5670
Sök

hur vet man hur mycket watt saker och ting är på egentligen?

Kocken
487 Inlägg
26 juni 2006
Trådstartare
hört att effekt siffrorna på högtalare och slutsteg är ungefär lika exakta som att bedöma hur snabbt en bil går genom att titta på vilken färg den har...
men hur vet man hur mycket ett steg kan ge och hur mycket en högtalare tål i sånnafall?? Man vill ju gärna veta så att inte högtalarna tål mindre än det står och steget ger mer än man räknat med...inget roligt slut..

10 287 Inlägg
26 juni 2006
När det gäller högtalare (bashögtalare) så är det ofta konutslaget som begränsar. Och det har att göra med hur bra , och rätt, man dimensionerar lådan. Detta är diskuterat i tidigare trådar och man kan "utan problem" köra ett seriöst 500W element mot 1000W slutsteg om man vet vad man sysslar med och man kan "utan problem" knäcka upphängningen på ett 1000W element med 200W slutsteg om man inte har koll.

När det gäller slutsteg så kan man säga att effekten stämmer bättre ju dyrare steget är.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Fartälskare
390 Inlägg
26 juni 2006
Men  kan du förklara detta med RMS Göran? vad exakt e det?

Speedparts That´s why.......

10 287 Inlägg
26 juni 2006
Jodå, som gammal gymnasielärare i elektronik, reglerteknik och systemteknik samt som gammal elektronikkonstruktör så kan jag förklara RMS tills dina öron trillar av  ;-)

Root Mean Square betyder att man, på en godtycklig signal:

- Tar kvadraten på del av signalen ("sampel")
- Medelvärdesbildar
- Tar kvadratroten ur medelvärdet

Många kallar RMS för medelvärde eller "effektivvärde" men det stämmer bara om man räknar på en ren sinussignal.

Räknar man tex på en fyrkantvåg som alternerar mellan halva tiden 10V och halva tiden 0V. Ritar man upp den på ett rutat papper så ser man direkt att om man smetar du det så blir medelvärdet, eller det effektiva /tillgängliga medlet, hälften, dvs 5V i medel.

Gör man RMS på samma fyrkantvåg så blir RMS = 7.07V.

(Square: 10x10 = 100, 0x0=0. Mean = 50, Root = roten ur 50 = 7.07).

/Göran

Audifantast skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

356 Inlägg
26 juni 2006
Audifantast skrev:

vad jag har läst så är det rms, medelvärde vad steget ger. jag tror man mätter det på 8 timmar eller något.

och rms på bashögtare är hur den medelefekten som basen klara i en lägnre tid.

rätta mig om jag har fel

Sök