Kompressor?? Audi V6or

Pro_fxr jobbar påre
28 juli 2010 · 751 Inlägg

tjena..

har lite funderingar att lägga i en kompressor i min lilla A3a..
tänkte först på turbo.men kompressor borde vara lite smidigare då man slipper Intercoolers osv??????

har bara nån liten fråga..
behöver man byta Spridare för att öka effekten typ 100hk till?
och vad mer exakt behöver ja för att allt ska fungera?? turbo har ja lite koll på..men kompressor har som inte existera i mina tankar förr så gärna lite tips å såsmile


/tack på för hand

de är för övrigt en Audi A3 3.2 V6 på 250hk -06

Audi A5 (2008)
Cyklop
31 juli 2010 · 1 277 Inlägg

kan ju rekomendera turbo för det blir mindre effektförlust smile

Sen har ja för mej att en kompressor e rätt dyr, och vill du ha maximal effekt från kompressorn så e intercooler att föredra

spridare har jag ingen vidare expertis då de e förgasare som gäller för min del smile

MVH chrille

Janneutanb
31 juli 2010 · 7 272 Inlägg

Vet inte riktigt vad orginal kolvar eller stakar tycker om laddtryck.
Om du behöver byta spridare eller inte är väl ett utav dom mindre bekrymrena.
Frågan är om du behöver byta sprut och/eller motorns inre delar.

Pro_fxr jobbar påre
1 augusti 2010 · 751 Inlägg

har kikar lite på youtube.då är de några som monterat turbo på dessa bilar...vet dock inget om dom bytt kolvar eller liknande.. vet att de är relativt hög komp i dessa motorer för att få ut mkt effekt utan turbo osv...

ett turbokit kostade (dock verka de vara något år sen) typ 12000 euro eller nånting.vilket är typ 100000 kr..känns som att de är lite mer än bara en turbo-icooler-dump-westgate osv för den summan.

ingen som har eftermonerat turbo på en V motor?

Audi A5 (2008)
MeloveGolf Vw trimmare
2 augusti 2010 · 2 995 Inlägg

Pro_fxr skrev:
ingen som har eftermonerat turbo på en V motor?

roll

Du har en VR motor i din bil inte en V6...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Pro_fxr jobbar påre
2 augusti 2010 · 751 Inlägg

nej jag har ingen VR motor.har en V6.. samma som de sitter i nyare R32orna

Audi A5 (2008)
MeloveGolf Vw trimmare
2 augusti 2010 · 2 995 Inlägg

Pro_fxr skrev:
nej jag har ingen VR motor.har en V6.. samma som de sitter i nyare R32orna

ÖHHHH ja en VR6 har du, Att det står V6 på den är bara en utsmyckning för att skilja den från gammla modellen och sedan för att en mindre bilintresserad ska få en uppfattning om vad för motor som sitter i att förklara vad en VR-motor är för någon som knappt vet skillnad på rak/V motor är hopplöst..

Men du har en VR6 inget annat och om jag vore dig skulle jag prata med nelson @ Vf-enginnering och se om han har chip för audin för fästen etc är likadan både i golf/Audi d¨kan du få uppåt 100hk extra på steg 2/3 och motorn i sig självt håller för 5-600hp med headspacer och bra mapp...

Edit: Saft på tangentbordet verkar leda till mycket stavfel big_smile

Senast redigerat av MeloveGolf (2 augusti 2010)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Pro_fxr jobbar påre
2 augusti 2010 · 751 Inlägg

hmmm..de är däääärför de ser så mysko ut under huven=).....
men vaaarför säga V6?tongue låter ju hyfsat mkt råare med VR6;)...

hmm men de går inte göra så mkt utan att slunga i en turbo?  en mappning ger 25hk samt 30Nm..vilket blir 275/350  skulle som vela ha upp vridet lite till=)

Audi A5 (2008)
MeloveGolf Vw trimmare
3 augusti 2010 · 2 995 Inlägg

Pro_fxr skrev:
hmmm..de är däääärför de ser så mysko ut under huven=).....
men vaaarför säga V6?tongue låter ju hyfsat mkt råare med VR6;)...

hmm men de går inte göra så mkt utan att slunga i en turbo?  en mappning ger 25hk samt 30Nm..vilket blir 275/350  skulle som vela ha upp vridet lite till=)

Sugtrimmning på en Vr motor är totalt waste tyvärr pga av topp-designen Turbo/kompressor är den rätta vägen att gå om du vill ha effekt för pengarna...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Pro_fxr jobbar påre
3 augusti 2010 · 751 Inlägg

okej.. men borde väl generellt sett bli billigare om ja plockar ihop grejer själv istället för å köpa ett kit..

Audi A5 (2008)
Pro_fxr jobbar påre
3 augusti 2010 · 751 Inlägg

jess Elda... de jag behöver få lite svar på dock om man behöver byta kolvar osv? eller om de bara är å montera på en turbo samt dra lite tryckrör osv:)..

Audi A5 (2008)
MeloveGolf Vw trimmare
3 augusti 2010 · 2 995 Inlägg

Pro_fxr skrev:
jess Elda... de jag behöver få lite svar på dock om man behöver byta kolvar osv? eller om de bara är å montera på en turbo samt dra lite tryckrör osv:)..

Nej under 500hp behövs kolvar & stakar inte bytas bara montera headspacer om du vill ladda rejält
ska du ha säg 350hp behöver du inte ens öppna motorn..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Pro_fxr jobbar påre
3 augusti 2010 · 751 Inlägg

ahh låter fan trevligt:D....
350hk kan man ju börja med smile...
sen vet ja inte..har ju DSG låda...å den lär ju inte palla allt för mkt mer effekt..finns nå uppgraderingskit till den men vet inte när de skulle behövas..får kolla upp de:)
vill ha lite mer sprutt än de är nu iaf.
Grenrör är ju bara å ta å köpa från en demonteringsfirma och sen svetsa en fläns på den:)

nää nu vart ja taggad=)

Audi A5 (2008)
Pro_fxr jobbar påre
3 augusti 2010 · 751 Inlägg

en liten rolig fråga är dock..vars får jag oljetryck till turbon ifrån?smile

Audi A5 (2008)
Pro_fxr jobbar påre
4 augusti 2010 · 751 Inlägg

ahh kan ja ju göra iofs:) har ju div. kopplingar på jobbet samt slangpress... returen borde väl inte vara svårare än å göra en kanal in i blocket..sen lägga på en nippel dära??

Audi A5 (2008)
MeloveGolf Vw trimmare
6 augusti 2010 · 2 995 Inlägg

Pro_fxr skrev:
ahh kan ja ju göra iofs:) har ju div. kopplingar på jobbet samt slangpress... returen borde väl inte vara svårare än å göra en kanal in i blocket..sen lägga på en nippel dära??

Precis som elda säger bara ta från oljetrycksgivaren, Returen kan även gå till oljetråget om man nu inte vill borra i blocket, Grenrör finns ju till R32 för billiga pengar och Golfen lär ju vara tightare i torpeden än A3 så dom "borde" passa men inte helt 100% på det..

DSG:n håller nog för 350hp, enligt HPA ligger det i dom regionerna som det blir farligt och dom har ju skjutit ett par stycken nu, annars har HPA/HGP ombyggnads satser, 7-vxl med ändrade utväxlingar andra programvaror osv kostar ungefär som 2st nya A3:or wink

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Pro_fxr jobbar påre
9 augusti 2010 · 751 Inlägg

hahaha jaa nästan värt att bygga om va?wink.. nånting jag dock skulle vilja ha är programvaran som R32an har..så man får launch controll...dvs. att man håller in bromsen och gasar..så varvar den upp till typ 5000varv.och när man släpper bromsen så äre som att sprätta kopplingen i en manuell bil=)....

aja fårse vad de blir av de härsmile håller på kikar runt på lite turbiner samt lite grenrör osv..sen snacka med en firma från luleå som ska mappa..se vad dom tar osv:)

Audi A5 (2008)
Pro_fxr jobbar påre
9 augusti 2010 · 751 Inlägg

en till fundering till dig melovegolf.. hur har soppaförbrukningen reagerat efter turbo bygget?..givetvis vet ja att den gillar mer soppa vid lek..men tänkte generellt i stan och landsväg?

Audi A5 (2008)
MeloveGolf Vw trimmare
9 augusti 2010 · 2 995 Inlägg

Pro_fxr skrev:
en till fundering till dig melovegolf.. hur har soppaförbrukningen reagerat efter turbo bygget?..givetvis vet ja att den gillar mer soppa vid lek..men tänkte generellt i stan och landsväg?

Beror på chip/mapp i stora drag ska du kunna få oförändrad soppa förbrukning sålänge du inte uppnår laddtryck när man gasar brukar färddatorn få spel min visar 99.9L/100km vid omkörningar

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Pro_fxr jobbar påre
9 augusti 2010 · 751 Inlägg

tänkte mest på att man får ett annat ork i motorn vilket borde gör att den inte behöver jobba lika mkt..som kanske ger något lägre förbrukning vid normal körning då?tongue  vid lite tyngre fot på gasen såklart vill den ju ha mer:)

Audi A5 (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang