Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)
  • 111 Följare
  • 805 362 Visningar
  • Projektet avslutat 7 oktober 2012
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
16 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

Usch, dyr service.. bra anledning till att inte skaffa en ny bil tongue Finns hur mkt som helst i england till golfen också.. men svårt att veta vilka sidor som är bra.. usch då.. jag som hoppades på att pundet skulle bli billigare.. ja, jag måste hitta garageplats snart.. blir jobbigt att utföra motorbyte annars.. :S

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
23 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

Har hämtat ut toppen och kammen som kom med bussgods idag, var inte riktigt i det skicket jag förväntade mig.. Men det är ju så när man inte köper helt nya prylar.. well well, inga sprickor och allt verkar vara helt iaf. Ska fixa verktyg så att jag kan ta ur ventiler och byta tätningar. Har rengjort allting iaf. Sen ska jag se över portningen, kolla att det stämmer överens med insug och grenrör. Portningen ser annars bra ut, utom att de inte tagit nånting på styrningarna.
Kammen var iaf märkt FMS 276H dvs Forsbergs motor service 276 grader hydraliska lyftare.

två frågor:
Funderar på att måla toppen också, vad säger folket?
Ska man ta ner styrningarna lite, hur mycket? Ner till kanalväggen eller bara ta av kanten..?

Senast redigerat av mrpete (23 augusti 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

Sitter och letar efter ett ställe att köpa lite nya ventiler på.. Insugsventilerna är till synes utifrån helt ok, nån avgasventil ser lite bränd ut... Funderar på om man ska låta någon mirafräsa ventilsäten för större ventiler när man ändå är igång.. smile

Tyvärr har jag ingen kamera just nu, och heller ingen ventilfjäderspännare, så jag kan varken visa bilder eller ta loss ventilerna för okulärinspektion eller rengöring.. Men i helgen kommer jag demontera allt och kolla matchportningen, åtminstone avgassidan där jag har nya packningar ligger.

Var kan man köpa ventiler till vettiga priser? funderar även på fjädrar, fjäderbrickor, kamföljare (hydrauliska) custom speedparts hade inte allt, bara insugsventiler i std storlek.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
29 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

Känns som det inte händer så mkt här nu, men snart ska det rulla igång så fort lite beställda delar dyker upp.

Blev en ny vattenpump med hus och termostat, oljestickstratt, vevstaksbultar, etc. mer kommer.

Så ser kopplingen från black diamond ut som jag beställde:
http://i33.tinypic.com/30vj3ev.jpg
Ska klara 20% mer vrid än standardkoppling och jag tror att det kommer att räcka ett tag iaf, innan hk-djävulen får en på andra tankar tongue

Senast redigerat av mrpete (29 augusti 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
30 augusti 2010 · 3 068 Inlägg

Jag måste ha ett svänghjul! Nån som har ett till salu? ska alltså passa golf mk1 gti -83. 210mm koppling.

Edit: Svänghjul troligtvis fixat redan, måste ha det löst för balanseringen nämligen, så nu börjar det hända lite grejer.. har toppen isärmonterad på köksbordet och rengör kanaler, kollar styrningar osv..

Men jag får fan inte loss ventiltätningarna.. de sitter långt ner i ett jävla hål då det inte är några vippor samt att det är hydraliska kamföljare.. what to do?

Edit2: Hur fan får jag loss ventiltätningarna? De sitter som fan, drar jag i gummidelen går de sönder, längre ner så slinter jag på nedre fjädertallriken..

Edit3: Efter många svordomar och mkt slit så är alla ventiltätningar loss. Alla lösa delar rengjorda och sorterade.

Svänghjulet skickas imorgon, så när det kommer ska motordelar lämnas på balansering!

Senast redigerat av mrpete (30 augusti 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 september 2010 · 3 068 Inlägg

Yaaay, idag har jag hämtat ut 4 paket! Har hållt på med toppen så mkt jag hunnit på fritiden, det tar ju ett tag oavsett med all polering o slipning hit o dit.

Toppen var redan portad, men körd ett tag (vet inte hur långt) efter detta så den var i behov av att gås igenom lite. Började med att slita ur ventiltätningarna, vilket var jobbigt som fan när de sitter långt ner i ett hål. Men det gick till slut. Alla rörliga delar har gjorts rent och det som sett dåligt ut har jag beställt nytt av.

Nya ventiler!
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00384.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00385.jpg

Toppen börjar i stort sett bli klar invändigt.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00375.jpg

en liten avgaskanal som slipats o polerats (kanske gör lite till)
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00376.jpg

Ovärderligt verktyg för topparbeten:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00377.jpg
Nya ventiler och hmm, vevstaksbultar är det:
http://i51.tinypic.com/2vt4poi.jpg

Har inte med motorn att göra men väl behövligt, repsats till växelväljaren:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00379.jpg

Ny vattenpump:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00380-1.jpg

Skitig men inte så mkt använd setrab 13 radig oljekyl:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00381.jpg

Svänghjul som jag inte ens packat upp, skall lättas och balanseras:
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00382-1.jpg

Ovansidan av toppen, där ser ni hur djupt ventiltätningarna sitter. Detta är alltså en mekanisk topp som gjorts om till hydraulisk. Det har gjorts uttag för högre kamnockar, ett överfall har frästs ner och oljekanalen pluggats, samt att den portats och fått större
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00383.jpg

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 september 2010 · 3 068 Inlägg

hallååå personaaaaleeen? Ingen som tycker nånting..? jag fiskar inte efter liknande:

- det ser bra ut, fortsätt så

eller ja det också, men det är roligare om man får lite konstruktiv kritil, tips, råd, hårklyverier, ja vad som helst faktiskt..

jooeell driftsättare
2 september 2010 · 169 Inlägg

du har inte polerat insugskanalen med va? för det är inget bra =/ soppan går ifrån den fina dimma man vill ha och blir droppar som åker längs väggarna på kanalen... en insugskanal bör vara lite skrovlig smile tänkte bara vara lite behjälplig så du inte anstränger dig i onödan =P... ser skit bra ut annars keep up the good work smile

Svurre
2 september 2010 · 55 Inlägg

Det ser riktigt fint ut alltså! Kommer fortsätta följa denna projekttråden. smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
3 september 2010 · 3 068 Inlägg

Icke, insugskanalerna är lite ruggade i ytan, tippar på att de är blästrade av föregående ägare. Har också läst/hört att det är bättre då det ska ge lite turbulens och på så vis slå sönder bensinen och bilda en dimma.
Jag lägger energin på att få utsidan blank istället tongue

Tack, alltid kul att höra, inte alla som uppskattar gamla tysktukare som denna. Utvändig renovering/ev nån styling får komma senare då jag är mitt uppe i motorbygge osv nu. keep on following och jag ska uppdatera så mkt jag kan. / Peter


jooeell skrev:
du har inte polerat insugskanalen med va? för det är inget bra =/ soppan går ifrån den fina dimma man vill ha och blir droppar som åker längs väggarna på kanalen... en insugskanal bör vara lite skrovlig smile tänkte bara vara lite behjälplig så du inte anstränger dig i onödan =P... ser skit bra ut annars keep up the good work smile

Tack så mkt! En gör så gott man kan, lika bra att göra allt ordentligt när grejerna ändå är isär, annars ångrar man sig bara efteråt smile Fortsätt läsa, uppdateringar kommer. Så fort jag fått vevparti osv kommer montering av motorn att påbörjas!

mvh / Peter

Senast redigerat av mrpete (3 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
3 september 2010 · 3 068 Inlägg

Btw, hur mkt vågar man polera förbränningskammaren? Jag har polerat upp den en del och den är blank, men det är fortfarande en hel del små porer kvar. Jag vill ju inte göra det större och förlora kompression. Måste även ta reda på om/eller troligtvis hur mycket toppen är planad innan så man vet om man kan ta av nånting. Ingen som har måttet på höjden mellan anliggningsytorna så att man kan kolla upp det?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
3 september 2010 · 3 068 Inlägg

Hämtade ut två nya paket idag, nya avgasventiler med rätt mått 33x8x91mm, och ett ställbart kamdrev.
Annars har det inte hänt nånting idag, hade tänkt göra lite i förmiddags men sov lite för länge o sen fick jag snällt åka till jobbet där jag är nu till 14:30 imorgon. Då kommer det att göras mer, förhoppningsvis kommer hela toppen att vara ihopmonterad när dagen är slut smile

Drevet:
Bilden på drevet är borta.. ny bild kommer sen när det är monterat på toppen.

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
4 september 2010 · 3 068 Inlägg

Så, nu var indianpinnen färdiganvänd och alla ventilerna inslipade och klara för att sättas fast med knaster!
Men jag avvaktar med det, funderar på om jag ska ta upp avgasportarna lite mot grenröret.. ska man bara bulta fast packningarna då o köra efter dem? tänkte om hålen i extraktorgrenröret (som jag inte har än) är större ändå..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/DSC00387.jpg

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Stackarn
6 september 2010 · 1 200 Inlägg

Hej hej, jag har hittat tillbaka efter garaget.org's idiotiska uppdatering där alla prenumerationer försvann...


Ivf så har jag fått tag på kromfångare, bbs krysseker samt färg till bilen. Dock blev de ingen förlängd anställning för min del, dock har jag fått tag i en gratis GTI 1.6L motor som ska tippas i när tiden finns smile 5vxl låda, coils, kromspeglar, nya lister, golvmatta och mkt mer ska även inhandlas innan jag sätter igång, så de verkar som jag måste hitta ett jobb snabbt nu! Ditt projekt ser sjukt bra ut, och jag blir bara mer och mer motiverad att sätta igång!

Ha de bra tills nästa gång! // Rickard

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 september 2010 · 3 068 Inlägg

Aha, ja det händer lätt, men det är bara att hålla utkik i projektdelen framöver, för det kommer att uppdateras titt som tätt smile

Oja, det låter som du har ett STORT projekt framför dig smile Var fick du tag i kromfångarna? Funderar antingen såna eller egentillverkade mindre fångare.. de är ju så satans dyra om man ska köpa nya.

Bara att köra på, nu ska jag dra igång med dremeln och göra klart matchportningen på avgaskanalerna, yaaay

Tack detsamma/ Peter


Stackarn skrev:
Hej hej, jag har hittat tillbaka efter garaget.org's idiotiska uppdatering där alla prenumerationer försvann...


Ivf så har jag fått tag på kromfångare, bbs krysseker samt färg till bilen. Dock blev de ingen förlängd anställning för min del, dock har jag fått tag i en gratis GTI 1.6L motor som ska tippas i när tiden finns smile 5vxl låda, coils, kromspeglar, nya lister, golvmatta och mkt mer ska även inhandlas innan jag sätter igång, så de verkar som jag måste hitta ett jobb snabbt nu! Ditt projekt ser sjukt bra ut, och jag blir bara mer och mer motiverad att sätta igång!

Ha de bra tills nästa gång! // Rickard

Stackarn
6 september 2010 · 1 200 Inlägg

mrpete skrev:
Aha, ja det händer lätt, men det är bara att hålla utkik i projektdelen framöver, för det kommer att uppdateras titt som tätt smile

Oja, det låter som du har ett STORT projekt framför dig smile Var fick du tag i kromfångarna? Funderar antingen såna eller egentillverkade mindre fångare.. de är ju så satans dyra om man ska köpa nya.

Bara att köra på, nu ska jag dra igång med dremeln och göra klart matchportningen på avgaskanalerna, yaaay

Tack detsamma/ Peter

Sugen på kromfångare? Vet om två stycken, du kan få köpa för en femhundring typ. Saknas plastkåporna längst ut på framfångaren och den behövs riktas lite längst ut, men bakfångaren är kanonfin! Köpte mina på den lokala skroten för 500kr smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 september 2010 · 3 068 Inlägg

Stackarn skrev:
Sugen på kromfångare? Vet om två stycken, du kan få köpa för en femhundring typ. Saknas plastkåporna längst ut på framfångaren och den behövs riktas lite längst ut, men bakfångaren är kanonfin! Köpte mina på den lokala skroten för 500kr smile

Jaså, vad är det för lyxskrot ni har egentligen? Jag har sett en enda golf Ls, mk1a på skroten i Gbg.. o den var inte särskillt fin.. det enda jag tog från den var en ny instegslist..

Jag vet inte, funderar lite på saken.. ett bergcup kit hade inte varit fel heller, hehe men det yttre får vänta tills jag är färdig med motorbygget.

Det jag fortfarande behöver göra är att lämna in grejerna på balansering (vev, stakar, kolvar, svänghjul) samt att införskaffa ett extraktorgrenrör.

Saker som inte skulle vara helt fel är spjällhus från audi 5cyl samt wur (warm up regulator) från densamme.

Sen finns det alltid hur mkt saker som helst att putsa på.. fyfan, har hållt på med toppen hela dagen och det ser fortfarande halvskabbigt ut.. blir fan sugen på att måla skiten, haha

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 september 2010 · 3 068 Inlägg

Nu har jag putsat o polerat till förbannelse.. o det är fortfarande inte helt  bra.. hur fan orkar folk polera topplock?? funderar på att antingen skita i att polera mer.. det kommer ändå bli skitigt då jag inte bygger nån "trailerqueen" eller så målar jag skiten.. får se..

resultet än så länge iaf..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/47867_426572896635_551071635_5463816_2192440_n.jpg

Senast redigerat av mrpete (23 september 2010)

Hervas
8 september 2010 · 2 373 Inlägg

Hade jag varit du så hade jag målat med motorfärg, blir stor skillnad med en gång smile

Häls. Hervas
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 september 2010 · 3 068 Inlägg

funderar fan på att lacka det i nån motorfärg, men typ silver så det ser lite putsat ut iaf.. får se hur det blir.. käkar kycklingkebabrulle o funderar på saken smile


audienergy skrev:
Hade jag varit du så hade jag målat med motorfärg, blir stor skillnad med en gång smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang