Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)
  • 111 Följare
  • 805 341 Visningar
  • Projektet avslutat 7 oktober 2012
Stackarn
10 augusti 2010 · 1 200 Inlägg

Riktigt snygg golf! Blir mer och mer sugen att påbörja vinterprojektet big_smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
10 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

Tackar, det tycker jag allt att du ska ta tag i big_smile blir det gti-konvertering då? själv håller jag ju på att samla delar för att få ihop en 2L spis med lite kräm i, hehe
Har block med vev, stakar o kolvar. Ska balanseras o viktjusteras innan jag slänger ihop det. Sen blir det toppjobb, får se om jag tar den jag har eller skaffar en annan.. föredragsvis en 8v topp från golf II gti.

Stackarn skrev:
Riktigt snygg golf! Blir mer och mer sugen att påbörja vinterprojektet big_smile

Stackarn
10 augusti 2010 · 1 200 Inlägg

mrpete skrev:
Tackar, det tycker jag allt att du ska ta tag i big_smile blir det gti-konvertering då? själv håller jag ju på att samla delar för att få ihop en 2L spis med lite kräm i, hehe
Har block med vev, stakar o kolvar. Ska balanseras o viktjusteras innan jag slänger ihop det. Sen blir det toppjobb, får se om jag tar den jag har eller skaffar en annan.. föredragsvis en 8v topp från golf II gti.

Ska väta i en 1.8 ivf, men vet inte om jag ska ha bensin eller diesel tongue Fempetad låda med shortshift blir det förhoppningsvis samt ny lack. Blir även att underredsskrapa och på med massa, samt riva ur bilen helt invändigt och rensa/ljuddämpa. Breda fälgar med stretch samt en fin sänkning på det (Tyskstuk är kärlek!).

Kommer även smågrejor som annan klädsel, mörka lyktor med kors, kromspeglar, eventuellt annan instrumentpanel.

Dock hänger allt detta på om jag har fortsatt anställning eller inte, hoppas på de bästa!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

Hade skrivit svar igår, men när jag skulle skicka så var garaget nere för underhåll.. morr..

Hehe, låter som att du har ungefär lika mkt planer för din golf som jag för min smile

Diesel är billigt om den är skattebefriad, men bensin är roligare! Fempetad låda är ett måste.. helt klart.

Jag tänkte själv skaffa renoveringskit för växellänkaget och bygga mig ett eget shortshift genom att förlänga spaken undertill och höja upp spakstället.

Har ju som sagt skaffat mig ett 2L AGG block, så jag måste fixa en bra topp, extraktorgrenrör som är förlängt, ny koppling och tryckplatta och en massa andra grejer.

Invändigt kommer jag inte göra så mkt mer just nu, motorn är prio ett. Men sen blir det sportstolar, mätare såklart, ny klädsel till baksätet och en urtagbar baslåda till skuffen. Blir säkert nåt mer skoj smile

Lack ja.. det hade ju inte varit fel med en ny.. mkt jobb o mkt pengar bara.. men men.. nån gång måste det göras.

Hoppas du får jobba vidare, du får uppdatera hur det går sen smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

Använde mina syslöjdsskills jag förvärvade nån gång i grundskolan o testade att göra en handbromsdamask!

Klippa till o sy det sista för provmontering i bilen smile

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1070925.jpg

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Hervas
11 augusti 2010 · 2 373 Inlägg

Du jobbar på bra, tummen upp!!

Häls. Hervas
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

Tackar, man gör ju så gott man kan med det man har smile O snart blir det motorbygge, det ser jag fram emot XD Ett garage skulle iofs sitta fint.. nu våldgästar jag en polares jobb om det är nåt som kräver verktyg.. men det är ytterst Ooptimalt.. eget place, eller iaf en garageplats som inte kostar multum vore fina fisken..
Ska kolla hur det går med din audi också, var ett tag sen


audienergy skrev:
Du jobbar på bra, tummen upp!!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

Köpte mig ett motorstativ på biltema, samt svart hammarlack o en pensel. Målade blocket svart, funderade lite på guld men jag fegade ur tongue

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1070930.jpg

Apropå motor så har jag även fått tag i en portad GTi-topp med 276 graders kamaxel (Forsberg) big_smile

Är det bara jag som tycker veven ser MASSIV ut?
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1070927.jpg

Kolv o stake
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/P1070928.jpg

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Hervas
12 augusti 2010 · 2 373 Inlägg

mrpete skrev:
Tackar, man gör ju så gott man kan med det man har smile O snart blir det motorbygge, det ser jag fram emot XD Ett garage skulle iofs sitta fint.. nu våldgästar jag en polares jobb om det är nåt som kräver verktyg.. men det är ytterst Ooptimalt.. eget place, eller iaf en garageplats som inte kostar multum vore fina fisken..
Ska kolla hur det går med din audi också, var ett tag sen


audienergy skrev:
Du jobbar på bra, tummen upp!!

Ja gör gärna det och kommentera gärna smile

Häls. Hervas
P-H-G Utbildad proffsamatör
12 augusti 2010 · 782 Inlägg

Läst igenom hela projektet nu, gillar vad jag ser!

Fortsätt så!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

audienergy skrev:

mrpete skrev:
Tackar, man gör ju så gott man kan med det man har smile O snart blir det motorbygge, det ser jag fram emot XD Ett garage skulle iofs sitta fint.. nu våldgästar jag en polares jobb om det är nåt som kräver verktyg.. men det är ytterst Ooptimalt.. eget place, eller iaf en garageplats som inte kostar multum vore fina fisken..
Ska kolla hur det går med din audi också, var ett tag sen


audienergy skrev:
Du jobbar på bra, tummen upp!!

Ja gör gärna det och kommentera gärna smile

Will do smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

Kul, tack så mkt! smile Kommer öka lite tempo här snart när det börjar rulla in delar, det gillar jag!

PointMan skrev:
Läst igenom hela projektet nu, gillar vad jag ser!

Fortsätt så!

Franki fåret
12 augusti 2010 · 127 Inlägg

ser sjukt bra ut dehär! smile

vofloo
12 augusti 2010 · 739 Inlägg

du skulle köp vanlig svart motor färg som tål mycket hammar lack blir inte så snyggt med tiden sen ta de år o dagar innan de ha torkat :p

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

Franki skrev:
ser sjukt bra ut dehär! smile

Tackar! Ska fortsätta att göra mitt bästa smile

Vofloo skrev:
du skulle köp vanlig svart motor färg som tål mycket hammar lack blir inte så snyggt med tiden sen ta de år o dagar innan de ha torkat :p

Kan hända att värmetålig specifik motorfärg hade varit mer optimalt, men jag tog det jag hade hemma. Sen har jag flertalet bekanta som efter 3-4 år fortfarande har fin färg. Torktiden gör mig inget, väntar ändå på löning för att beställa mer delar smile

Förhoppningsvis blir det ändå värre spis ändå innan lacken hunnit bli kass, hehe

emce
13 augusti 2010 · 54 Inlägg

Shit, här går det undan, "lite snack i liten verkstad", då får man ju gjort en del oxå cool
Prenumeration, jajjemen!

Senast redigerat av emce (13 augusti 2010)

emce
13 augusti 2010 · 54 Inlägg

mrpete skrev:
Köpte mig ett motorstativ på biltema, samt svart hammarlack o en pensel. Målade blocket svart, funderade lite på guld men jag fegade ur tongue

http://i38.tinypic.com/25s4nkk.jpg

Apropå motor så har jag även fått tag i en portad GTi-topp med 276 graders kamaxel (Forsberg) big_smile

Är det bara jag som tycker veven ser MASSIV ut?
http://i37.tinypic.com/1z4vaxu.jpg

Zooma ut och den ser mindre massiv ut tongue

Kolv o stake
http://i33.tinypic.com/10ia35e.jpg

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
13 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

Nämen tjenare! Hehe, japp.. verkstaden består av rummet som vi mest bökat in prylar, verktyg o kläder i, sambon har alla 5 garderober i det rummet.. så det är inte mer än rätt att jag får måla motorblocket där big_smile

Vallåkra? Jag kommer inte åka, har varken tid, pengar eller ork.. snart är semestern slut också.. sad

Nåt nytt med clion?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
16 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

Sweet, har nu haft kontakt med Thomas Murgren på topplocksverkstan och han ska balansera vevpartiet, toppen kommer att skickas i veckan, en portad gti-topp med forsberg 276 graders kam, hydraliska lyftare.

Kopplingskit från black diamond ska också beställas snart, så det drar ihop sig för motorbygge nu, sjukt spännande big_smile

emce
16 augusti 2010 · 54 Inlägg

mrpete skrev:
Nämen tjenare! Hehe, japp.. verkstaden består av rummet som vi mest bökat in prylar, verktyg o kläder i, sambon har alla 5 garderober i det rummet.. så det är inte mer än rätt att jag får måla motorblocket där big_smile

Vallåkra? Jag kommer inte åka, har varken tid, pengar eller ork.. snart är semestern slut också.. sad

Nåt nytt med clion?

Har med magisk hand hittat lite godis på nätet som skulle passa fint till min bil...hittar massa pryttlar i England, diff, kammar,ecu remap mm. Pundet hoppade från 11.52 till 12.06 så allt blir ju 300 kr dyrare.
Vintern är ju tyvär snart här så jag spar mig till nästa år innan jag skrider till verk. Kom 8400 fattigar hem idag efter service och byte lägesgivare till xenon(fram)...där rök mina kammar sad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang