Saab 900 t8 -87 montering av sportluftfilter

haxarn
8 juli 2010 · 9 Inlägg

Hejsann!

Jag har lite problem med min Saab. har köpt ett sportluftfilter från Biltema (valde det billigaste jag hittade)
Men har en aning problem med monteringen av det hmm har inte så mycket kunskap. Tydligen så sitter luftburken ihop med bränsleinspruts "grejen" på något sätt??
Har någon en aning om hur man kan montera det? smile

Eller borde jag köpa ett öppet filter istället för biltema-filtret och montera direkt på röret som går från turbon, och ta bort luftburken helt? roll

hjälp uppskattas enormt!

och ha i åtanke att jag är nybörjare med detta...

Här är en bild på hur det ser ut typ: http://img710.imageshack.us/i/dsc00430lz.jpg/

mvh Ahlvin big_smile

Saab 900 t8 (1987)
945TurboMS
8 juli 2010 · 261 Inlägg

Yes...  Ett gammalt hederligt K-jetronic lol
Vet inte hur det ser ut på saabarna förvisso!  Men sitter filtret i en plastlådda som är skruvad i "den där konstiga aluburken" så är det nog rätt kört, vad gäller ett koniskt sportfilter iallafall roll

Till golfarna fanns det utbytes burkar å köpa förr i tiden! Men tvivelaktigt om det finns till saab i dagsläget..
Panelfilter är nog det ända rätta, tyvärr.

Vill man däremot ha nåt å krabba med, så kan man ju bygga en ny låda med röranslutning på!  Finns ju en viss chans att underdelen från volvo 240 (Med k-jet, naturligtvis) kan passa direkt på????

haxarn
9 juli 2010 · 9 Inlägg

Ja filtret sitter i en plastlåda under "alugrejen" smile

Situationen är så här, jag hade fått för mig att systemet var samma som på 900 t16, men tydligen så var det helt annorlunda på dom (k-jet 2 tror jag dom hade?). Hade det varit sånt system på min t8 så hade det passat med koniskt sportluftfilter tror jag roll

Har nämligen kollat på olika t16 projekt på nätet, trodde det var samma på min t8 hmm
hade kanske varit smart att öppna huven och kolla på min bil innan jag köpte filtret? ibland är man bra korkad... sad