Hej är de nån som har bra ritning på en 12" låda

Golf_GTI_danne
19 augusti 2010 · 52 Inlägg

måten på lådan då? hur får jag ut dom på för sät då?

Jag har dysleksi om ni inte först så skriv till mig så ska jag försöka förklara bätre!!!!!!!!
Drönirettab
19 augusti 2010 · 21 761 Inlägg

Vilken bil ska lådan sitta i, din Ford?

Golf_GTI_danne
19 augusti 2010 · 52 Inlägg

Japp de ska den göra

Jag har dysleksi om ni inte först så skriv till mig så ska jag försöka förklara bätre!!!!!!!!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
19 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

För att räkna ut volym så tar du längd*bredd*höjd räknat i decimeter. Men tänk på att själva materialet som lådan byggs av också tar upp en del volym. Annars å har BRL en hel hög med utmärkta formler som du hittar här, då kan du även räkna ut så du får en låda med lutande bakstycke så att den passa mor baksätet. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Drönirettab
19 augusti 2010 · 21 761 Inlägg

Förslag på yttermått (22 mm materialtjocklek):

Bredd: 494 mm
Höjd: 344 mm
Djup: 378 mm

Porten sätter du i ena lådsidan men tänk på att inte sätta den sidan för nära något föremål, det bör helst vara minst 10 cm avstånd men hellre ännu mer. smile

Golf_GTI_danne
19 augusti 2010 · 52 Inlägg

tackar så mycket får svaret så nu ska jag väl börja bygga lådan snart då då kommer jag lägga upp bilderna på min sida så får ni se hur de blir smile

Jag har dysleksi om ni inte först så skriv till mig så ska jag försöka förklara bätre!!!!!!!!
Polaren
23 augusti 2010 · 352 Inlägg

Danne_ford92 skrev:
Har kommer vad basen hetter

http://i232.photobucket.com/albums/ee30 … C_0033.jpg

hoppas de syns bra anat hitar jag inte nåt!!!!!!

Spännande att du har info 500W på basen men står enligt bilden 300W =P

Honda CRX "Project runway" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
M_icke_
23 augusti 2010 · 3 466 Inlägg

Polaren skrev:

Danne_ford92 skrev:
Har kommer vad basen hetter

http://i232.photobucket.com/albums/ee30 … C_0033.jpg

hoppas de syns bra anat hitar jag inte nåt!!!!!!

Spännande att du har info 500W på basen men står enligt bilden 300W =P

Som jag sa innan verkar det som han har fått fram spec på en nyare modell, NXS 124 istället..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
henke_92 TBM NINJA
23 augusti 2010 · 917 Inlägg

jag tycker du borde köpa en bättre bas/slutsteg innan du bygger en fin å bra / seriös låda, jag tror det blir onödigt att bygga ngt fint till den basen då den inte verkar vara i starkaste laget

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
23 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

En bra låda och rätt slutsteg kan även få en billig/dålig bas att spela helt okej, däremot en bra bas med dålig låda kan bli hur kasst som helst, speciellt om man inte har nåt bra att driva med.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
M_icke_
23 augusti 2010 · 3 466 Inlägg

Den lådan som drönirettab har rekommenderat fungerar perfekt även om han skulle vilja byta upp sig till en nyare NXS-bas. Dessutom passar den en hel del andra 12"basar på marknaden.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Polaren
24 augusti 2010 · 352 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
En bra låda och rätt slutsteg kan även få en billig/dålig bas att spela helt okej, däremot en bra bas med dålig låda kan bli hur kasst som helst, speciellt om man inte har nåt bra att driva med.

kan jag intyga då jag köpte 2st 8" till hemmet nya för 250kr, blev ett jävla ljud =P

Nissan 180zx "Red striper" (1988)
BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Golf_GTI_danne
30 augusti 2010 · 52 Inlägg

oki så ni tycker att jag ska köpa en ny bas och ett nytt slutsteg? smile

Jag har dysleksi om ni inte först så skriv till mig så ska jag försöka förklara bätre!!!!!!!!
M_icke_
30 augusti 2010 · 3 466 Inlägg

Danne_ford92 skrev:
oki så ni tycker att jag ska köpa en ny bas och ett nytt slutsteg? smile

Det är ju helt klart något att fundera på om du har pengar till det... Behöver inte vara en dyr bas, en bas för runt 700-1000kr kan låta helt ok!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
henke_92 TBM NINJA
31 augusti 2010 · 917 Inlägg

jag tycker mds är billigt för sin kvalitet, jag kör på mds fzr 12' (1500) och mds gp3 steg (1900) på 50hz bankar hela mitt rum sönder (ja jag har det på rummet kopplat med data nätaggregat @ 10amp tongue tänk då bil batteri @60amp)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
M_icke_
31 augusti 2010 · 3 466 Inlägg

henke_92 skrev:
jag tycker mds är billigt för sin kvalitet, jag kör på mds fzr 12' (1500) och mds gp3 steg (1900) på 50hz bankar hela mitt rum sönder (ja jag har det på rummet kopplat med data nätaggregat @ 10amp tongue tänk då bil batteri @60amp)

För det fösta brukar ett bilbatteri vara på mellan 55-75Ah, alltså amperetimmar, detta säger ingenting om hur mycket du kan dra ur det på en gång.. bara hur länge det varar..

Såg att du tidigare dessutom snackade om att basen verkade ganska klen, är lite sugen på att veta hur du ser det?

Den nyare NXS 124, som är specad till 250wrms klarar utan problem 1500w en kortare stund...

Sen att han inte skulle satsa på en bra låda för att basen verkade klen?
Gör han en bra låda direkt kommer han kunna byta bas senare utan att bygga ny låda, 45liter och en 4" port passar en hel mängd med 12" element..

De jag skulle rekommendera är att satsa på ett bra steg, behålla basen tills du vet hur den låter. Eventuellt uppgradera basen senare.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
henke_92 TBM NINJA
31 augusti 2010 · 917 Inlägg

M_icke_ skrev:

henke_92 skrev:
jag tycker mds är billigt för sin kvalitet, jag kör på mds fzr 12' (1500) och mds gp3 steg (1900) på 50hz bankar hela mitt rum sönder (ja jag har det på rummet kopplat med data nätaggregat @ 10amp tongue tänk då bil batteri @60amp)

För det fösta brukar ett bilbatteri vara på mellan 55-75Ah, alltså amperetimmar, detta säger ingenting om hur mycket du kan dra ur det på en gång.. bara hur länge det varar..

Såg att du tidigare dessutom snackade om att basen verkade ganska klen, är lite sugen på att veta hur du ser det?

Den nyare NXS 124, som är specad till 250wrms klarar utan problem 1500w en kortare stund...

Sen att han inte skulle satsa på en bra låda för att basen verkade klen?
Gör han en bra låda direkt kommer han kunna byta bas senare utan att bygga ny låda, 45liter och en 4" port passar en hel mängd med 12" element..

De jag skulle rekommendera är att satsa på ett bra steg, behålla basen tills du vet hur den låter. Eventuellt uppgradera basen senare.

1. han nämde väl att han inte har "Den nyare NXS 124" basen? han sa väl att den va rätt gammal och läste av den till 300w?
2.tänk så bestämmer han sig för 10' eller 15'? bättre å bygga efter man köpt basen...tycker jag...

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Streethawk Billjuds Wannabe
31 augusti 2010 · 1 771 Inlägg

henke_92 skrev:

M_icke_ skrev:

henke_92 skrev:
jag tycker mds är billigt för sin kvalitet, jag kör på mds fzr 12' (1500) och mds gp3 steg (1900) på 50hz bankar hela mitt rum sönder (ja jag har det på rummet kopplat med data nätaggregat @ 10amp tongue tänk då bil batteri @60amp)

För det fösta brukar ett bilbatteri vara på mellan 55-75Ah, alltså amperetimmar, detta säger ingenting om hur mycket du kan dra ur det på en gång.. bara hur länge det varar..

Såg att du tidigare dessutom snackade om att basen verkade ganska klen, är lite sugen på att veta hur du ser det?

Den nyare NXS 124, som är specad till 250wrms klarar utan problem 1500w en kortare stund...

Sen att han inte skulle satsa på en bra låda för att basen verkade klen?
Gör han en bra låda direkt kommer han kunna byta bas senare utan att bygga ny låda, 45liter och en 4" port passar en hel mängd med 12" element..

De jag skulle rekommendera är att satsa på ett bra steg, behålla basen tills du vet hur den låter. Eventuellt uppgradera basen senare.

1. han nämde väl att han inte har "Den nyare NXS 124" basen? han sa väl att den va rätt gammal och läste av den till 300w?
2.tänk så bestämmer han sig för 10' eller 15'? bättre å bygga efter man köpt basen...tycker jag...

1. Jovisst var det nämnt, men det spelar inte riktigt någon roll vad den är specad till i watt. Därför finner jag ingen anledning till att säga att basen är klen. Drev själv på 3 basar specade till 300w matat med ca 500w rms styck (3 gånger så mycket den var specad till) och det spelade på grymt bra ändå.
2 Om man nu får för sig att köpa en 10 eller 15" så får man alltid bygga om hur man än gör.

Senast redigerat av Streethawk (31 augusti 2010)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
henke_92 TBM NINJA
31 augusti 2010 · 917 Inlägg

Streethawk skrev:

henke_92 skrev:

M_icke_ skrev:

För det fösta brukar ett bilbatteri vara på mellan 55-75Ah, alltså amperetimmar, detta säger ingenting om hur mycket du kan dra ur det på en gång.. bara hur länge det varar..

Såg att du tidigare dessutom snackade om att basen verkade ganska klen, är lite sugen på att veta hur du ser det?

Den nyare NXS 124, som är specad till 250wrms klarar utan problem 1500w en kortare stund...

Sen att han inte skulle satsa på en bra låda för att basen verkade klen?
Gör han en bra låda direkt kommer han kunna byta bas senare utan att bygga ny låda, 45liter och en 4" port passar en hel mängd med 12" element..

De jag skulle rekommendera är att satsa på ett bra steg, behålla basen tills du vet hur den låter. Eventuellt uppgradera basen senare.

1. han nämde väl att han inte har "Den nyare NXS 124" basen? han sa väl att den va rätt gammal och läste av den till 300w?
2.tänk så bestämmer han sig för 10' eller 15'? bättre å bygga efter man köpt basen...tycker jag...

1. Jovisst var det nämnt, men det spelar inte riktigt någon roll vad den är specad till i watt. Därför finner jag ingen anledning till att säga att basen är klen. Drev själv på 3 basar specade till 300w matat med ca 500w rms styck (3 gånger så mycket den var specad till) och det spelade på grymt bra ändå.
2 Om man nu får för sig att köpa en 10 eller 15" så får man alltid bygga om hur man än gör.

1.jag nöjer mig inte med det iaf, jag hade velat ha värre grejor och därför tycker jag den va klen även om de flesta kanske tycker den e siiick, det e bara en personlighets fråga
2.det har du rätt i men t.ex jag har inte råd med så mykt material som jag så är det bra att bygga efter man köpt basen för att vara lite konservativ, men han kanske kan strö pengar runt sig till nya kreationer..inte jag iaf

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Golf_GTI_danne
31 augusti 2010 · 52 Inlägg

oki jag ska har min bass kvar och köpa mig ett anat slutseg eller hur menar ni smile

Jag har dysleksi om ni inte först så skriv till mig så ska jag försöka förklara bätre!!!!!!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang