Problem att hitta bostad i Uppsala

Hoffmeister2
7 juli 2010 · 467 Inlägg

Jo men förstå. Jag vill inte ha nå pengar av soc.. bara nånstans o bo. De finns så mycke folk som kommer från andra länder osv o bara glider in i vårt land o får allt serverat. O soc betalar bara o ser glada ut. men jag som har gjort rätt för mig men har problem med boende får bara foten i arslet. Det e d ja menar e så jävla fel. det tycker jag. Tycker någon nåt annat så vill jag ha en mycket bra förklaring till varför

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
falloutboy
7 juli 2010 · 1 723 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
Vadå direktbokning? Vad innebär det?

Det här var nybyggda lägenheter på Löten eller vad det heter, och då var det direktbokning. Du bokar utan att få se lägenheten, först till kvarn, kötiden spelar ingen roll. De har kanske tagit bort det alternativet.

Muttley
7 juli 2010 ·

Hoffmeister2 skrev:
Jo men förstå. Jag vill inte ha nå pengar av soc.. bara nånstans o bo. De finns så mycke folk som kommer från andra länder osv o bara glider in i vårt land o får allt serverat. O soc betalar bara o ser glada ut. men jag som har gjort rätt för mig men har problem med boende får bara foten i arslet. Det e d ja menar e så jävla fel. det tycker jag. Tycker någon nåt annat så vill jag ha en mycket bra förklaring till varför

finns  vandrarhem, hotell, härbägen, gruppboenden mm.

De är inte soc som sätter reglerna för hur de ska vara och de reglerna de har idag är jävligt bra, du får inte äga nått och måste i princip skrapa för att få hjälp.

Du är inte ensam om de men du har nog för höga krav, du kan lätt fixa boende några mil från stan men du verkar inte vilja pendla.  Det enda du faktiskt kan göra är att ringa överallt och inte bara i uppsala stad. Har du ens kollat i småorterna? Du får ju faktiskt en del tips.

Hoffmeister2
7 juli 2010 · 467 Inlägg

Om d krävs så e d klart ja flyttar utanför stan. d e inte d viktigaste. Men kan man få tag i inee i stan så e d ju guld=)

Men tror du man har råd att bo på hotell eller vandrarhem nån längre tid. Hade du gjort det? Magasinerat alla saker o flyttat till ett vandrarhem? Det är inget alternativ kan jag säga.

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Muttley
7 juli 2010 ·

Hoffmeister2 skrev:
Om d krävs så e d klart ja flyttar utanför stan. d e inte d viktigaste. Men kan man få tag i inee i stan så e d ju guld=)

Men tror du man har råd att bo på hotell eller vandrarhem nån längre tid. Hade du gjort det? Magasinerat alla saker o flyttat till ett vandrarhem? Det är inget alternativ kan jag säga.

Men under tiden du väntar på att få boende så kan du alltid bo i förorter.

Hade jag inte haft nått annat alternativ för att få boende och inte kunnat flytta till släkting eller så så hade jag garanterat tagit vandrarhem. Hellre de än gatan.

txi
8 juli 2010 · 264 Inlägg

här hittar jag lägenheter i uppsala, kanske bättre å ta ngt tillfälligt tills ni hittat ngt permanent.
http://www.bopunkten.se/annonser/uppsala/
sedan kan du kolla denna sida, finns några hyresvärdar där.
http://www.hyresratten.se/uppsala.html

pluggar tjejen på SLU?
jag vet att i skara så kan man ringa ngn på slu som kan hjälpa till med bostad.
sedan, om det är SLU, så kolla denna sida också,
http://www.slu.se/sv/utbildning/student … d/uppsala/

Senast redigerat av txi (8 juli 2010)

Bobzza
8 juli 2010 · 273 Inlägg

Har du kollat med http://www.graflunds.se/ de brukar inte ha kö där. Räcker inte två års tid för bostad i Gottsunda? finns väl en hel del personer som hyr ut i andra hand på lagligt sätt. Uppsala hem har ju även lägenheter som ska renoveras som de hyr ut, då tappar du inte köplats om du får tag i en sådan.

Hoffmeister2
8 juli 2010 · 467 Inlägg

Nej Gottsunda har typ 4-5 års kötid via uppsalahem. Men ska kolla dom länkarna ni har skickat. Tack som fan för att ni hjälper.!!smile

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Strongman
8 juli 2010 · 203 Inlägg

Ang utlänningar som "flyter" in.. Min släkt hade ingen dans på rosor när de flyttade hit, så dra inte alla över en kam.

Lycka till i letandet! Hade gärna hjälpt dig ifall jag hade bott i uppsala.

Hoffmeister2
8 juli 2010 · 467 Inlägg

Strongman skrev:
Ang utlänningar som "flyter" in.. Min släkt hade ingen dans på rosor när de flyttade hit, så dra inte alla över en kam.

Lycka till i letandet! Hade gärna hjälpt dig ifall jag hade bott i uppsala.

Nej det e dumt o dra alla över en kam. Men tycker bara att om folk som flyttar hit från andra länder får bo nånstans.. Så kan dom väl hjälpa sina egna oxå..

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
skydark
8 juli 2010 · 375 Inlägg

I värsta fall får ni köpa en billig husvagn och ställa på en säsongscamping.

Soc hjälper många många svenskar med. Men man kan inte knacka på och be dom om hjälp med en lägenhet. Dom hjälper dom som verkligen inte har något eller dom som har det svårt på annat vis. Skulle du banka skiten ur din tjej och hon gick till soc och snyftade så skulle hon få en lya.
Vänd på det. Var stolt att du INTE får hjälp. Det visar ju bara att ni i botten har det bra.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!
Strongman
8 juli 2010 · 203 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:

Strongman skrev:
Ang utlänningar som "flyter" in.. Min släkt hade ingen dans på rosor när de flyttade hit, så dra inte alla över en kam.

Lycka till i letandet! Hade gärna hjälpt dig ifall jag hade bott i uppsala.

Nej det e dumt o dra alla över en kam. Men tycker bara att om folk som flyttar hit från andra länder får bo nånstans.. Så kan dom väl hjälpa sina egna oxå..

Oftast dem som får hjälp direkt av soc är barskrapade, de äger knappt kläder till sig själva.
Du har säkerligen massvis med uppsättningar kläder för vardagsbruk, finkläder, arbetskläder etc.
Du har bil, kanske ett guldhalsband etc.

Vem behöver hjälp först?

Men som sagt, lycka till smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang