
Han inte börja med det än.

Okok, jag räknade på det idag med de mått jag kunde få fram.

Men är verkligen packningen 2mm tjock? använde skjutmått.. Det ger iaf 11cc

förbränningskammare 29cc
kolvgrop till cylinderkant 20cc
packning: 11cc

1984/4 = 496

29 + 20 + 11 = 60cc

(496 + 60) /60 =9,26666 = 9,26:1

vilket verkar väldigt lågt.. men det var svårt att få helt exakta mått med t-röd och en pump från apoteket.. nånstans där är det iaf.. frågan är hur mkt jag behöver ta av toppen för att hamna på 10-11:1
Senast redigerat av mrpete (19 oktober 2010)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
Lämnade in toppen hos Aröds mekaniska igår för att hyvla av 1mm. Då ska jag hamna nånstans strax över 10:1 i kompressionsförhållande. Ska jag komma högre måste jag byta kolvarna. För att komma till 11:1 med nuvarande kolvar skulle jag behöva ta bort 1/3 av förbränningskammaren hehehe..

Så fort lönen kommer ska jag köpa lite smågrejer som kamrem, drivrem till v-pump o generator, ett par bussningar för motorfästen. Sen ska jag nog vara good to go för motorbytet big_smile

Imorn är det däcksparkarträff vid Burger king sisjön, där kanske man kan få lite idéer för framtida mods.

Har även sumpat ett spjällhus då tomgångsskruven gick sönder och inte ville borras ur.. så det blir leta nytt igen..
Senast redigerat av mrpete (23 oktober 2010)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 oktober 2010
Trådstartare
Så var toppen hämtad, 1mm avhyvlat så nu ska jag få rätt storlek på förbränningskammaren och hamna nånstans strax över 10:1 i kompressionsförhållande, finfint smile

Imorn kommer lönen och då ska jag fixa lite småsaker som saknas, kamrem, motorbussning, motorolja etc.

Så ser den ut nu smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080204.jpg

Dkv
592 Inlägg
27 oktober 2010
Ser bra ut peter! smile

Keep up the gooood work! smile

Mvh Tommy

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Tommy_F skrev:
Ser bra ut peter! smile

Mvh Tommy

Tack så mkt Tommy! smile Ska åka förbi mekonomen idag och beställa lite smågrejer, sjukt kul att det verkligen börjar närma sig nu smile

TwinsBilOchPlåt skrev:
nyplanad topp mums !, ska du inhandla hammarlack oxo eller ??? smile, hade inte suttit fel med röd motor smile

Japp, nästan så fint att man inte vill sätta ihop det, haha nä grejerna ska användas sen! Det är ingen volvomotor!  haha, nä den får vara svart och silver/polerat.

Har hittat ett BBS body kit på ebay som jag är sugen på att köpa.. får det för 70£ o pundet ligger runt 10kr nu så det är bra, men jag har ingen aning om vad frakten kan bli.. säkert minst lika mkt tongue

Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
27 oktober 2010
mrpete skrev:
Tommy_F skrev:
Ser bra ut peter! smile

Mvh Tommy

Tack så mkt Tommy! smile Ska åka förbi mekonomen idag och beställa lite smågrejer, sjukt kul att det verkligen börjar närma sig nu smile

TwinsBilOchPlåt skrev:
nyplanad topp mums !, ska du inhandla hammarlack oxo eller ??? smile, hade inte suttit fel med röd motor smile

Japp, nästan så fint att man inte vill sätta ihop det, haha nä grejerna ska användas sen! Det är ingen volvomotor!  haha, nä den får vara svart och silver/polerat.

Har hittat ett BBS body kit på ebay som jag är sugen på att köpa.. får det för 70£ o pundet ligger runt 10kr nu så det är bra, men jag har ingen aning om vad frakten kan bli.. säkert minst lika mkt tongue

menade toppen bara tongue, resten ska vara silvrigt tycker jag smile
borde inte bli mer än 1500, älskar det bodykitet föresten big_smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
TwinsBilOchPlat skrev:
menade toppen bara tongue, resten ska vara silvrigt tycker jag smile
borde inte bli mer än 1500, älskar det bodykitet föresten big_smile

aha, jag får se hur jag gör med färgvalet.. som det ser ut nu måste jag sätta på en röd ventilkåpa.. Gti:n har en special med hållare för gaswire så jag får ta det jag har på bilen nu.. men det fixas ett snyggare alt. polerat senare.

Nej, jag tippar också på max 1500:- för kalaset och ja jag håller med, men dock fortf utan kofångare, annars ser det gay ut..  lackar du det åt mig sen då? wink

1 200 Inlägg
27 oktober 2010
Porrig topp! Men inge plastskit på ettan nu, tyskstuk är det ända rätt! big_smile

Skrap
2 098 Inlägg
27 oktober 2010
det går bra nu! blir skit bra detta! härligt bygge som sagt smile!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Stackarn skrev:
Porrig topp! Men inge plastskit på ettan nu, tyskstuk är det ända rätt! big_smile

Tackar, hehe vi får se.. jag är sugen på lite racingstuk faktiskt.. kollat en del klipp från "berg cup" även om de flesta bilarna där är väl extrema så finns en del saker jag gillar smile

JofooN skrev:
det går bra nu! blir skit bra detta! härligt bygge som sagt smile!

Jajemän, nu går det framåt, snart så.. snart får jag testköra den också big_smile

Sök