Knappt någon midbas alls. Fel på dörrsidan?

max_k
25 juli 2010 · 194 Inlägg

Hej!

Har ett par U-dimension el coax 5or som knappt spelar nå midbas alls. Men för oskull så satt jag i dom i ett par lådor för 5,25or + diskant och kopplade in dom i hemmaförstärkaren och de spelade hur bra midbas som helst!! Varför får jag ingen midbas i bildörrarna? Är hela dörren felbygd? Originalhögtalarna spelade då rätt så bra med midbas.

Högtalarna spelas från ett slutsteg och de får tillräckligt med ström

Bilen är en volvo 855 -96

/Max

BMW 330xia (2006)
MartinF
25 juli 2010 · 372 Inlägg

Antagligen har du ej monterat dem tillräckligt tätt. Se till att dom verkligen sitter LUFTTÄTT monterade. Silicon fungerar att täta med och är enkelt att få bort om du ej får till det utan  smile

max_k
25 juli 2010 · 194 Inlägg

Glömde säga att jag silikonerat runt kanterna

BMW 330xia (2006)
evilaudio
25 juli 2010 · 16 195 Inlägg

troligtvis är volymen i dörren på tok förstor så middarna bottnar direkt innan som "hinner" spela bas.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
25 juli 2010 · 2 853 Inlägg

är de tätt mellan dörr/dörrsida då? Samt så bör man ju dämpa dörren.. Helst så bör man ju ha lagom volym i dörren/ bygga låda..

Senast redigerat av pattilatti2 (25 juli 2010)

Frissan
25 juli 2010 · 4 693 Inlägg

Håller med Evil här, försök att få till någon typ av slutet utrymme bakom högtalarna.

Booyakasha!
jimmyostrom
26 juli 2010 · 560 Inlägg

Tyvärr är detta ett problem i Volvo 850/55.

Du får ingen midbas i orginalhålet, spelar inge roll vad du gör tyvärr.

För att få midbas i dessa pissdörrsidor så får du helt enkelt bygga om tyvärr.

Så oavsett om du tex kastar in Amega 5,25" koaxialer eller kit eller annan midbasälskande högtalare så kommer du inte få midbas:(

Senast redigerat av jimmyostrom (26 juli 2010)

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se
max_k
26 juli 2010 · 194 Inlägg

Jaha, lät ju inte kul! sad nån som vet någon som byggt om framdörrarna i en 850/855?

BMW 330xia (2006)
Christensen_ Det är bra, mmh mmh!
26 juli 2010 · 61 Inlägg

jimmyostrom skrev:
Tyvärr är detta ett problem i Volvo 850/55.

Du får ingen midbas i orginalhålet, spelar inge roll vad du gör tyvärr.

För att få midbas i dessa pissdörrsidor så får du helt enkelt bygga om tyvärr.

Så oavsett om du tex kastar in Amega 5,25" koaxialer eller kit eller annan midbasälskande högtalare så kommer du inte få midbas:(

säger som jimmy, helt värdelöst att få midbas. en kompis plastade om dom med en sluten låda bakom.

Ford Model A "Tudor" (1929)
max_k
27 juli 2010 · 194 Inlägg

Någon som vet nå projekt eller liknande man kan kolla på? Så jag får lite inspiration och göra nånting av, orkar inte börja gjuta nya dörrsidor eller liknande

BMW 330xia (2006)
o_lindh
27 juli 2010 · 347 Inlägg

Det finns en på bilstereoforum som vill sälja beiga ombyggda dörrsidor om det kan vara något?

Annars så går det med lite modd att få in 6,5 tum i bakdörrarna. Det gör att det blir bättre midbas i ljudet. Jag kör så i min och jag är nöjd.

max_k
27 juli 2010 · 194 Inlägg

Nja, har svart/grå inredning så.. Testa för oskull packa dörren full med trasor för att testa om de vart någon skillnad. Icket.. JO bak finns det mycket plats, men där kör jag med originalhögtalarna jävligt lågt ställda och får rätt bra midbas

BMW 330xia (2006)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 juli 2010 · 8 744 Inlägg

Hmm en liten fråga bara, har du testat att fasvända en av högtalarna?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
max_k
4 augusti 2010 · 194 Inlägg

Finns det nå högtalare som vill ha stor volym? Så man slipper modifiera. Såg att de fanns dörrsidor på blekinge, men de kostar ju 3500:-

BMW 330xia (2006)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
4 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Amega! Deras 6,5" middar vill ha ca 40L för att spela optimalt, 5,25orna vill ha 20L.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TT-Avant
4 augusti 2010 · 6 851 Inlägg

Lind4hl skrev:

Martinfyhr skrev:
Antagligen har du ej monterat dem tillräckligt tätt. Se till att dom verkligen sitter LUFTTÄTT monterade. Silicon fungerar att täta med och är enkelt att få bort om du ej får till det utan  smile

SILICON i bilen? det drar åt sig fukt..

Nja, att det drar åt sig fukt vet inte jag om jag kan hålla md om. Dock så ska eller bör man inte använda silikon pga. att det sabbar lacken.

Tycker dock att man kan få ganska så ok. mid av 5.25" i en 850. Inte som med ett par 6½", men dugligt iaf. Monterade senast detta förra eller förrförra veckan och det funkade bra (doch ej detta märke som anges i tråden). Annars kan jag håll med ChriZtoffer, har du testat fasvändning?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
max_k
5 augusti 2010 · 194 Inlägg

Nope har inte testat fasvändning. Ska göra det.

BMW 330xia (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang