2066
Sök

Projekt: Volvo 850 Turbo 1995 (Såld) "Sidan 45"

Mitt första projekt när det gällde att få fart på en volvo 850 turbo

509 569 Visningar
Projektet avslutat 3 december 2012
4 586 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Growe skrev:
jocke_gronberg skrev:
Efter att med ett "litet" dragskaft och 2 meter rör så fick jag bort muttern ifrån drivknuten. Någon dag i veckan ska jag hissa upp bilen och plocka bort drivaxeln

släpp länkarmen längst in mot bryggan så slipper du sabba framvagns inställningen

brukar göra så när jag river maskiner osv
mycket smidigt sätt sen kan drivaxeln på vänstersidan sitta fast lite men brukar gå att bryta till så hoppar den ur lådan se oxå till att ha lite lutning på bilen så slipper oljan rinna ur lådan smile

det går väl även att släppa spindelleden utan att framvagnen rubbas ? Får se hur jag gör det lättast. Brukar du släppa abs givaren?. Står att man ska göra det i reparationshandboken

4 586 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Glimbrink skrev:
jocke_gronberg skrev:
fick hem min tändkabel sats idag. tokbilligt på tradera igen. Nu ska bara resten köpas på volvo

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 8aok7y.jpg

vad gör demma bättre än de vanliga?

fattar inte riktigt vad du menar

köpte dessa till halva priset mot orginal och då med mycket bra kvalitet.

Fri fart för ett fritt folk!
14 747 Inlägg
7 februari 2011
jocke_gronberg skrev:
Growe skrev:
jocke_gronberg skrev:
Efter att med ett "litet" dragskaft och 2 meter rör så fick jag bort muttern ifrån drivknuten. Någon dag i veckan ska jag hissa upp bilen och plocka bort drivaxeln

släpp länkarmen längst in mot bryggan så slipper du sabba framvagns inställningen

mycket smidigt sätt sen kan drivaxeln på vänstersidan sitta fast lite men brukar gå att bryta till så hoppar den ur lådan se oxå till att ha lite lutning på bilen så slipper oljan rinna ur lådan smile

det går väl även att släppa spindelleden utan att framvagnen rubbas ? Får se hur jag gör det lättast. Brukar du släppa abs givaren?. Står att man ska göra det i reparationshandboken

nja släpper man spindeleden så kan den ändras lite men inne på balken sitter det bara 2bultar väldigt lätta att släppa spindeleden kan sitta som f-n om det är orginal
abs givarens sladd kan du ta bort för att slippa riskera att skada sladden sitter väldigt lätt

men i övrigt behöver du inte släppa något

Kör fort så hinner inget hända...

4 586 Inlägg
7 februari 2011
Trådstartare
Growe skrev:
jocke_gronberg skrev:
Growe skrev:

nja släpper man spindeleden så kan den ändras lite men inne på balken sitter det bara 2bultar väldigt lätta att släppa spindeleden kan sitta som f-n om det är orginal
abs givarens sladd kan du ta bort för att slippa riskera att skada sladden sitter väldigt lätt

men i övrigt behöver du inte släppa något

okey tack för bra info

4 586 Inlägg
12 februari 2011
Trådstartare
idag fick jag bort drivaxeln. släppte på styrstag, bultarna till länkarmen. Glömde dock bort staget i framvagnen det är nu byggsats

den inre dammasken var även dålig och bromslangen sprucken.

Ska man byta packbox när man ändå kommer åt den ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-6e4a79be53da4144c2093ebe392f4b5b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-a571a718ad540f87cca2a87a0d291b44.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (13 februari 2011)

4 586 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Till det senare projektet med bromsarna så kommer dessa bromslangar att användas

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-77021153cf2695930db068f4d47281b8.jpg

4 586 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Då var bromsslangarna beställda kostade 636 kr. nu är det bara att vänta på leveransen på 10-12 dagar

850 Inlägg
13 februari 2011
vi har oxå bytt drivaxel!smile   du jobbar på med din fina bil ja gött!wink

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

4 586 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
940_44 skrev:

tack att du följer tråden den får en att fortsätta. Nya bromslangar blev det idag. Dom gamla är torra

Kan lugnt rekommendera ebay. Halva priset

850 Inlägg
13 februari 2011
jocke_gronberg skrev:
940_44 skrev:

tack att du följer tråden den får en att fortsätta. Nya bromslangar blev det idag. Dom gamla är torra

okej!   big_smile

Jag Älskar Volvo Med Mycket Hästar Under Huven! döden kommer tillbaka! uppväxt i förorten här är det som robin hood

723 Inlägg
13 februari 2011
jocke_gronberg skrev:
940_44 skrev:

Frågan är ju vilken kvalite man lyckas komma över, visst vissa saker från ebay är bra och riktigt billiga men en del saker kan vara skit också smile

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

4 586 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Glimbrink skrev:
jocke_gronberg skrev:
940_44 skrev:

Frågan är ju vilken kvalite man lyckas komma över, visst vissa saker från ebay är bra och riktigt billiga men en del saker kan vara skit också smile

goodridge är marknades bästa tillverkare av stålbundna slangar. läste även på trådar lite här och var innan beställning

såklart man måste ha koll mycket skit där också som på många andra ställen.

vart köpte du din Short shift ? hur blir känslan efteråt ?

723 Inlägg
14 februari 2011
jocke_gronberg skrev:
Glimbrink skrev:
jocke_gronberg skrev:

goodridge är marknades bästa tillverkare av stålbundna slangar. läste även på trådar lite här och var innan beställning

såklart man måste ha koll mycket skit där också som på många andra ställen.

vart köpte du din Short shift ? hur blir känslan efteråt ?

kommer inte ihåg vart jag fick tag i mitt short shift, det var någon ökänd sida innan jag såg att dem har ju den på vparts osv också..

Det är sjukt stor skillnad, dock skulle jag vilja byta bussningarna med för dem i plast är sletna och det försämrar känslan. Jag ska ge mig på att svarva egna tänker inte köpa för 5-600 som det kostar att köpa..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

4 586 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
Inre damask beställd idag på volvo. snart står bilen på hjulen igen

4 586 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
taket var väldigt repligt...

körde enbart med gul trissa och roterande maskin på 1000-1500 varv. Efter 2-3 gånger så blev resultatet såhär. Även mindre defekter i lacken mot att köra med grövre trissa.

Brukar alltid prova på mindre yta innan jag går över hela bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-fd844ef80441fef8037cf89bee812346.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (15 februari 2011)

930 Inlägg
15 februari 2011
fan vad nice, Vad använder du för maskin? samt medel?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

4 586 Inlägg
16 februari 2011
Trådstartare
Jimpstyle skrev:
fan vad nice, Vad använder du för maskin? samt medel?

Menzerna Fast Gloss och enkel huvad maskin med gul trissa

4 586 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Nya tryckrörs kittet kommer när pengarna börjar rulla igen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24718/24718-cbd8e45ef0cc99f1b2c7b23167bf0129.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (18 februari 2011)

82 Inlägg
4 586 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Pryllan skrev:
Gött :d

Pryllan: Kan bara hålla med big_smile

Sök