12719
Sök

Magnetventilsproblem Saab 9000 2,3 turbo -97

Large Cap
1 816 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
Har precis köpt en ny magnetventil då den andra var trasig. Turbon tokladdade och motorn sa ifrån - spikade. Provade med en kompis magnetventil och då laddade den 0,6 kg som vanligt så köpte alltså en helt ny magnetventil samt nya vacumslangar. Nu har jag upptäckt att turbon eller styrboxen laddar lite som den vill med den nya magnetventilen. Ibland 0,25-0,3 kg och ibland 0,5-0,6 kg. Läste följande på saabturboclub.com:
"Ecu:n väljer beroende på förhållandena att öppna mellan C -> W ELLER mellan C -> R"
Så det är alltså fullt normalt att laddtrycket ska skifta ca 0,3 kg beroende på förhållande/köring eller är det något annat som är galet? För man tycker ju att laddtrycket skall vara 0,6 kg oavsätt körning om ni förstår mig rätt. Lite oroande när man tex. ska göra en omkörning och man växlar ner och ser att laddtrycket är ≈0,25 kg sen en annan gång vid en annan omkörning vid samma varvtal ≈0,6 kg. Blir lite som ett lotteri - antingen får man max laddtryck (0,6 kg i detta fall) eller bara 0,25 kg. Värt att notera är att WG-stången rör sig som den ska mellan membrandosan och WG-klaffen, så den är inte stum och kopplar man ut kontakten till magnetventilen är laddtrycket som det ska vara på GLT - 0,45 kg och drar man ut W-slangen uppe vid magnetventilen så laddar den 1 kg+ (enbart för test).

Tack på förhand!

Svetsare
3 150 Inlägg
26 juli 2010
Låter ju nästan som den nya MVn också är trasig....

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Large Cap
1 816 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
Jahaja...
Ja, antingen har jag fått en Ny trasig MV eller så kanske styrboxen är trasig. Har tyvärr inget att mäta upp Ohm antalet i kontaktstycket. Går att suga och blåsa i både C och W, men inte i R som det står att det ska göra.

888 Inlägg
26 juli 2010
Gissar på att det är en pirat magnetventil från mekonomen eller speedparts. Har jag rätt?

Large Cap
1 816 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
Ja, det är rätt. Är det bara meningslöst skit eller? Känns tungt att lägga ut nästan 3000 kr för en "äkta" när man kan få en pirat på reservdelsbutiken Mekonomen för drygt 1400 kr.

888 Inlägg
26 juli 2010
Har aldrig hört om en sådan som hållit speciellt länge, dom flesta sönder redan vid leverans.

Large Cap
1 816 Inlägg
26 juli 2010
Trådstartare
Hm okej. Får testa polerens icke pirat MV en gång till och fungerar den så är det ju MVn som spökar. Så det har ingenting att göra med "Ecu:n väljer beroende på förhållandena att öppna mellan C -> W ELLER mellan C -> R. Detta är en parameter man ändrar när man chippar." som det står på saabturboclub.com? För hade just tänkt att chippa den rätt snart men det känns onödigt att lägga pengar på ett chip om den ändå kanske kommer att ladda 0,25 kg och ibland chippets laddtryck.

7 282 Inlägg
27 juli 2010
Jag kan ha en gammal liggandes som fungerade när den satt på min bil.

Sök