Trimma saab 9-5 2.0t -99

Kamulen
6 juli 2010 · 930 Inlägg

Kax skrev:

Kamulen skrev:

Kax skrev:

Att turbon är klen i 9-5 2,0t och 2,3t vet nog dom flesta.

Men att den har SÅ mycket bardomsfel får du gärna utveckla lite mer.

Ja allt som kan rasa rasar, vet hur många som helst som har fått byta allt på sin.

Min bror har bland annat bytt. Koppling och växllåda, turbo, kamkedja och han är inte den enda som har behövt göra det vet minst 3 till som har gjort det för att det har rasat!

Var dom trimmade då eller?

Att man råkar få byta kamkedja kan ju bero på att man inte sköter grejerna, täta oljebyten mm. Men det har ju ingenting med "cippet" att göra.

Ja 2 av dem som jag vet var trimmade.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
MeXii
11 juli 2010 · 11 Inlägg

Orkar inte svara på inlägg per inlägg. :p

Men har bytt turbon rätt "nyligen". 3 år sedan ungefär.

--

Blir väldigt osäker på vad jag ska göra nu. Men var ute och körde och det finns helt klart krut i den, så turbon fungerar allt. Minns när den var helt paj, hände inte mycket.

backis_T5
11 juli 2010 · 8 Inlägg

se till att bilen får i sej luft å i från sej avgaserna så gör ett riktigt avgas system på den. 3"downpipe en 100 cells kat sen 2,5" resten me en dämpare längst bak. sätt sen dit ett öppet filter som e bra eller en cda box. d borde vara steg ett innan du gör nåt mer. men d e min åsikt å så ska ja göra på min 2.3:a. vill ja ha mer krut sen så kan ja kosta på ett chip.

svinto23
11 juli 2010 · 132 Inlägg

väldigt många förstå sig påare i denna tråd!! jösses

Kamulen
12 juli 2010 · 930 Inlägg

backis_T5 skrev:
se till att bilen får i sej luft å i från sej avgaserna så gör ett riktigt avgas system på den. 3"downpipe en 100 cells kat sen 2,5" resten me en dämpare längst bak. sätt sen dit ett öppet filter som e bra eller en cda box. d borde vara steg ett innan du gör nåt mer. men d e min åsikt å så ska ja göra på min 2.3:a. vill ja ha mer krut sen så kan ja kosta på ett chip.

Får se om jag har fattat detta rätt.
Alltså ett komplett avgassystem och ett öppetfilter ist för steg 1? eller menade du båda 2?
om inte så kan jag lova dig att steg 1 är billigare än ett komplett system med katt och downpipe :)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Kamulen
12 juli 2010 · 930 Inlägg

Har du bytt turbo så håller det nog.
Sen äre ju så att en kamkedja ska man aldrig behöva byta och kopplingen ska klara av mer effekt sen äre ju växellådan, kan man växla riktigt och inte kör och tror att man är rallykalle så håller det.

Så ja trimma på

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
olof102
12 juli 2010 · 342 Inlägg

Kamulen skrev:
Har du bytt turbo så håller det nog.
Sen äre ju så att en kamkedja ska man aldrig behöva byta och kopplingen ska klara av mer effekt sen äre ju växellådan, kan man växla riktigt och inte kör och tror att man är rallykalle så håller det.

Så ja trimma på

Kamkedjan ska ju som sagt vara underhållsfri, men slarvas det med oljebyte och mycket höga varvtal så slits den ju klart ut snabbare. Glidskenorna får också en hel del stryk vid höga varvtal.

Kopplingen är väll speccad till 360 Nm på din bil och jag inte misstar mig, sen är det ju självklart plus minus beroende på hur sliten den är.

Växellådan är ju svaga länken på Saab skulle jag vilja säga. Saab hade ju mycket problem med Aero-bilarna, att lådan inte höll för effekten.

backis_T5
12 juli 2010 · 8 Inlägg

Kamulen skrev:

backis_T5 skrev:
se till att bilen får i sej luft å i från sej avgaserna så gör ett riktigt avgas system på den. 3"downpipe en 100 cells kat sen 2,5" resten me en dämpare längst bak. sätt sen dit ett öppet filter som e bra eller en cda box. d borde vara steg ett innan du gör nåt mer. men d e min åsikt å så ska ja göra på min 2.3:a. vill ja ha mer krut sen så kan ja kosta på ett chip.

Får se om jag har fattat detta rätt.
Alltså ett komplett avgassystem och ett öppetfilter ist för steg 1? eller menade du båda 2?
om inte så kan jag lova dig att steg 1 är billigare än ett komplett system med katt och downpipe smile

Nej!!! se till att motorn får i sej luft och i från sej avgaser innan man chippar.... ett avgas bygger man själv om man inte e helt tappad bakom.....å delarna kostar inte speciellt mycket!!!!

InX-Engineering
13 juli 2010 · 138 Inlägg

Motorn eller turbon rasar inte med ett steg 1 trim börjar du trimma mer får du kanske problem, Men satsa på ett steg 1 från Nordic eller Maptun har åkt i båda 2,0T Nordic och Maptun ägarna verkar riktigt nöjda. Btw innan du börjar trimma se till att motorn mår bra annars kan det medföra problem. Håller med om att turbon inte är så bra i dessa.

Kamulen
13 juli 2010 · 930 Inlägg

backis_T5 skrev:

Kamulen skrev:

backis_T5 skrev:
se till att bilen får i sej luft å i från sej avgaserna så gör ett riktigt avgas system på den. 3"downpipe en 100 cells kat sen 2,5" resten me en dämpare längst bak. sätt sen dit ett öppet filter som e bra eller en cda box. d borde vara steg ett innan du gör nåt mer. men d e min åsikt å så ska ja göra på min 2.3:a. vill ja ha mer krut sen så kan ja kosta på ett chip.

Får se om jag har fattat detta rätt.
Alltså ett komplett avgassystem och ett öppetfilter ist för steg 1? eller menade du båda 2?
om inte så kan jag lova dig att steg 1 är billigare än ett komplett system med katt och downpipe smile

Nej!!! se till att motorn får i sej luft och i från sej avgaser innan man chippar.... ett avgas bygger man själv om man inte e helt tappad bakom.....å delarna kostar inte speciellt mycket!!!!

Jaha okej du menade så, njaa ett sportsystem behöver man då inte med steg 1.
Min bror har nordic steg1 och han har även bytt till en större turbo och han kör med original avgassystem och det går bra så smile
Och ett öppet filter ger kanske 4 hkr extra så det känns onödigt för det sakens skull, dock skulle jag ha ett öppetfilter för ljudet.

Senast redigerat av Kamulen (13 juli 2010)

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
MeXii
13 juli 2010 · 11 Inlägg

Blir förmodligen att jag kör med ett ca 200 - 220hk program och byter tändstiften till BCPR7ES-11.

Vågar man köra med 220hk ?

Kamulen
13 juli 2010 · 930 Inlägg

Ja det är inga problem.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
AxlSam
13 juli 2010 · 1 497 Inlägg

Kamulen skrev:
Har du bytt turbo så håller det nog.
Sen äre ju så att en kamkedja ska man aldrig behöva byta och kopplingen ska klara av mer effekt sen äre ju växellådan, kan man växla riktigt och inte kör och tror att man är rallykalle så håller det.

Så ja trimma på

Kemkedjor är inte underhållsfria. Dom sträcks och blir längre med tiden.
Kopplingen i en 2,0/2,3t är en 228mm organisk. Den skall inte klara mer än angiven effekt.
Växellådan i sig är det inget fel på. Några lådor från tidig årsmodell hade lite problem med synkringar.
Men jag smiskade min 300hp Aero på bana utan några problem.

backis_T5 skrev:
Nej!!! se till att motorn får i sej luft och i från sej avgaser innan man chippar.... ett avgas bygger man själv om man inte e helt tappad bakom.....å delarna kostar inte speciellt mycket!!!!

Sätt aldrig öppet luftfilter på en 9-5. Placeringen blir så dålig att du kommer dammsuga vägarna rena från damm.

MeXii
10 augusti 2010 · 11 Inlägg

Någon som håller på med T7 Suite och har utrustningen för att patcha min box för en billig peng?

Antingen kan köpa in begagnade boxar eller dyl. så jag kan köpa en eller om ni kan patcha min.

Kontakta mig! smile Vill inte inhandla all utrustning och dyl. utan bara få det gjort once så att säga.

Fredrik-79
10 augusti 2010 · 2 164 Inlägg

Att man måste byta kamkedja i förtid kan bero på att kolvringarna i motorn är dålig.
De är fram till 2003 dom är dåliga.
Sen är de ingen fara o då är de bara tätare oljebyten som är de bästa o helst varmköra ordentligt.
Angående turbon då visst håller den men den kan ge upp när som helst o de beror på att den inte hel lagrad turbo.
Kopplingen om den är fin klarar upp tipp 400 Nm i vissa fall men 380 Nm är den magiska gränsen.

Steg i ska inte va några som helst problem.
Men ha koll på oljenivån o även att du monterar in en oljetrycks mätare för orginal när dom varnar är de oftast för sent.
Sen har dom en tendens att gå sönder bara sådär.

/F

Saab 9-5 SE (2001)
sweLind92
30 december 2012 · 14 Inlägg

Gammal tråd men läste och kände att ja va tvungen att kommentera.
I Saabs fall måste man sköta olje bytena väldigt pedantiska iallafall om de är turbo igentligen är de väl så med alla turbo bilar anyway tror jag den är slö på grund av att turbon är slut Mvh

lillman2
3 april 2017 · 3 Inlägg

Kamulen skrev:
Har du en 2.0t så trimma den inte, turbon håller inte för fem öre, och sen skulle jag aldrig trimma en bil med så mycket barndomsfel heller.

Det är inge problem med 20t motorn. Svaga punkten är väl turbon och växellåda. Men 2.3 är det sämre motor och bättre låda. Alltså på dom äldre 95 och 93.

rcy
4 april 2017 · 1 705 Inlägg

lillman2 skrev:
Det är inge problem med 20t motorn. Svaga punkten är väl turbon och växellåda. Men 2.3 är det sämre motor och bättre låda. Alltså på dom äldre 95 och 93.

Det är en väldigt gammal tråd, men eftersom du väcker den så ok då.

Först och främst antar jag att du menar 9-5 och 9-3. Saab 95 och 93 är från 50-talet och hade varken 2.0 eller 2.3 liters motorer, utan hade i början dom gamla underbara tvåtaktsmotorerna och på slutet den välkända V4-motorn.

2.0 och 2.3 är egentligen samma motor, det som skiljer är bara vevaxeln och vevstakarna då 2.3 har längre slaglängd. Allt annat är precis likadant så att säga att den ena motorn är bättre än den andra är helt enkelt felaktigt då det är samma motor.
Vad gäller växellåda så är det också samma, det finns ett antal olika variationer vad gäller utväxlingen men i princip är det samma låda till alla Saab's B2x5 motorer.

BMW 325i "isbilen" (1992)
BMW 320i "tysken" (2007)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang