Köp av V70R !! AWD ? FWD ?

Gorm
2 augusti 2010 · 41 Inlägg

Tänkte ju köpa mig & tjejen en V70R års. 98-00

Men vad skall man välja? Vad är de negativa med AWD? roll
Kan någon beskriva vad som brukar gå sönder!?

Kan man bygga om en AWD till FWD?


Tack för alla svar big_smile

Vem gillar fartkameror? Inte jag
Audi A6 2.0T "S-line" (2008)
Marlboroman
2 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

AWD är bra - tills den går sönder. Hylsan och karsanen är 2 vanliga fel, och kostar en slant. Ja, man kan bygga om awd till fwd men det är en massa jobb.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Gorm
2 augusti 2010 · 41 Inlägg

Marlboroman skrev:
AWD är bra - tills den går sönder. Hylsan och karsanen är 2 vanliga fel, och kostar en slant. Ja, man kan bygga om awd till fwd men det är en massa jobb.

Oki!

Men vad kan de kosta?  Men om bilen är original, är de stor risk att den rasar då?

Vad behövs göra om man bygger om den till FWD? yikes

Vem gillar fartkameror? Inte jag
Audi A6 2.0T "S-line" (2008)
sk8ville
2 augusti 2010 · 653 Inlägg

Gorm skrev:
Tänkte ju köpa mig & tjejen en V70R års. 98-00

Men vad skall man välja? Vad är de negativa med AWD? roll
Kan någon beskriva vad som brukar gå sönder!?

Kan man bygga om en AWD till FWD?


Tack för alla svar big_smile

Köp en AWD o bygg om den till RWD wink

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Marlboroman
2 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

Gorm skrev:

Marlboroman skrev:
AWD är bra - tills den går sönder. Hylsan och karsanen är 2 vanliga fel, och kostar en slant. Ja, man kan bygga om awd till fwd men det är en massa jobb.

Oki!

Men vad kan de kosta?  Men om bilen är original, är de stor risk att den rasar då?

Vad behövs göra om man bygger om den till FWD? yikes

AWD-systemet, speciell om man börjar vässa är inget under av hållbarhet. Och delarna slits varteftersom milen rullar på med. En kardan kostar runt 4000, hylsan är dock billigare, runt 1500 har jag för mig.

För att bygga om till fwd så har du en del att göra: byta växellåda såklart, ev kapa lite i blocket (olika block i fwd och awd) för att få dit lådan. Sen är ju bakaxeln naturligtvis annorlunda. Sen skiljer ju downpipe och jag är osäker, men eventuellt skiljer länkarm,arna fram med, men jag ska inte svära på det. Och när du väl kommit så långt så är det ju som så att denna ombyggnation inte bara är att få igenom sbp hur som helst. Det finns dem som lyckats, men det finns inga garantier.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
PMPerformance
2 augusti 2010 · 2 266 Inlägg

Va har du för planer med bilen över lag?
Ska du ha en med drag och dra släpvagnar och dylikt eller bara åka med den?
Manuell eller automat?
Trimma?
Jag har skaffat mig en FWD automat som familjebil skön att åka i och de går att åka fort

Ska man dra vagn med bilen så är en AWD bäst
Trimma då är de en FWD manuell som gäller
Bara åka och skjutsa arslet i så duger de med en FWD automat chippad eller ochippad
Men ska man chippa automaten så kan de vara bra att montera extra oljekylare på lådan

svetsdiff !!!
Jerk-R
2 augusti 2010 · 593 Inlägg

Värt att veta om ombyggnationen från AWD till FWD, jag själv har grävt djuuupt i den gropen efter en lösning, och volvo själva VÄGRAR släppa på helfordonsgodkänningen på den punkten vilket innebär att enda vägen är "ombyggt fordon" via SFRO, vilket kräver att du byter tex HELA bromssystemet(inkl huvudbromscylinder osv)

//Jerker

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang