2228
Sök

Projekt: Volvo 850 Turbo 1995 (Såld) "Sidan 45"

Mitt första projekt när det gällde att få fart på en volvo 850 turbo

509 541 Visningar
Projektet avslutat 3 december 2012
850 Inlägg
22 januari 2011
#261
jocke_gronberg skrev:
940_44 skrev:
jocke_gronberg skrev:

tack tack. så härligt känsla idag när det mullrade igång utan tvekande och inte jobbiga lampor som lös

gött!big_smile     är den chippad?

18T turbo, S60 grenrör, chip steg 3. Vita R spridare, 3" tums system ifrån JT ifrån avgashus och bakåt.

Så lite mer än chippad big_smile

okej gött!!!big_smilebig_smilebig_smile  hur många hk då? du måste väl endå ligga över 300hk?

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

4 586 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#262
940_44 skrev:
jocke_gronberg skrev:
940_44 skrev:

gött!big_smile     är den chippad?

18T turbo, S60 grenrör, chip steg 3. Vita R spridare, 3" tums system ifrån JT ifrån avgashus och bakåt.

Så lite mer än chippad big_smile

okej gött!!!big_smilebig_smilebig_smile  hur många hk då? du måste väl endå ligga över 300hk?

garanterat 300 hästar varken mer eller mindre. beror helt på vad man laddar. Ska nog ligga på c:a 1.0 bar i ladd


Fri fart för ett fritt folk!
14 744 Inlägg
22 januari 2011
#263
jocke_gronberg skrev:
940_44 skrev:
jocke_gronberg skrev:

18T turbo, S60 grenrör, chip steg 3. Vita R spridare, 3" tums system ifrån JT ifrån avgashus och bakåt.

Så lite mer än chippad big_smile

okej gött!!!big_smilebig_smilebig_smile  hur många hk då? du måste väl endå ligga över 300hk?

garanterat 300 hästar varken mer eller mindre. beror helt på vad man laddar. Ska nog ligga på c:a 1.0 bar i ladd

inte mer än 1bar mitt chip lägger sig på 1.2bar
dock minskar det pga turbon är så fjöns liten smile

Kör fort så hinner inget hända...

4 586 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#264
Growe skrev:
jocke_gronberg skrev:
940_44 skrev:

okej gött!!!big_smilebig_smilebig_smile  hur många hk då? du måste väl endå ligga över 300hk?

garanterat 300 hästar varken mer eller mindre. beror helt på vad man laddar. Ska nog ligga på c:a 1.0 bar i ladd

inte mer än 1bar mitt chip lägger sig på 1.2bar
dock minskar det pga turbon är så fjöns liten smile

15G jag hade innan gick upp 1.4 bar ibland. men denna kommer nog ligga mer stabilt. Som du säger max 1.2 bar


4 586 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
#265
Såhär nu är motorrummet mer komplett. Fixade även huvöppnaren då den som satt där inte passade grillen.

Första gången jag är såhär djupt i en motor.

Slutsats: Det tar tid med lätt värt att göra det själv

Imorgon ska jag passa in v-bands flänsen och kapa lite rör sedan ska bilen rullas ut. härligt

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1044801_qu86ws.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1044802_24lp5q.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (22 januari 2011)


4 586 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#266
Mellanröret var 9cm för långt så ska kapas och svetsas ihop sedan ska bilen vara startklar.

lämnade röret till verkstaden idag så blir nog klart i veckan. Får ej ha svets i garaget

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1045602_zakju5.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (24 januari 2011)


4 586 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
#267
Nästa del i renovering är:

Nya bromsar fram inkl renovering av bromsoken

men först ska den provköras

Någon som har tips var man kan köpa stålbunna bromslangar som passar till min 302 mm skivor fram ?
Senast redigerat av jocke_gronberg (25 januari 2011)


4 586 Inlägg
26 januari 2011
Trådstartare
#268
Idag fick jag ihop mellanröret och rullade även ut bilen och luftade kylsystemet. GE MIG SOMMAR

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1046759_nwkb2d.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (26 januari 2011)


4 586 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#269
kolllade laddtrycket idag låg på 1.0 bar på 2ans växel borde öka lite när jag lägger i 3an och 4an

gött att turbon laddar som den ska.

har även justerat dumpen så den inte dumpar genom filtret

hur är det ska styrsystemet som sitter orginal reglera det själv eller måste man ställa in grundladdet innan?

Det sitter autotech steg 3 i bilen

Mycket mycket är grundladdet ?
Senast redigerat av jocke_gronberg (28 januari 2011)


878 Inlägg
28 januari 2011
#270
grundladdet på 850 är 0.6

All The best
MVH
Jonas .L

723 Inlägg
28 januari 2011
#271
jocke_gronberg skrev:
har även justerat dumpen så den inte dumpar genom filtret

Hur ändrar man det och vad är för/nackdelar?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

7 281 Inlägg
28 januari 2011
#272
Glimbrink skrev:
jocke_gronberg skrev:
har även justerat dumpen så den inte dumpar genom filtret

Hur ändrar man det och vad är för/nackdelar?

Det gör att dumpen fungerar som den ska.
Man ändrar genom att ändra trycket på fjädern.


723 Inlägg
28 januari 2011
#273
Brains skrev:
Glimbrink skrev:
jocke_gronberg skrev:
har även justerat dumpen så den inte dumpar genom filtret

Hur ändrar man det och vad är för/nackdelar?

Det gör att dumpen fungerar som den ska.
Man ändrar genom att ändra trycket på fjädern.

Detta kanske även skonar LMM?

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

7 281 Inlägg
28 januari 2011
#274
Glimbrink skrev:
Brains skrev:
Glimbrink skrev:

Hur ändrar man det och vad är för/nackdelar?

Det gör att dumpen fungerar som den ska.
Man ändrar genom att ändra trycket på fjädern.

Detta kanske även skonar LMM?

Nej. En dump kan aldrig skada en LMM.


4 586 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#275
Glimbrink skrev:
Brains skrev:
Glimbrink skrev:

Hur ändrar man det och vad är för/nackdelar?

Det gör att dumpen fungerar som den ska.
Man ändrar genom att ändra trycket på fjädern.

Detta kanske även skonar LMM?

turbon skonar den. Min förra turbo blev körd pga av för hårt ställt dump. Men det var även orignalturbon


4 586 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
#276
ejon_850 skrev:
grundladdet på 850 är 0.6

TACK


Fri fart för ett fritt folk!
14 744 Inlägg
28 januari 2011
#277
grundladdet ska ställas genom att man pumpar upp trycklockan till 0.12bar då ska armen gå att monteras direkt på wastegate armen
detta borde ge något högre grundladd ungefär 0.3bar om jag inte missminner mig

sen att en orginal turbo laddar 0.6 är en annan historia
det sista man vill är att ha en för hårt spänd wastegatearm
då klarar inte tryckklockan att öppna wastegaten fullt och man får skenladd
Senast redigerat av Growe (28 januari 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

4 586 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#278
Growe skrev:
grundladdet ska ställas genom att man pumpar upp trycklockan till 0.12bar då ska armen gå att monteras direkt på wastegate armen
detta borde ge något högre grundladd ungefär 0.3bar om jag inte missminner mig

sen att en orginal turbo laddar 0.6 är en annan historia
det sista man vill är att ha en för hårt spänd wastegatearm
då klarar inte tryckklockan att öppna wastegaten fullt och man får skenladd

hur menar du med pumpar upp?. har inte kompressor i garaget eller har jag förstått fel ?


4 586 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#279
har idag ställt in dumpen samt fått in baksäte och passagerarstolen.

Fick kapa fjädern 1 varv mer tester kommer när vädret tillåter ev en film med


4 586 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
#280
Nu ska fälgarna bli lite gladare

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1048376_v16s06.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (29 januari 2011)



Sök