Saab 900 t8 -87 montering av sportluftfilter

haxarn
8 juli 2010 · 9 Inlägg

Hejsann!

Jag har lite problem med min Saab. har köpt ett sportluftfilter från Biltema (valde det billigaste jag hittade)
Men har en aning problem med monteringen av det hmm har inte så mycket kunskap. Tydligen så sitter luftburken ihop med bränsleinspruts "grejen" på något sätt??
Har någon en aning om hur man kan montera det? smile

Eller borde jag köpa ett öppet filter istället för biltema-filtret och montera direkt på röret som går från turbon, och ta bort luftburken helt? roll

hjälp uppskattas enormt!

och ha i åtanke att jag är nybörjare med detta...

Här är en bild på hur det ser ut typ: http://img710.imageshack.us/i/dsc00430lz.jpg/

mvh Ahlvin big_smile

Saab 900 t8 (1987)
945TurboMS
8 juli 2010 · 261 Inlägg

Yes...  Ett gammalt hederligt K-jetronic lol
Vet inte hur det ser ut på saabarna förvisso!  Men sitter filtret i en plastlådda som är skruvad i "den där konstiga aluburken" så är det nog rätt kört, vad gäller ett koniskt sportfilter iallafall roll

Till golfarna fanns det utbytes burkar å köpa förr i tiden! Men tvivelaktigt om det finns till saab i dagsläget..
Panelfilter är nog det ända rätta, tyvärr.

Vill man däremot ha nåt å krabba med, så kan man ju bygga en ny låda med röranslutning på!  Finns ju en viss chans att underdelen från volvo 240 (Med k-jet, naturligtvis) kan passa direkt på????

haxarn
9 juli 2010 · 9 Inlägg

Ja filtret sitter i en plastlåda under "alugrejen" smile

Situationen är så här, jag hade fått för mig att systemet var samma som på 900 t16, men tydligen så var det helt annorlunda på dom (k-jet 2 tror jag dom hade?). Hade det varit sånt system på min t8 så hade det passat med koniskt sportluftfilter tror jag roll

Har nämligen kollat på olika t16 projekt på nätet, trodde det var samma på min t8 hmm
hade kanske varit smart att öppna huven och kolla på min bil innan jag köpte filtret? ibland är man bra korkad... sad

Så du säger alltså att jag måste bygga ny låda osv... för att det ska funka? Kommer det ens att bli någon ljudskillnad med sportluftfilter på?
Eller har du något helt annat tips kanske, typ borra hål i plastlådan för bättre luftflöde? redneckstyle? roll

Tack så mycket för det snabba svaret big_smile

Saab 900 t8 (1987)
wadde Tryck och pys-åka
9 juli 2010 · 884 Inlägg

Ja alla t8 har tyvär det mekaniska, men lite charmiga sprutet.
Men om man kan lite el så är det inte för svårt att haka i ett bosch LH elektroniskt sprut istället.
Och då rekomenderar jag en 16v topp för enkelhetens skulle. Eller en hel motor om det spårar ur totalt.

Men åter till verkligheten. Jo, det har förekommit att man borrat lite hål i stora plasthinken som org luftfilter sitter fast i för lite mera flöde. Men det ger väll inte nått häftig ljud sådär direkt. Dumpen kommer inte höras ändå.

Ta tillvara en annan liten rolig grej med 900-ans motor, det latjo grenröret. Om man tex rycker väck ena (eller båda som lillebror min) ljuddämparen så får man ett mycket karakteristiskt avgasljud. Jag jämför det närmast med subaru boxer-motorer faktiskt.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
jonTe
9 juli 2010 · 5 710 Inlägg

Har sett flera varianter på olika luftfilterlösningar till T8:orna. Burk med rör till fronten, ´tom burk med nytt rör som man sätter ett koniskt filter på, hål i plåten på undersidan.
Skall man välja någon är det väl den första som är mest lämplig.

Jag tycker du skall lämna tillbaka ditt filter och antingen köpa en insatsfilter eller helt enkelt åka original.
Koncentrera dig istället på avgassidan, där kan man få skönsång istället smile

wadde skrev:
Om man tex rycker väck ena (eller båda som lillebror min) ljuddämparen så får man ett mycket karakteristiskt avgasljud. Jag jämför det närmast med subaru boxer-motorer faktiskt.

Ånä.....En T8/T16 låter betydligt bättre än en Subaru smile

MVH Jonas
..............
haxarn
9 juli 2010 · 9 Inlägg

Så det bästa jag kan göra med det är alltså att dra ett rör från plastburken till fronten, och sätta filtret där? låter dock klabbigt för där e ju inte så mycket plats om jag inte har fel...

Eller så kör jag helt enkelt med original då... har sparat kvittot till biltemafiltret som tur e... roll

Men över till avgassidan då då big_smile vilken dämpare är bäst att plocka av? och, är det lagligt med den ljudnivån? roll har någon lite andra tips vad man kan göra med avgassystemet?

Tack så mycket!

Saab 900 t8 (1987)
wadde Tryck och pys-åka
10 juli 2010 · 884 Inlägg

jonTe skrev:
Ånä.....En T8/T16 låter betydligt bättre än en Subaru smile

Damn right smile

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
wadde Tryck och pys-åka
10 juli 2010 · 884 Inlägg

haxarn skrev:
Men över till avgassidan då då big_smile vilken dämpare är bäst att plocka av? och, är det lagligt med den ljudnivån? roll har någon lite andra tips vad man kan göra med avgassystemet?

Tack så mycket!

Ta den bakom bakaxeln. Enklast. Ersätt med rör smile Nej om du har iaf en dämpare så ska dom inte klaga tror jag. Lillebror fick däremot nerslag på sin med inga dämpare alls. Ingen katalysator heller, så flygplansljud var det.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
index
10 juli 2010 · 658 Inlägg

På min gamla t8 så slet jag bort luftburken (eller om det var den undre delen av den) och monterade ett öppet filter direkt på röret där. Lite mäck men gick skapligt

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
haxarn
12 juli 2010 · 9 Inlägg

wadde: Okej, då måste man ha svets vilket jag inte har själv.. men känner en del som har, så får se hur det blir med det.... Haha ja jag kan tänka mig att det dönade en hel del big_smile

index: ok tack för tipset! funderade på den lösningen sj faktiskt smile

Förresten så har jag börjat lacka om saaben lite, all plastdelar på utsidan hade jag tänkt ska bli svarta. kofångare fram och bak, lister som går runt bilen, luftintagen på sidorna etc... är för tillfället väldigt matta, dessutom har färgen flagnat lite. så det ska fixas : http://img17.imageshack.us/i/dsc00439kc.jpg/

Sen ska jag fixa det hängande innertaket. haha så fult... är det bara att riva ner och sen typ limma på nytt eller? var köper man sånt tyg nånstans? roll : http://img121.imageshack.us/i/dsc00446vz.jpg/

Bara så ni vet vad jag har planerat lite, typ smile kommentera om ni vill och ge mig tips vad ni tycker jag ska göra mer. Och ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna. roll

Hejs och tack!

Saab 900 t8 (1987)
haxarn
12 juli 2010 · 9 Inlägg

BTW en annan fråga, min bil har intercooler. Är det original på t8 eller?? roll

Saab 900 t8 (1987)
Mangisen
12 juli 2010 · 1 034 Inlägg

haxarn skrev:
BTW en annan fråga, min bil har intercooler. Är det original på t8 eller?? roll

jajjemen, kom 86 smile

haxarn
12 juli 2010 · 9 Inlägg

Mangisen skrev:

haxarn skrev:
BTW en annan fråga, min bil har intercooler. Är det original på t8 eller?? roll

jajjemen, kom 86 smile

Aha okej! tack för det snabba svaret smile fet 900 du har förresten! ville ha en 900ng egentligen, med turbo. Men svårt att hitta en som var billig nog...... så fick bli den jag har istället! lol

Saab 900 t8 (1987)
haxarn
14 juli 2010 · 9 Inlägg

Hejjjjjjjjjjjjjjj!

Någon som vet var man kan köpa sådant här tyg till att klä om innertaket? : http://img121.imageshack.us/i/dsc00446vz.jpg/

Och någon som har tips eller idéer om färg osv? big_smile

tack hej.

Saab 900 t8 (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang