3333
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
844 253 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
Är denna kamaxeln rätt nollad nu? ettans cylinder mot kamdrevet.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080219.jpg

hbxservice.com
1 471 Inlägg
2 november 2010
rätta mej om jag har fel , är det inte 4an som är 0ad nu ?

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
saablover_1 skrev:
rätta mej om jag har fel , är det inte 4an som är 0ad nu ?

Dunno.. därför vill jag gärna ha svar från någon som vet säkert smile

1 200 Inlägg
4 november 2010
Första i ÖD för att nolla väl?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
Japp, jag har kollat upp detta och kammen är snurrad och kammen är nollad på 1ans cylinder samt att kolven är i ö.d.

Nu ser det ut så här:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080223.jpg

För övrigt har jag köpt 8L castrol magnatec 5W40 (det får duga till att börja med då motorn kommer att köras lugnt i början, samt att det skulle kännas segt att lägga mer än drygt 400:- på de första 20min och byter olja och filter. Köpte även lite andra småsaker.

Imorn hämtar jag ut vinterfälgarna som har blivit blästrade och lackade, samt oljetråg och ventilkåpa.

snart smäller det! big_smile

driftsättare
169 Inlägg
4 november 2010
ettan är den närmast drevet! har du inga märkningar på drevet? ska väl finnas en på baksidan mot toppen som ska ligga i linje med kanten för ventilkåpan!

du hann visste för själv! big_smile
Senast redigerat av jooeell (4 november 2010)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
4 november 2010
Trådstartare
jooeell skrev:
ettan är den närmast drevet! har du inga märkningar på drevet? ska väl finnas en på baksidan mot toppen som ska ligga i linje med kanten för ventilkåpan!

du hann visste för själv! big_smile

Hehe, japp precis.. kollade egentligen inte efter så noga visste att nockarna ska vara på varsin sida på lyftaren vid nollning, hehe

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Idag har jag varit riktigt produktiv! Hämtade ut en styrväxel i bra skick som jag vann på tradera för 5:- ingen bild på den, tror alla vet hur den ser ut. ska blästras lackas och få nya styrstag/leder sen o monteras på bilen.

Sen hämtade jag ut en voltmätare som jag också vann på tradera för 39:- egentligen har jag väl inget större behov av en voltmätare.. men har ju tre hål och ingen turbo så nåt får de fyllas med.. nu letar jag bara oljetrycksmätare o oljetempmätare, ev vattentemp.. får se vad jag kommer över.

Sen hämtade jag fälgarna som lackats vita (bild kommer när däcken är på sen, redan inlämnade hos däckgubben. Han lackade även oljetråg och ventilkåpa i mattsvart, OBS ser flammiga ut på bild pga blixt

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080225.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080224.jpg

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
då var bottendelen stängd! smile Lackerade oljetråget monterat med nya insexbultar från skruvcenter smile

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1080226.jpg

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Stackarn skrev:
Porr! :d

wohooo, du tog nog porr-kommentar-oskulden för denna tråden big_smile tack! håller på o trixar med nollning och kaminställningar nu.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 november 2010
Trådstartare
Blir lite konfunderad över märkningarna på kamdrevet... på insidan är det som ett jack mitt mellan två kuggar, inte den runda pricken man brukar se.. (som finns på utsidan men inte är i närheten av överkant på topp).

insidan: (mot överkant på topp)
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00505.jpg

utsidan: (snett nedåt bakåt)
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00501.jpg

174 Inlägg
7 november 2010
Är liksom kammen i 1:an öd. när märkningarna är sådär`?
Skulle ju vara att vrida kammen så att ettan är i öd. och sen vrider motorn så att 1 och 4 kolv är i öd. sen på med locket bara, och kolla märkningana.

LADA Turbo-Vaz:en Turbo ryssen

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
makarof skrev:
Är liksom kammen i 1:an öd. när märkningarna är sådär`?
Skulle ju vara att vrida kammen så att ettan är i öd. och sen vrider motorn så att 1 och 4 kolv är i öd. sen på med locket bara, och kolla märkningana.

Ja, när märkningen på insidan är i linje med överkanten på toppen, märkningen på utsidan har jag ingen aning om vad den är för, men den stämmer inte överens med nåt tongue (kan vara så att detta ställbara drev är ett ombyggt std).

Men jag måste mäta lyftet på ventilerna, då drevet som sagt är ställbart och jag inte har kamkortet med kamaxelns profil.

Dkv
592 Inlägg
7 november 2010
Ser bra ut! smile
Inte allt för mkt kvar nu inte!

Mvh Tommy
Senast redigerat av Tommy_F (7 november 2010)

En del tror på gud, jag tror att jag ska ta en öl till....

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
Tackar! Näe, nu är det inte långt kvar.. sitter o fipplar med nollningen.. det är lite småproblematiskt när jag inte har remskivan till vevaxeln, eftersom den har en märkning som ska nollas med mellanaxelns drev. Sen är jag lite osäker på hur jag ska mäta ventillyftet på ettan. Inga problem att nolla kamdrevet mot toppens överkant, men eftersom det är ställbart behöver jag mäta ventillyftet för att få det exakt.

Tommy_F skrev:
Ser bra ut! smile

Mvh Tommy

hbxservice.com
1 471 Inlägg
7 november 2010
mrpete skrev:
Tackar! Näe, nu är det inte långt kvar.. sitter o fipplar med nollningen.. det är lite småproblematiskt när jag inte har remskivan till vevaxeln, eftersom den har en märkning som ska nollas med mellanaxelns drev. Sen är jag lite osäker på hur jag ska mäta ventillyftet på ettan. Inga problem att nolla kamdrevet mot toppens överkant, men eftersom det är ställbart behöver jag mäta ventillyftet för att få det exakt.

Tommy_F skrev:
Ser bra ut! smile

Mvh Tommy

det mäter du in med en särskild mätade som du sätter på toppen av tryckaren när den är i spel( när inte kammen nuddar den) sen vrider du kammen tills klockan visar hur mycket du tryckt ned ventilen och på det viset kan du ställa kammen som du själv önskar

hbxservice.com
1 471 Inlägg
7 november 2010
indikatorklocka heter den wink

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
saablover_1 skrev:
det mäter du in med en särskild mätade som du sätter på toppen av tryckaren när den är i spel( när inte kammen nuddar den) sen vrider du kammen tills klockan visar hur mycket du tryckt ned ventilen och på det viset kan du ställa kammen som du själv önskar

Jo, en indikatorklocka skulle man haft.. ska kolla på möjligheterna att låna en. annars får man väl dra en rövare med skjutmåttet, hehe

154 Inlägg
8 november 2010
Skynda skynda, sluta slappa smile.

Sök