Att sälja bil till Polen

Audiman100
24 juli 2010 · 2 Inlägg

Jag har min bil ute på Blocket och plötsligt dyker upp en intresserad polack som vill köpa bilen och exportera den hem till Polen. Någon här som har erfarenhet av såna affärer? Jag ställer mig lite tveksam men om han betalar med cash är det något att vara rädd för? Givetvis bäst att avregistrera bilen innan han tar den tillbaks till Polen, något annat att tänka på, dolda avgifter etc? Av vilken anledning vill en polack egentligen komma till Sverige och köpa bil?!

Tacksam för goda råd!

Sam1r
24 juli 2010 · 485 Inlägg

tror att bilarna i polen är dyra. vad är det för bil du har ? vill han köpa den så låt han köpa den tongue bara du får pengarna, sen är det upp till han om han ska exportera den dit smile

Janneutanb
24 juli 2010 · 7 271 Inlägg

Var noga med att ta reda på hur avregistreringen går till så att du inte står med en bil i ditt namn och sen börjar det dyka upp p-böter eller liknande!

Sheba Certifierad besserwisser
24 juli 2010 · 308 Inlägg

Hur ska han betala bilen? Ska han komma hit och hämta bilen och betala kontant? Om han kommer och hämtar bilen och betalar kontant så bör ni båda åka till en bank samtidigt och få honom att betala rakt in på ditt konto där, då kan de även kontrollera sedlarnas äkthet direkt.

Om han ska betala på distans, skriv aldrig över eller skicka bilen innan pengarna är på ditt konto. Använd inga mellanhänder för pengaöverföring, det är ett kännetecken för bedragare. Om han vill ta risken är det upp till honom att betala in innan du skickar bilen, aldrig någonsin ska det ske tvärtom, och aldrig med något "pålitligt" företag som han tipsar om.

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.
Audiman100
25 juli 2010 · 2 Inlägg

Det är en helt vanlig Honda Accord 03.  Han påstår att han kan komma till Sverige och betala kontant.

sir_daniel www.kudoz.se
25 juli 2010 · 3 802 Inlägg

bara o göra upp affären på banken o sätta in pengarna där om du är orolig.
sedan ett hett tips är att om det strular beställa extra skyltar som du kan skicka in till transportstyrelsen om han inte gör det när han kommer till polen.

gamlingen
25 juli 2010 · 5 198 Inlägg

sir_daniel skrev:
bara o göra upp affären på banken o sätta in pengarna där om du är orolig.
sedan ett hett tips är att om det strular beställa extra skyltar som du kan skicka in till transportstyrelsen om han inte gör det när han kommer till polen.

Onödigt,, man skriver väl över bilen på köparen sen är det klart, ,när jag köpt bil så har jag alltid stått som ägare från det datum man skrev pappret.

Mao.. kontanter,,, skriv och skicka pappret på stört. och för allti världen.. kolla leg..

Pellefax
25 juli 2010 · 644 Inlägg

Det är inte bara att skriva papper som vanligt,hade själv en utländsk spekulant på en bil men sålde inte till honom p.g.a pappersarbetet..
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … av-fordon/

gamlingen
25 juli 2010 · 5 198 Inlägg

Pellefax skrev:
Det är inte bara att skriva papper som vanligt,hade själv en utländsk spekulant på en bil men sålde inte till honom p.g.a pappersarbetet..
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … av-fordon/

inget man gör på en kvart mao

falmo
30 juli 2010 · 473 Inlägg

Hej jag har skickat över ett antal bilar till lettland . men då har jag haft kontaktpersoner som jag har kunnat lita på . problemet är att om du säljer till en person från ett annat land som inte har ett svenskt personummer så står bilen fortfarande på dig, skulle det hända något som parkeringsbot. fortkörning smitning eller liknade så är det ägaren av bilen som är den skyldige att betala .
sedan finns det en sak till och det är ju att den nya köparen ska ju förmodlingen köra bilen till sitt hemland. det skall gå att få ut exportskyltar från transportstyrelsen du kan gå in på deras hemsida och läsa mer där . www.transportstyrelsen.se
men som sagt mitt förslag är att du skall sälja bilen till en person som har svenskt personnummer då går du fri från ev problem . vem vet han kanske har en släkting boende i sverige (brukar inte vara så ovanligt).

PLindblom
31 juli 2010 · 1 200 Inlägg

Min gamla Mazda 626 exporterades till Litauen. Transportstyrelsen har ett samarbete med deras motsvarande och avgregistrerar bilen i Sverige så fort den registreras i utlandet.

Dessvärre registrerades bilen aldrig i Litauen, så jag står fortfarande som ägare. Varje år måste jag betala vägtrafikregisteravgift för biljäveln som jag sålde för tre år sedan. Jag har vid åtskilliga tillfällen ringt till transportstyrelsen och förklarat hur det ligger till och de verkar inte förstå ett dugg. Tydligen måste jag på något sätt bevisa att bilen är exporterad till Litauen. Ska jag åka dit, leta upp bilen och ta kort på dess chassinummer tillsammans med en litauisk tidning, eller vad?

Varje gång slutar det med att jag frågar om jag ska behöva betala vägtrafikregisteravgift till dess att jag dör. "Öööhmmm.... nää, det låter ju konstigt om det ska vara så", brukar jag få som svar, men inget mer konkret än så.

Det handlar inte om stora pengar, men det är ju ganska irriterande att det ska vara på det här viset. Någon som har några förlsag?

Senast redigerat av Minister (31 juli 2010)

CoTTeX
31 juli 2010 · 49 Inlägg

Minister skrev:
Min gamla Mazda 626 exporterades till Litauen. Transportstyrelsen har ett samarbete med deras motsvarande och avgregistrerar bilen i Sverige så fort den registreras i utlandet.

Dessvärre registrerades bilen aldrig i Litauen, så jag står fortfarande som ägare. Varje år måste jag betala vägtrafikregisteravgift för biljäveln som jag sålde för tre år sedan. Jag har vid åtskilliga tillfällen ringt till transportstyrelsen och förklarat hur det ligger till och de verkar inte förstå ett dugg. Tydligen måste jag på något sätt bevisa att bilen är exporterad till Litauen. Ska jag åka dit, leta upp bilen och ta kort på dess chassinummer tillsammans med en litauisk tidning, eller vad?

Varje gång slutar det med att jag frågar om jag ska behöva betala vägtrafikregisteravgift till dess att jag dör. "Öööhmmm.... nää, det låter ju konstigt om det ska vara så", brukar jag få som svar, men inget mer konkret än så.

Det handlar inte om stora pengar, men det är ju ganska irriterande att det ska vara på det här viset. Någon som har några förlsag?

Gåre inte göra så att du ber om nya papper och sedan skrotar den??

falmo
5 augusti 2010 · 473 Inlägg

läs detta http://mirolcentre.com.dinstudio.se/empty_85.html
mkt enkel förklaring på vad du kan göra
good luck

Dannii
5 augusti 2010 · 238 Inlägg

Jag är polsk och kom hem från polen för drygt 5 dagar sen.

Bilarna i Polen är inte dyra.. Snarare tvärt om, dom brukar i de flesta fallen vara billigare eller i så fall.. Kosta lika mycket.

Killen är lite skum, javisst.. MEN! De är inte en gång som polacker köper bilar från Tyskland / Sverige.. Ibland hittar man klipp.. Då vill man spara pengar och importera. De är ganska vanligt att polacker köper in bilar från Tyskland och Sverige.. Vet inte varför.. Men när jag kollade så va bilpriserna desamma i Polen som i Sverige..

Polen är iprincip lika dyrt som Sverige, fast valutan står på samma.. En tub tandkräm kostar 11 PLN.. De är typ desamma som ca 25-30kronor.. Jag köpte lidl cola för ca 2 polska zloty.. De blir de samma som ca 4,50.. Fast dom betalar inte pant i Polen.. Lidl colan kostar iprincip lika mycket i Sverige. De var BARA ett prisexempel.. Ser lika dant ut me andra varor..

What more can I say? Gumball 3000 for the win, baby!
rickylicious Webbutvecklare
5 augusti 2010 · 2 369 Inlägg

Är det bara jag som tycker att det är lite lustigt att vi svenskar gärna importerar bilar från alla möjliga länder, men vi blir misstänksamma upp till hårtopparna så fort någon vill importera en bil från Sverige? smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Akka
5 augusti 2010 · 1 174 Inlägg

Det är jordens jobb att sälja till folk i andra länder, skicka skyltar hit å dit.

Jag löste det så här när jag sålde min opel, sa åt han att fixa en var bosatt i sverige som vi kunde skriva bilen på, sedan fick han å hans polare lösa flytten till bulgarien eller vart den nu skulle tongue

Stephan735i
5 augusti 2010 · 139 Inlägg

Det kommer in MASSOR med importbilar från Tyskland, Nederländerna, Belgien och Frankrike till Polen och i och med att dem svenska priserna är så låga är det fullt naturligt att det köps bilar här. Det kommer bli allt mer vanligt. Många bilar i Polen är i dåligt skick, importbilarna är ofta krockade så att köpa en fräsch bil från väst är ett bra sätt att få ett fint exemplar.

Att behöva betala 50kr om året för att bilen inte registeras i exportlandet ser jag inte som ett speciellt stort problem, gäller bara att ta betalt för det.

Typiskt polskt skick på denna Lancia Kappa Coupé (endast 3620st byggda) http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=971647 med eftermonterad autogastank.

Obs det finns väldigt fina bilar i Polen med såg bland annat en Audi RS6 C6 Limo och en MB GL450 CDI-10.

Stephan

Benni86
15 mars 2011 · 167 Inlägg

Audiman100 skrev:
Jag har min bil ute på Blocket och plötsligt dyker upp en intresserad polack som vill köpa bilen och exportera den hem till Polen. Någon här som har erfarenhet av såna affärer? Jag ställer mig lite tveksam men om han betalar med cash är det något att vara rädd för? Givetvis bäst att avregistrera bilen innan han tar den tillbaks till Polen, något annat att tänka på, dolda avgifter etc? Av vilken anledning vill en polack egentligen komma till Sverige och köpa bil?!

Tacksam för goda råd!

Polacker brukar åka till sverige för att köpa bil, och anledningen till det är att om dom skulle sälja bilen i polen senare så får dom mer för bilen i Polen än vad dom hade fått om dom sålt den i Sverige. Jag jobbar med 4 polacker som alla har köpt bil i Sverige och sen registrerat om till Polska.

9Femma
15 mars 2011 · 342 Inlägg

Minister skrev:
Min gamla Mazda 626 exporterades till Litauen. Transportstyrelsen har ett samarbete med deras motsvarande och avgregistrerar bilen i Sverige så fort den registreras i utlandet.

Dessvärre registrerades bilen aldrig i Litauen, så jag står fortfarande som ägare. Varje år måste jag betala vägtrafikregisteravgift för biljäveln som jag sålde för tre år sedan. Jag har vid åtskilliga tillfällen ringt till transportstyrelsen och förklarat hur det ligger till och de verkar inte förstå ett dugg. Tydligen måste jag på något sätt bevisa att bilen är exporterad till Litauen. Ska jag åka dit, leta upp bilen och ta kort på dess chassinummer tillsammans med en litauisk tidning, eller vad?

Varje gång slutar det med att jag frågar om jag ska behöva betala vägtrafikregisteravgift till dess att jag dör. "Öööhmmm.... nää, det låter ju konstigt om det ska vara så", brukar jag få som svar, men inget mer konkret än så.

Det handlar inte om stora pengar, men det är ju ganska irriterande att det ska vara på det här viset. Någon som har några förlsag?

Givetvis tråkig situation för dig, men om du tänker steget längre så är det fullkomligt rimligt att reglerna är sådana. Annars skulle bilar bara kunna försvinna huxflux från landet, vilket endast skulle gynna folk med väldigt ljusskygga affärer.

Du som säljare är ju fullt ansvarig för att du sköter dina affärer rätt. Det är en varken orimlig eller märklig begäran från Transportstyrelsen.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
Slash Saabifierad
15 mars 2011 · 2 026 Inlägg

9Femma skrev:

Minister skrev:
Min gamla Mazda 626 exporterades till Litauen. Transportstyrelsen har ett samarbete med deras motsvarande och avgregistrerar bilen i Sverige så fort den registreras i utlandet.

Dessvärre registrerades bilen aldrig i Litauen, så jag står fortfarande som ägare. Varje år måste jag betala vägtrafikregisteravgift för biljäveln som jag sålde för tre år sedan. Jag har vid åtskilliga tillfällen ringt till transportstyrelsen och förklarat hur det ligger till och de verkar inte förstå ett dugg. Tydligen måste jag på något sätt bevisa att bilen är exporterad till Litauen. Ska jag åka dit, leta upp bilen och ta kort på dess chassinummer tillsammans med en litauisk tidning, eller vad?

Varje gång slutar det med att jag frågar om jag ska behöva betala vägtrafikregisteravgift till dess att jag dör. "Öööhmmm.... nää, det låter ju konstigt om det ska vara så", brukar jag få som svar, men inget mer konkret än så.

Det handlar inte om stora pengar, men det är ju ganska irriterande att det ska vara på det här viset. Någon som har några förlsag?

Givetvis tråkig situation för dig, men om du tänker steget längre så är det fullkomligt rimligt att reglerna är sådana. Annars skulle bilar bara kunna försvinna huxflux från landet, vilket endast skulle gynna folk med väldigt ljusskygga affärer.

Du som säljare är ju fullt ansvarig för att du sköter dina affärer rätt. Det är en varken orimlig eller märklig begäran från Transportstyrelsen.

En gång i tiden kostade det inte ett dugg att stå som ägare för ett fordon, då spelade det ingen roll om man stod ägare på 5 bilar som alla var exporterade. Så menar du att de nyare reglerna med registerhållningsavgift är till för att förhindra ljusskygga människor från att exportera??

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang