Problem att hitta bostad i Uppsala

Hoffmeister2
5 juli 2010 · 467 Inlägg

Hej.

Har ett ganska stort problem. Det är så att jag och min flickvän bor i en 2.a som vi hyr i andra hand. Nu är det så att Uppsalahem har kommit på att vi hyr svart och nu blir vi utslängda!
Jag vet att man inte får hyra som vi gjort..Men vi hade inget val eftersom vi blev utslängda från förra lägenheten oxå! Det var en bostadsrätt som vi hyrde. Vi trodde allt var grönt, tills helt plötsligt kom föreningen och sa att vi inte fick hyra mer än ett år. Så då var vi tvugna att hitta nåt annat. Och då var det enda vi hitta den lgh vi nu bor i. Vi har bott här bara 2 månader, och nu blir vi utslängda igen!!

Grejen e att jag flytta hit från annan ort, så jag har ingen familj att flytta till. Och tjejen har heller ingen familj här. Jag har jobb och hon pluggar. Tjejen prata me socialen idag, men dom vägrar hjälpa oss eftersom vi har inkomst.. Asså vafan? Dom jävlarna betalar vi skatt till.. Men när man behöver hjälp en gång i sitt liv så får man till svar att: I värsta fall så finns det ju vandrarhem ni kan bo på...

Ingen av oss har tillräckligt med ködagar för ett förstahandskontrakt. Börjar få panik! Vi ska vara ute senast 1 oktober, och det finns ju ingenstans att bo. Vafan ska vi göra??

Ska jag behöva säga upp mig, o tjejen sluta plugga o bli nå socialfall för o få hjälp?? Asså det här är helt sjukt. Blir så förbannad!!

Vad ska vi göra?? Vem hjälper sånna som vi som har ordnade liv men inte kan hitta en lgh o bo i??

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Strongman
6 juli 2010 · 203 Inlägg

Socialen hjälper dem som inte har några ekonomiska inkomster, altn väldigt begränsade och inga tillgångar.
En volvo S60 kan du ju kränga iväg för 40k och bo på vandrarhem ett bra tag.

Det du kan göra under den här tiden är att skriva in dig hos varenda fastighetsbolag och ringa ofta. Jag ringde varje dag i 2v till alla bolag och fick till slut en lägenhet.

Sök på blocket, brukar finnas många som hyr i 2:a hand. Alltid något tills du och tjejen får eget smile
Och vandrarhem är ett altn det oxå hmm

Hoffmeister2
6 juli 2010 · 467 Inlägg

Men sluta.. Sälja bilen för o ha råd me vandrarhem..Nejnej.. Men vadå. Ringde du till samma bolag varje dag i 2 veckor? Vad säger man då? Hej det är jag igen, har ni ångrat er? Kan jag få en lgh idag eller?
Har redan ringt nåra, men dom säger samma sak: Nej det är kö hos oss, vi gör inga undantag

Och desutom, vad hjälper det om man har ett jobb osv. Har man ingen lgh så har man ingen..

Senast redigerat av Hoffmeister2 (6 juli 2010)

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
666_Beast
6 juli 2010 · 1 863 Inlägg

Prova hos Heimstaden, jag och frugan stod i kö kanske max 4 månader, fick sen en trea.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
VLN denkz
6 juli 2010 · 323 Inlägg

Sälja bilen och köpa bostadsrätt? Det gjorde jag och ångrar det inte.

Volvo V90 T5 R-design "Polestar" (2017)
falloutboy
6 juli 2010 · 1 723 Inlägg

När jag bodde i Uppsala så var det precis lika hopplöst, ingen kötid och absolut inga pengar att slänga upp för att köpa en lägenhet.

Hade turen att få tag på en lägenhet hos Uppsalahem med direktbokning. Dyr som fan, men hellre det än att betala hutlösa priser för en sunkig lägenhet i andra hand.

sik
6 juli 2010 · 1 072 Inlägg

köp en husvagn, eller åk ut på landet då det ibland kan stå hus tomma hos lantbrukare som är billiga att hyra.

Skuggan_84
6 juli 2010 · 209 Inlägg

Måste du bo i uppsala då?? finns väll andra ställen och bo på än bara i uppsala.

Hoffmeister2
6 juli 2010 · 467 Inlägg

Vadå direktbokning? Vad innebär det? När jag prata me uppsalahem så sa dom att dom inte gör några undantag. Det är kötiden som räknas tydligen...    Heimstaden, Hur lyckas man få en lgh efter 4 månader?? Dom har ju kötid?

Och ja, vi måste bo i uppsala. Jag har ju jobb o grejer här. Och tjejen pluggar. Och vi kan inte köpa något eftersom jag inte har 100 procent anställning på papper. Även om jag jobbar nästan 100 procent typ hela tiden..

Asså detta e sjukt. Alla såkallade nysvenskar glider ju bara in på socialen o får lgh som dom dessutom slipper betala för. Har dom betalat skatt till staten innan då eller? Nej. Men jag som betalat den jävla skatten sen ja börja jobba, kan inte ens få en lgh som jag dessutom betalar själv. Det e tamigfan helt vrickat.

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Strongman
6 juli 2010 · 203 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
Men sluta.. Sälja bilen för o ha råd me vandrarhem..Nejnej.. Men vadå. Ringde du till samma bolag varje dag i 2 veckor? Vad säger man då? Hej det är jag igen, har ni ångrat er? Kan jag få en lgh idag eller?
Har redan ringt nåra, men dom säger samma sak: Nej det är kö hos oss, vi gör inga undantag

Och desutom, vad hjälper det om man har ett jobb osv. Har man ingen lgh så har man ingen..

Nu hann jag inte läsa vad du hade skrivit innan du redigerade.
Men vad ska jag sluta med? Att ge dig tips?

Det är sanningen. Att äga bil är ingen rättighet, det går utmärkt att klara sig utan bil såvida man har ett normalt dagtidsjobb. Jag vet att det är surt att åka kommunalt, men jag har själv varit i den sitsen, och JA, det tar mer tid utav vardagen.

Varför skulle jag vilja att mina skattepengar ska gå till dig, du som inte är villig att sälja av din bil eller att flytta? Så är det för oss alla, jag blev nekad A-kassa då jag vägrade flytta ifrån staden där jag har alla vänner och släkt.

Jag är inte dryg mot dig, men så är det i Sverige numera.

Jag ringde runt och hörde ifall de hade fått in något. Jag var alltid trevlig och visade mitt intresse.
Fick lägenhet trots jag bara varit inskriven i deras register i 3v. Ska nu 1Aug flytta till ett "ghetto" område.
Jag vill inte bo där, men är bättre än att bo på gatan!

jimbon
6 juli 2010 · 711 Inlägg

http://www.uppsala.se/sv/Boendemiljotra … resratter/

Bara att ringa som en tok och hålla tummarna..

Hittar du nått privat så säg att du kan lägga ett par tusingar  om du får första tjing.

Muttley
6 juli 2010 ·

sluta gnälla. Självförvållat anser jag de som. Du visste om att man inte fick hyra som du gjorde och ändå ställde du dig inte i kö när du nu bott där i 2 månader.

Säg upp dig och sälj bilen och sen kan du gå till socialen. Inte vill jag betala skattepengar för någon som planerat dåligt och har jobb och försöker få ut en bostad av soc när de finnes bättre behövande på våra gator.

Hamilton
6 juli 2010 · 8 864 Inlägg

Man måste inte bo på orten som man jobbar/studerar på.....
Många som pendlar och det borde ju även fungera för trådskaparen.

Håller med tkd_rille i det han skriver

Fotograf på tierpidag.se
Muttley
6 juli 2010 ·

Hamilton skrev:
Man måste inte bo på orten som man jobbar/studerar på.....
Många som pendlar och det borde ju även fungera för trådskaparen.

Håller med tkd_rille i det han skriver

Håller även med dig. När jag hade fabriksjobb så pendla jag minst 7 mil om dagen ibland mer i över 4 år.
Man får ju inte vara för jäkla kräsen utan ta de bästa som finnes. Finns ju många förorter till uppsala. Finns nån som har en stuga som inte används i knivsta som jag var i med en fjälla ja träffa där uppe. Leta upp sådant folk . Alltså som har något och hyra ut.

Senast redigerat av tkd_rille (6 juli 2010)

Skuggan_84
7 juli 2010 · 209 Inlägg

Ja det är ju så finns det inget bostads alternativ ledigt i själva Uppsala så lär man leta utanför.
Det finns ju självklart buss och tåg man kan åka med om man måste in till stan.

Jag själv vet flera som jobbar i uppsala men som bor utanför uppsala å dom klagar inte över det så allt går om man vill..

Senast redigerat av Skuggan_84 (7 juli 2010)

Hoffmeister2
7 juli 2010 · 467 Inlägg

tkd_rille skrev:
sluta gnälla. Självförvållat anser jag de som. Du visste om att man inte fick hyra som du gjorde och ändå ställde du dig inte i kö när du nu bott där i 2 månader.

Säg upp dig och sälj bilen och sen kan du gå till socialen. Inte vill jag betala skattepengar för någon som planerat dåligt och har jobb och försöker få ut en bostad av soc när de finnes bättre behövande på våra gator.

Självförvållat??
Du jag ska tala om för dig att jag stått i kö sedan jag flytta till uppsala för 2 år sedan. Precis när jag flytta hit så bodde jag i en bostadsrätt som jag hyrde av ägaren. Men pga att han inte hade koll på att vi fick hyra där mer än 6 så blev vi helt plötsligt utslängda. Och det enda vi då fick tag i var denna andrahandslägenhet som vi nu blir utslängda från igen. Vi tog denna eftersom vi inte hitta nåt annat. Hade annons på blocket och ringde till olika uthyrare, men alla nekade eftersom vi bara hade 2 års kötid. Fattar du nu? Detta e långt ifrån självförvållat..

Och vad hjälper det om jag säljer bilen?? Kommer det automatiskt dyka upp lägenhet då eller? Tala gärna om för mig hur det hjälper mig tack..
Har redan pratat med min bank och ytterligare en bank. Men jag får inte lån till bostadsrätt eftersom jag inte har 100 procent anställning.

Kom inte och snacka massa skit då jag inte alls e nån som snyltar på detta samhälle..

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
666_Beast
7 juli 2010 · 1 863 Inlägg

Vad är din budget då? För som sagt. det finns en hel del som hyr ut hus och lägenheter privat. Och måste du bo i Uppsala? Jag bor där men har jobbet 6mil ifrån stan, jag pendlar.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Hoffmeister2
7 juli 2010 · 467 Inlägg

666_Beast skrev:
Vad är din budget då? För som sagt. det finns en hel del som hyr ut hus och lägenheter privat. Och måste du bo i Uppsala? Jag bor där men har jobbet 6mil ifrån stan, jag pendlar.

Alltså vi har ju haft en hyra runt 5 000 hittils. Sådet e väl budgeten isf. Köp lägenhet kan vi inte få just nu pga det jag skrivit ovanför. Vi kollar ju blocket nästan varje dag, men det e många som bara hyr ut i sommar osv. Det e skitsvårt o hitta nåt permanent verkar det som. Och det e ju därför vi har fått flytta 2 gånger nu. Nej mitt i uppsala måste vi ju inte bo kanske. Men det underlättar eftersom tjejen pluggar och har väldigt oregelbundna skoltider. Hon har ju stått i kö för studentlägenhet, men inte ens det e tillräckligt. Jag fattar inte hur 2 år i kö som student inte kan räcka.. Vafan dom flesta pluggar ju bara typ 4 år.

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Sarge
7 juli 2010 · 2 337 Inlägg

Finns ju gott om mindre (och lite större) samhällen inom, säg, 5 mils radie från Uppsala där det förmodligen är lättare att fixa boende. Kanske inte är så jävla kul att bo i en 2:a i Morgongåva, men ibland har man inte så mycket val.

Muttley
7 juli 2010 ·

Hoffmeister2 skrev:

tkd_rille skrev:
sluta gnälla. Självförvållat anser jag de som. Du visste om att man inte fick hyra som du gjorde och ändå ställde du dig inte i kö när du nu bott där i 2 månader.

Säg upp dig och sälj bilen och sen kan du gå till socialen. Inte vill jag betala skattepengar för någon som planerat dåligt och har jobb och försöker få ut en bostad av soc när de finnes bättre behövande på våra gator.

Självförvållat??
Du jag ska tala om för dig att jag stått i kö sedan jag flytta till uppsala för 2 år sedan. Precis när jag flytta hit så bodde jag i en bostadsrätt som jag hyrde av ägaren. Men pga att han inte hade koll på att vi fick hyra där mer än 6 så blev vi helt plötsligt utslängda. Och det enda vi då fick tag i var denna andrahandslägenhet som vi nu blir utslängda från igen. Vi tog denna eftersom vi inte hitta nåt annat. Hade annons på blocket och ringde till olika uthyrare, men alla nekade eftersom vi bara hade 2 års kötid. Fattar du nu? Detta e långt ifrån självförvållat..

Och vad hjälper det om jag säljer bilen?? Kommer det automatiskt dyka upp lägenhet då eller? Tala gärna om för mig hur det hjälper mig tack..
Har redan pratat med min bank och ytterligare en bank. Men jag får inte lån till bostadsrätt eftersom jag inte har 100 procent anställning.

Kom inte och snacka massa skit då jag inte alls e nån som snyltar på detta samhälle..

Angående varför du ska sälja bilen?.  Ja vill du gå till soc och få hjälp kan du sälja allt lyx sen kan du nog vända dig dit.

Du verkar endast vilja bo i uppsala när de finns rätt mycket hålor runt staden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang