Rallycross Bygge

KHRacing
20 september 2010 ·

toptreehill skrev:
Ok vi kan stryka pappskallar för det kanske är jag som är en:P
Var på rallycross nu under helgen på westom då det var final i götalandskuppen och jag kollade på en 140 och när man ser det så ä det inte så svårt med båge, bara du bygger 55 mm allt så går det finfint. Men kom att tänka på utrustning nu så en 2 lagers fia overall 5000:- och skor 1500 ungefär handskar 700 hjälm 4000  flammsäker underställ tror jag 1000 och balaklava 500, fönsternät 500 och sen så vet jag inte om det är krav på hans krage i rallycross HÄR I SVERIGE men en hanskrage hanshjälm hansstol hansbälte så det ligger väl på 15000. Men nu var det väl om hur mucket det kommer att kosta att bygga bilen, och priset varrierar beroende på vad man köper för någon typ av det man ska ha och vart man köper det osv
Men en färdig båge i delar kostar då absolut inte 8000, såg för inte så längesedan på en hemsida (kommer tyvärr inte ihåg vad den hete) att det kostar 4500 och med frakt så blir det väl ungefär 5000 och tank kostar väl då absolut inte 5000???? Isåfall är det en väldigt brandsäker tank som rymmer mycket.
Såg även på tävlingen att en del körde med vanliga gullabo som ligger på runt 850 kr st och det behövs inget värre till klass 4. Men visst du tänker säker på en hel del säkerhetsgrejer och innan man kan ha kul så kommer alltid säkerheten först:)

Sjysst svar  smile

du får aldrig en fia/sbf-fullbur för 4500kr. tänk på att det kostar tid & ström & pengar att bygga den med.

turboforssen Telge Drifting Team
20 september 2010 · 5 398 Inlägg

KHRacing skrev:

toptreehill skrev:
Ok vi kan stryka pappskallar för det kanske är jag som är en:P
Var på rallycross nu under helgen på westom då det var final i götalandskuppen och jag kollade på en 140 och när man ser det så ä det inte så svårt med båge, bara du bygger 55 mm allt så går det finfint. Men kom att tänka på utrustning nu så en 2 lagers fia overall 5000:- och skor 1500 ungefär handskar 700 hjälm 4000  flammsäker underställ tror jag 1000 och balaklava 500, fönsternät 500 och sen så vet jag inte om det är krav på hans krage i rallycross HÄR I SVERIGE men en hanskrage hanshjälm hansstol hansbälte så det ligger väl på 15000. Men nu var det väl om hur mucket det kommer att kosta att bygga bilen, och priset varrierar beroende på vad man köper för någon typ av det man ska ha och vart man köper det osv
Men en färdig båge i delar kostar då absolut inte 8000, såg för inte så längesedan på en hemsida (kommer tyvärr inte ihåg vad den hete) att det kostar 4500 och med frakt så blir det väl ungefär 5000 och tank kostar väl då absolut inte 5000???? Isåfall är det en väldigt brandsäker tank som rymmer mycket.
Såg även på tävlingen att en del körde med vanliga gullabo som ligger på runt 850 kr st och det behövs inget värre till klass 4. Men visst du tänker säker på en hel del säkerhetsgrejer och innan man kan ha kul så kommer alltid säkerheten först:)

Sjysst svar  smile

du får aldrig en fia/sbf-fullbur för 4500kr. tänk på att det kostar tid & ström & pengar att bygga den med.

det beror ju på vad för bil
till 240 hittar du en för 5500 http://www.finess.se/Undersidor/Produkt … cross.html

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
KHRacing
20 september 2010 ·

turboforssen skrev:
det beror ju på vad för bil
till 240 hittar du en för 5500 http://www.finess.se/Undersidor/Produkt … cross.html

ja, men det är ju inte 4500kr eller hur ?


sedan tillkommer frakten på det, cirka 500kr, massa kapande & svetsande..m.m
räkna ihop allt detta så är man lätt uppe i 8k.
min bur i delar, gick på 8500, från företaget som finess köpte upp.

turboforssen Telge Drifting Team
20 september 2010 · 5 398 Inlägg

KHRacing skrev:

turboforssen skrev:
det beror ju på vad för bil
till 240 hittar du en för 5500 http://www.finess.se/Undersidor/Produkt … cross.html

ja, men det är ju inte 4500kr eller hur ?


sedan tillkommer frakten på det, cirka 500kr, massa kapande & svetsande..m.m
räkna ihop allt detta så är man lätt uppe i 8k.
min bur i delar, gick på 8500, från företaget som finess köpte upp.

jo om man tänker så så blir det lite dyrare smile
har du nån aning om man får svetsa buren själv ????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
KHRacing
20 september 2010 ·

turboforssen skrev:
................text......
har du nån aning om man får svetsa buren själv ????

Det får man, står ingenstans i reglerna att man ej får eller att det krävs intyg.

toptreehill
20 september 2010 · 29 Inlägg

Om man Åndå hade sidan i huvudet men jag kan garantera att bågen kosta 4500 till rallycross och jag ljuger absolut inte. Men en sats rör för 1000 kr och en rörbock och flera timmars bockning innan så blir det en ganska billig båge åndå smile
Men nu tycker jag att vi borde komma överäns med det slutgiltiga priset för en hyfsat bra bil i klass 4 som hänger med bra och som är säker, själv säger jag max 40000 och inget mer för BARA bilen
OCH en sak till, om man ska köpa båge ifrån företag så räcker det med huvudbåge och a-stolperören resten är i prinsip raka rör och det kostar inte många kronorna för det, visst lite böj blir det på vissa rör så rörbock kan man behöva ändå.

Senast redigerat av toptreehill (20 september 2010)

Racing 4 ever
KHRacing
20 september 2010 ·

toptreehill skrev:
Om man Åndå hade sidan i huvudet men jag kan garantera att bågen kosta 4500 till rallycross och jag ljuger absolut inte. Men en sats rör för 1000 kr och en rörbock och flera timmars bockning innan så blir det en ganska billig båge åndå smile
Men nu tycker jag att vi borde komma överäns med det slutgiltiga priset för en hyfsat bra bil i klass 4 som hänger med bra och som är säker, själv säger jag max 40000 och inget mer för BARA bilen

hehe.
inte alsl så lätt som man tror att köpa lösa godkända kalldragna sömnlösa rör i lösvikt tyvärr.

det är lätt att köpa en "klase"...  se högen som ligger på hyllan på bilden:

http://www.geting.se/image.php/265410-bur6.JPG

Räkna med minst 30meter rör,,, meterpriset kan nog variera mkt, men runt 120-150kr/m typ ???

Finess tog visst 110kr/m. men så säljer de mkt av detta så de kan hålla lägre priser.

jag har 36m rör i min bur, i 2 olika storlekar. & då saknas det ände cirka 5meter rör :-)

men att köpa lösa rörlängder är så mkt svårare som privatperson.
inte alls många grossister som har hemma eller säljer till privatpersoner.

Till folkrace är det billigare då de vad jag vet ej har krav på kalldrget/sömlösa rör smile

Senast redigerat av KHRacing (20 september 2010)

turboforssen Telge Drifting Team
20 september 2010 · 5 398 Inlägg

KHRacing skrev:

turboforssen skrev:
................text......
har du nån aning om man får svetsa buren själv ????

Det får man, står ingenstans i reglerna att man ej får eller att det krävs intyg.

nice smile man tackar för svaret

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
toptreehill
20 september 2010 · 29 Inlägg

http://www.sbf.se/sportgrenar/rallycross/regler/                          Lite rallycrossregler att läsa igenom om någon behöver

Racing 4 ever
MattiasH
21 september 2010 · 1 291 Inlägg

Många glömmer hur mycket pengar som går iväg på "småsummor"
Det är lätt att räkna på dom stora bitarna men det är småsakerna som drar iväg.
en bur går på 2500+moms å frakt från TMS
Plastrutor måste man ha, minst 2000
Stol och bälte, minst 3200
Helrenovering och trimning av motorn, 10000 och uppåt
renovera bromsar och hjulupphängning, 5000 och uppåt
Nya stötdämpare, minst 2000
avgassytem och katalysator, minst 2500

Sen tillkommer mycket småsaker som clips, bränsleledningar, diverse el, huvudström och andra brytare, färg, mätare och annat småplock.

Prova att skriva upp precis allt ni köper till ett bilprojekt (även sånt som kapskivor etc) så får ni se hur fort det faktiskt drar iväg.

been there done that smile

toptreehill
4 oktober 2010 · 29 Inlägg

http://folkraceforum.se/index.php?actio … opic=896.0
En bra sida med motorsportssidor för den som inte finner eller har funnit någon bra sida för något specielt ni behöver smile

Racing 4 ever
Jugge_
24 oktober 2010 · 28 Inlägg

Nu har man köpts sig en volvo amazon folkrace bil som hämtas imorgon eller på fredag! smile

toptreehill
24 oktober 2010 · 29 Inlägg

jag vill också ha en amazon folkräcer sad får gå in på blocket nu smile

Racing 4 ever
toptreehill
24 oktober 2010 · 29 Inlägg

borde göra ett forum där det bara handlar om motorsport, alltså alla typer av motorsport eftersom jag kom att tänka på att detta är ett rallycrossforum och inte folkrace så man kanske borde göra ett motorsportsforum så man kan skicka in bilder filmer tävlingar osv

Racing 4 ever
ralliart
10 november 2010 · 39 Inlägg

suck när ska folk fatta att allt inte handlar om matrialet.......och att bygga en volvo 240 tex behöver inte alls bli spec dyrt är ju en folkracebil fast me plast skärmar huv mm en del köper ju någon nybyggd festival folkracebil o tar till rallycross klass 4.

turboforssen Telge Drifting Team
10 november 2010 · 5 398 Inlägg

ralliart skrev:
suck när ska folk fatta att allt inte handlar om matrialet.......och att bygga en volvo 240 tex behöver inte alls bli spec dyrt är ju en folkracebil fast me plast skärmar huv mm en del köper ju någon nybyggd festival folkracebil o tar till rallycross klass 4.

rallycross klass 4???? du menar inte 2400cc klassen ??? i så fall kommer du inte långt med en folkracemotor
och att bygga en motor som ska ha nån chans i 2400cc klassen är inte så billigt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
ralliart
11 november 2010 · 39 Inlägg

turboforssen skrev:

ralliart skrev:
suck när ska folk fatta att allt inte handlar om matrialet.......och att bygga en volvo 240 tex behöver inte alls bli spec dyrt är ju en folkracebil fast me plast skärmar huv mm en del köper ju någon nybyggd festival folkracebil o tar till rallycross klass 4.

rallycross klass 4???? du menar inte 2400cc klassen ??? i så fall kommer du inte långt med en folkracemotor
och att bygga en motor som ska ha nån chans i 2400cc klassen är inte så billigt

2150 pratar ja om och festival b230 tex räcker bra till 2150 bara och byta blocket till b21et
2400 är helt andra pengar men trodde vi prata om 2150

turboforssen Telge Drifting Team
12 november 2010 · 5 398 Inlägg

ralliart skrev:

turboforssen skrev:

ralliart skrev:
suck när ska folk fatta att allt inte handlar om matrialet.......och att bygga en volvo 240 tex behöver inte alls bli spec dyrt är ju en folkracebil fast me plast skärmar huv mm en del köper ju någon nybyggd festival folkracebil o tar till rallycross klass 4.

rallycross klass 4???? du menar inte 2400cc klassen ??? i så fall kommer du inte långt med en folkracemotor
och att bygga en motor som ska ha nån chans i 2400cc klassen är inte så billigt

2150 pratar ja om och festival b230 tex räcker bra till 2150 bara och byta blocket till b21et
2400 är helt andra pengar men trodde vi prata om 2150

sorry missa att han hade skrivit 2150cc klassen xD

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
toptreehill
16 november 2010 · 29 Inlägg

ralliart skrev:
suck när ska folk fatta att allt inte handlar om matrialet.......och att bygga en volvo 240 tex behöver inte alls bli spec dyrt är ju en folkracebil fast me plast skärmar huv mm en del köper ju någon nybyggd festival folkracebil o tar till rallycross klass 4.

Behöv ens inte plast man kan köra med plåt och bygga i plast när något behövs bytas framöver. Såg faktist en gång på rallycross en saab 900 som såg ut som folkrace med gamla nummer på rutan som var halvtaskigt bortslitet och övertejpat och bucklig som f*n var den

Racing 4 ever
ralliart
17 november 2010 · 39 Inlägg

toptreehill skrev:

ralliart skrev:
suck när ska folk fatta att allt inte handlar om matrialet.......och att bygga en volvo 240 tex behöver inte alls bli spec dyrt är ju en folkracebil fast me plast skärmar huv mm en del köper ju någon nybyggd festival folkracebil o tar till rallycross klass 4.

Behöv ens inte plast man kan köra med plåt och bygga i plast när något behövs bytas framöver. Såg faktist en gång på rallycross en saab 900 som såg ut som folkrace med gamla nummer på rutan som var halvtaskigt bortslitet och övertejpat och bucklig som f*n var den

jo de går ju de också om man är trött på att bli av me bilen i folkrace behöver inte ha värsta grejerna för att ha kul smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang