Koppla stereons remotekabel

zupermac
4 augusti 2010 · 53 Inlägg

Jag har precis kopplat in stereon i bilen och ska sätta in ett slutsteg. När man kopplar steget till stereon så går det in i den blå kabeln men det finns ingen blå kabel från bilen. Vart kopplar jag in den blå kabeln från stereon till bilen?

Jag kör Volvo!
Barkvik Crime Village
4 augusti 2010 · 111 Inlägg

exakt hur menar du?


RCA kabeln ska gå från stereon till steget, remote kabeln ska fästas på "REM" på steget, brukar det oftast vara.

Andra sidan på remoten ska fästas på den blåa kabeln ( Power antenna ) om du har ISO kontakter
( http://www.jula.se/universal-iso-kabel-129819 ) till stereon.

Så förstod jag det?

Senast redigerat av Barkvik (4 augusti 2010)

zupermac
6 augusti 2010 · 53 Inlägg

Barkvik skrev:
exakt hur menar du?


RCA kabeln ska gå från stereon till steget, remote kabeln ska fästas på "REM" på steget, brukar det oftast vara.

Andra sidan på remoten ska fästas på den blåa kabeln ( Power antenna ) om du har ISO kontakter
( http://www.jula.se/universal-iso-kabel-129819 ) till stereon.

Så förstod jag det?

från själva stereoutgången på stereon har jag blå kabel och den kopplar jag till stegets remote men det kommer ingen blå kabel från bilen.
Power antenna, vad är det?

Jag kör Volvo!
Baxtr Leg. nöt
6 augusti 2010 · 460 Inlägg

Power antenna är radioantenn.. den ska remotekabeln även vara ihopkopplad med.

SAAB
zupermac
6 augusti 2010 · 53 Inlägg

BaeckRacing skrev:
Power antenna är radioantenn.. den ska remotekabeln även vara ihopkopplad med.

Hur då?

Jag kör Volvo!
Baxtr Leg. nöt
6 augusti 2010 · 460 Inlägg

är det en lika tunn kabel till power antenna som till remoten?

Är kabeln inte lika tunn så vet jag inte vad du pratar om för kabel till power antenna...

Isåfall kan du antigen löda ihop eller använda kabelskor att sätta ihop alla tre kablar.

SAAB
zupermac
6 augusti 2010 · 53 Inlägg

Barkvik skrev:
RCA kabeln ska gå från stereon till steget, remote kabeln ska fästas på "REM" på steget, brukar det oftast vara.

Så har jag gjort.

Barkvik skrev:
Andra sidan på remoten ska fästas på den blåa kabeln ( Power antenna ) om du har ISO kontakter
( http://www.jula.se/universal-iso-kabel-129819 ) till stereon.

Jag har ISO-kontakter men som jag har beskrivit innan så går det inte in en blå kabel till den. Tidigare ägare har meckat på egen hand.

BaeckRacing skrev:
är det en lika tunn kabel till power antenna som till remoten?

Är kabeln inte lika tunn så vet jag inte vad du pratar om för kabel till power antenna...

Isåfall kan du antigen löda ihop eller använda kabelskor att sätta ihop alla tre kablar.

Ok, jag ska förklara tydligare:
Jag har ingen blå kabel i bilen.

Senast redigerat av zupermac (6 augusti 2010)

Jag kör Volvo!
evilaudio
6 augusti 2010 · 16 195 Inlägg

zupermac skrev:

BaeckRacing skrev:
är det en lika tunn kabel till power antenna som till remoten?

Är kabeln inte lika tunn så vet jag inte vad du pratar om för kabel till power antenna...

Isåfall kan du antigen löda ihop eller använda kabelskor att sätta ihop alla tre kablar.

Ok, jag ska förklara tydligare:

Jag har ingen blå kabel i bilen.

ström,jord,lågnivå samt remote måste man ALLTID dra själv när man kopplar in ett steg i bilen..

Senast redigerat av evilaudio (6 augusti 2010)

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
zupermac
6 augusti 2010 · 53 Inlägg

evilaudio skrev:

zupermac skrev:

BaeckRacing skrev:
är det en lika tunn kabel till power antenna som till remoten?

Är kabeln inte lika tunn så vet jag inte vad du pratar om för kabel till power antenna...

Isåfall kan du antigen löda ihop eller använda kabelskor att sätta ihop alla tre kablar.

Ok, jag ska förklara tydligare:

Jag har ingen blå kabel i bilen.

ström,jord,lågnivå samt remote måste man ALLTID dra själv när man kopplar in ett steg i bilen..

Så vart ifrån drar jag den blå ifrån (remote)?

Senast redigerat av zupermac (6 augusti 2010)

Jag kör Volvo!
Baxtr Leg. nöt
6 augusti 2010 · 460 Inlägg

nu var de inte färgen ja fråga om...

power-antenna-kabeln styr elantennen och för att du ska få någon reaktion, att den går upp vid stereostart så ska den kopplas på remotekabeln i stereon, likaså remotekablen som ska till slutsteget, annars kommer varken slutstet starta eller elantennen gå upp, om du nu har el-antenn.

Alltså, remote-kabel på stereon kopplar du ihop med remotekablen som ska till slutsteget OCH power antenna-kabeln, förstår du nu?

SAAB
evilaudio
6 augusti 2010 · 16 195 Inlägg

zupermac skrev:

evilaudio skrev:

zupermac skrev:

Ok, jag ska förklara tydligare:

Jag har ingen blå kabel i bilen.

ström,jord,lågnivå samt remote måste man ALLTID dra själv när man kopplar in ett steg i bilen..

Så vart ifrån drar jag den blå ifrån (remote)?

den kopplas ifrån stereon blå/blå-vit kabel, sen drar du en lös kabel under mattan i bilen å kopplar in den på REM på steget..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
zupermac
6 augusti 2010 · 53 Inlägg

BaeckRacing skrev:
nu var de inte färgen ja fråga om...

power-antenna-kabeln styr elantennen och för att du ska få någon reaktion, att den går upp vid stereostart så ska den kopplas på remotekabeln i stereon, likaså remotekablen som ska till slutsteget, annars kommer varken slutstet starta eller elantennen gå upp, om du nu har el-antenn.

Alltså, remote-kabel på stereon kopplar du ihop med remotekablen som ska till slutsteget OCH power antenna-kabeln, förstår du nu?

Nä, färgen kanske är oviktig men i många fall är remote-kabeln blå.

Jag har ingen el-antenn som går upp när jag startar stereon, den sitter på taket och är alltid uppe.

Jag kör Volvo!
zupermac
6 augusti 2010 · 53 Inlägg

evilaudio skrev:

zupermac skrev:

evilaudio skrev:

ström,jord,lågnivå samt remote måste man ALLTID dra själv när man kopplar in ett steg i bilen..

Så vart ifrån drar jag den blå ifrån (remote)?

den kopplas ifrån stereon blå/blå-vit kabel, sen drar du en lös kabel under mattan i bilen å kopplar in den på REM på steget..

Härligt att ni vill hjälpa mig, jag ska försöka förklara bättre.

Så här jag gjort:

In med stereon i bilen.
Från bilen till stereon:Kopplat gul (alltid 12v), röd från nyckeln och jord (svart).

Stereon till steget:
RCA och remote.

Från bilen till steget:
+ (21m2) från batteri och jord (33m2) från ren plåt.

För att starta steget så har vi redan dragit slutsatsen att remote behövber vara kopplad till stereon, vilket jag har gjort (se ovan). Problemet jag har är att jag inte kan koppla samman stereons remote till bilens. Detta för att jag inte vet vart jag ska koppla in den.

Jag kör Volvo!
evilaudio
6 augusti 2010 · 16 195 Inlägg

zupermac skrev:

evilaudio skrev:

zupermac skrev:

Så vart ifrån drar jag den blå ifrån (remote)?

den kopplas ifrån stereon blå/blå-vit kabel, sen drar du en lös kabel under mattan i bilen å kopplar in den på REM på steget..

Härligt att ni vill hjälpa mig, jag ska försöka förklara bättre.

Så här jag gjort:

In med stereon i bilen.
Från bilen till stereon:Kopplat gul (alltid 12v), röd från nyckeln och jord (svart).

Stereon till steget:
RCA och remote.

Från bilen till steget:
+ (21m2) från batteri och jord (33m2) från ren plåt.

För att starta steget så har vi redan dragit slutsatsen att remote behövber vara kopplad till stereon, vilket jag har gjort (se ovan). Problemet jag har är att jag inte kan koppla samman stereons remote till bilens. Detta för att jag inte vet vart jag ska koppla in den.

remoten ska gå ifrån stereon remote-utgång direkt in i remote på steget.. den ska inte kopplas in i bilen..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
zupermac
6 augusti 2010 · 53 Inlägg

evilaudio skrev:

zupermac skrev:

evilaudio skrev:

den kopplas ifrån stereon blå/blå-vit kabel, sen drar du en lös kabel under mattan i bilen å kopplar in den på REM på steget..

Härligt att ni vill hjälpa mig, jag ska försöka förklara bättre.

Så här jag gjort:

In med stereon i bilen.
Från bilen till stereon:Kopplat gul (alltid 12v), röd från nyckeln och jord (svart).

Stereon till steget:
RCA och remote.

Från bilen till steget:
+ (21m2) från batteri och jord (33m2) från ren plåt.

För att starta steget så har vi redan dragit slutsatsen att remote behövber vara kopplad till stereon, vilket jag har gjort (se ovan). Problemet jag har är att jag inte kan koppla samman stereons remote till bilens. Detta för att jag inte vet vart jag ska koppla in den.

remoten ska gå ifrån stereon remote-utgång direkt in i remote på steget.. den ska inte kopplas in i bilen..

Jag ska gå ut och kolla men jag är nästa säker på att det inte kommer 12v från sterion genom den blå kabeln om den INTE är inkopplat till bilen.

nu är det så att jag har kopplat den (remote) till tändningen (röd), kan det vara därför det "popar" till i basen (15" GTI) när jag stänger av?

Jag kör Volvo!
evilaudio
6 augusti 2010 · 16 195 Inlägg

zupermac skrev:

evilaudio skrev:

zupermac skrev:

Härligt att ni vill hjälpa mig, jag ska försöka förklara bättre.

Så här jag gjort:

In med stereon i bilen.
Från bilen till stereon:Kopplat gul (alltid 12v), röd från nyckeln och jord (svart).

Stereon till steget:
RCA och remote.

Från bilen till steget:
+ (21m2) från batteri och jord (33m2) från ren plåt.

För att starta steget så har vi redan dragit slutsatsen att remote behövber vara kopplad till stereon, vilket jag har gjort (se ovan). Problemet jag har är att jag inte kan koppla samman stereons remote till bilens. Detta för att jag inte vet vart jag ska koppla in den.

remoten ska gå ifrån stereon remote-utgång direkt in i remote på steget.. den ska inte kopplas in i bilen..

Jag ska gå ut och kolla men jag är nästa säker på att det inte kommer 12v från sterion genom den blå kabeln om den INTE är inkopplat till bilen.

nu är det så att jag har kopplat den (remote) till tändningen (röd), kan det vara därför det "popar" till i basen (15" GTI) när jag stänger av?

kommer de inte 12v ur remote kabeln så e de nåt som e fel.. va e de för stereo du har?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
zupermac
6 augusti 2010 · 53 Inlägg

Ok, så här ligger det till.
Jag har försökt beskriva (skriva texten här i inlägget) vad jag har gjort och tänkt men ju mer jag skriver om det så märker jag hur illa det låter så det blir lite kortfattat varför problemet har uppstått.

Remote-kabeln har en ström som går från stereon till andra komponenter (motorantenn, steg och dyl.). Jag har hela tiden trott att kabeln ska ha en ström som kommer från bilen. Därför hittade jag inte någon blå kabel från bilen att koppla in till den blå i stereon (den finns ju inte).

Nu har jag gjort om allt och kopplat rätt. Tack vare er har jag förstått vad remote-kabeln är för något och hur den fungerar. Hur dumt det än låter så gick det inte in tidigare.

Nu fungerar allt och det går 0,9V i remote-kabeln vilket jag hoppas är rätt?

Nu har jag ett annat problem. Det poppar till i basen när jag stänger av stereon. Det gjorde det tidigare i en annan bil med samma grejer, vad kan det bero på?

Jag kör Volvo!
TT-Avant
6 augusti 2010 · 6 851 Inlägg

remoten ska ha runt 12V om bilen är avstängd och CD spelaren är på.
Alltså ungefär samma som du har i plus kabeln till CDn.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
850heden
6 augusti 2010 · 557 Inlägg

Ibland kan de gå bra att koppla in Remote kabeln till parkeringsljuset i skuffen smile om man inte orkar dra kabeln från stereon..

zupermac
6 augusti 2010 · 53 Inlägg

850heden skrev:
Ibland kan de gå bra att koppla in Remote kabeln till parkeringsljuset i skuffen smile om man inte orkar dra kabeln från stereon..

Och det säger du nu. Jag som har gjort så fint... jaja, nästa gång kanske. Men det borde betyda att steget startar innan jag har startat stereon. Startar jag inte stereon så kommer hela paketet dra strän ändå. Då gäller det väl att pricka rätt kabel så att jag inte råkar ut för remote-kabelbrott för att en lampa har gått?

Jag ska gå ut och mäta igen men jag är nästan säker på att båda bilarna INTE har 12V på remote från stereon.


....lite senare...

Ja, det är så klart 12V i remote-kabeln (i båda bilarna) som ni säger. MEN det poppar till i basen när jag stänger av stereon (det är bara basen som är kopplad till steget), vad kan det bero på?

Senast redigerat av zupermac (6 augusti 2010)

Jag kör Volvo!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang