Stereo problem: "Glömmer bort" inställningar

Dagge88
21 juli 2010 · 629 Inlägg

Hejsan, har ett jobbigt problem , nyss inhandlat mig en 940 som visst har varit rena rama lekstugan i när det gäller kabeldragning , isolering osv.

Har fixat till det mesta, DOCK har jag ett problem: Stereon ändrar till grundinställningar varje gång jag stänger av bilen.

Hittade denna koppling, är mycket som inte ser rätt ut men denna ser ju redigt skum ut:

http://i26.tinypic.com/2vs3y4y.jpg

Någon som vet om dom ska sitta ihop, vilket dom gör nu, eller om dom ska separeras?

Om inte annat, vad beror det på att den glömmer bort inställningarna.

Är inte så duktig på billjud, om någon har elschema eller liknande vore det underbart!

MVH Daniel

Senast redigerat av Dagge88 (21 juli 2010)

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
JimmyAndersson
21 juli 2010 · 1 679 Inlägg

det ska ju vara två ström kablar ihopkopplade, tror det är ström, två röda i min iaf.
När jag bara monterade för att se så det funkade så sket jag i ena å då glömde sterion bort inställningar.
Men satte jag ihop det rätt då, så funkade det prima:)
Tror det var två röda iaf, men det är iaf nån bredvid strömkabeln som ska ihop.
Tror inte detta hjälpte dig så mycket, haha men endå smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
Dagge88
21 juli 2010 · 629 Inlägg

haha njä inte direkt kanske, men alla förslag osv är välkommna tongue
det sitter iinte 2 röda ihop där iallafall smile

Är det jobbigt att plocka ner och komma åt kablarna lite bättre (inte någon superbil mek)?

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
Volvo 855 "T5r" (1995)
aF
21 juli 2010 · 357 Inlägg

Röd brukar gå till tändningen och gul till batteriet. Dessa är nog kopplade till tändningen nu.

Dagge88
21 juli 2010 · 629 Inlägg

aF skrev:
Röd brukar gå till tändningen och gul till batteriet. Dessa är nog kopplade till tändningen nu.

Okej så gul är alltså den som gör så stereon kommer ihåg inställningarna antar jag?
finns det någon kabel som ständigt har spänning som man kan koppla den till?

Säkert dumma frågor , men man måste lära sig nångång smile

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Gul kabel är den som ska ha spänning hela tiden, korrekt. smile Du borde ha nån kabel i bilen där det finns 12V konstant men det får du isåfall mäta dig fram till med en mutlimeter, annars så får du helt enkelt dra en ny kabel direkt från batteriet (med en säkring på). Röda kabeln kan du låta sitta kvar så som den gör nu, då slår du på och av stereon med tändningen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Mickius
21 juli 2010 · 4 670 Inlägg

Jag brukar alltid dra in en strömkabel direkt ifrån batteriet istället för o krongla massor med orgkabarna om någon varit där o pillat

Dagge88
21 juli 2010 · 629 Inlägg

Okej tack så mycket för hjälpen , ska kollaa lite med multimetern, annars drar jag ny!

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
fra_volvo_til_golf
21 juli 2010 · 47 Inlägg

har presis samma problem i volvon och en jävla renault kangoo... bra denna dök upp, annars skulle jag glömt det tongue där är det en svart en blå en gul och en röd..[tror jag om jag kommer ihåg rätt] jag kopplade  samma färger til samma färger. för att det var en sånn kontakt där som passade.. men hur gör jag nu då tongue ? [sorry if i steal your thread a little, dude] smile

Volvo 244 "Gobilen" (1979)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Då får du skifta röd och gul. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
fra_volvo_til_golf
21 juli 2010 · 47 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Då får du skifta röd och gul. smile

Tack Tack big_smile big_smile big_smile

Volvo 244 "Gobilen" (1979)
Dagge88
21 juli 2010 · 629 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Gul kabel är den som ska ha spänning hela tiden, korrekt. smile Du borde ha nån kabel i bilen där det finns 12V konstant men det får du isåfall mäta dig fram till med en mutlimeter, annars så får du helt enkelt dra en ny kabel direkt från batteriet (med en säkring på). Röda kabeln kan du låta sitta kvar så som den gör nu, då slår du på och av stereon med tändningen.

Hittade ingen 12v konstant , pillade runt med multimeter och där fanns ingen (den andra halvan av gula kabeln saknas även).

Vad för säkring ska man ha på ett ungefär?

Mröh
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
21 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Säkringen bestäms av kabelns grovlek, en 1,5mm2 får ha 15A och 2,5mm2 får ha 25A enligt den tabell jag har (vilket jag tycker låter lite mycket), men 10A räcker gott och väl till en huvudenhet i kombination med 1,5 eller 2,5mm2 kabel.

Senast redigerat av ChriZtoffer (21 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Dagge88
21 juli 2010 · 629 Inlägg

Okej tackar!

Fick även med kabel fördraget till slutsteg, men såg att killen innan inte satt någon säkring på plus kabeln i motorrummet efter batteriet, ska inte det sitta en där? (10A där med antar jag om man har ett steg på 500w?).

Edit:

http://i32.tinypic.com/169nkn9.jpg
Denna kabeln (gul)  antar jag det är som ska "förlängas" , dvs dras direkt till batteriet med en säkring på, bara dubbelkollar så jag inte mördar min lilla stereo smile

Senast redigerat av Dagge88 (21 juli 2010)

Mröh
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Jo det ska sitta en säkring på kabeln till steget också men 10A lär inte räcka långt, iaf inte om det är en kabel som är dimensionerad för steget. Vad är det för grovlek på kabeln? Borde stå nåt skrivet på den.

Japp helt korrekt, den kabeln ska dras till batteriplus. smile

Senast redigerat av ChriZtoffer (22 juli 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Dagge88
22 juli 2010 · 629 Inlägg

Står tyvärr ingen kabel area på den men rätt grov är den... enda som står är rockford fosgate powercable.
Dock om man googlar finns det bilder på den.

Kanske går att kolla med skjutsmått?
Dock har jag planerat att åka förbi biltema imorgon och blandannat köpa säkring åt både steget och den där lille gula kabeln smile

Säkringshållaren jag tänkt köpa:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … gshallare/
Säkring till slutsteg och den lilla gula kablen:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … -AGU-5-st/

Tänkte jag köper 2st 10A och 3 40, då det inte finns något mindre vad jag kan se, eller är 40 påtok för högt , steget kanske brinner av innan den går?

Mröh
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Volvo 855 "T5r" (1995)
tarmac
22 juli 2010 · 23 Inlägg

Dagge88 skrev:
Okej tackar!

Fick även med kabel fördraget till slutsteg, men såg att killen innan inte satt någon säkring på plus kabeln i motorrummet efter batteriet, ska inte det sitta en där? (10A där med antar jag om man har ett steg på 500w?).

Edit:

http://i32.tinypic.com/169nkn9.jpg
Denna kabeln (gul)  antar jag det är som ska "förlängas" , dvs dras direkt till batteriet med en säkring på, bara dubbelkollar så jag inte mördar min lilla stereo smile

Den gula skall du alltså plocka loss från "grottmecket". Där den sitter nu får den bara strom genom den röda när tändningen är på.
Hittar du ingen konstant 12v (oftast gul) så drar du mycket riktigt en från batteriet.

tarmac
22 juli 2010 · 23 Inlägg

Dagge88 skrev:
Står tyvärr ingen kabel area på den men rätt grov är den... enda som står är rockford fosgate powercable.
Dock om man googlar finns det bilder på den.

Kanske går att kolla med skjutsmått?
Dock har jag planerat att åka förbi biltema imorgon och blandannat köpa säkring åt både steget och den där lille gula kabeln smile

Säkringshållaren jag tänkt köpa:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … gshallare/
Säkring till slutsteg och den lilla gula kablen:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilst … -AGU-5-st/

Tänkte jag köper 2st 10A och 3 40, då det inte finns något mindre vad jag kan se, eller är 40 påtok för högt , steget kanske brinner av innan den går?

Grovleken på kabel mäter man i kvadratmillimeter. mm2. För att räkna ut det på ett ungefär så mäter du diametern på insidan av kabelns isolering. Sen räknar du radien x radien x pi = kabelns area... på ett ungefär smile

Dagge88
22 juli 2010 · 629 Inlägg

Gick ut och mätte på kabeln, men det känns ju absurt fick diametern den till 8mm, dvs 4*4*3,14 = 50 i kabelarea, det skulle betyda att jag ska ha en säkring på 300A enligt en tabell jag hitta, och då känns det ju lite fel big_smile

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Opel Rekord (1982)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
22 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Köp inte den där säkringshållaren, glasrörssäkringar är inte bra. Lägg till lite och köp en riktig ANL säkringshållare istället, då kan du även få tag på betydligt grövre säkringar. 300A får du dock inte ha till en 50mm2 kabel, 250A är absolut max, 200A om du vill tävla och följa EMMAs reglemente. Men hur grov är kabel med isolering? Hur tjock är isoleringen? 50mm2 är nämligen ganska så grovt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang