5671
Sök

15" låda till 850?:)

195 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Nu är det så här att jag ska bygga ny låda till min rockford p3 15" de är den med dubbla 2 ohms spolar, steget jag använder är ett gas silver c1 steg, "1500 wrms" . och det jag funderar på är vilken låda som skulle vara bäst? Jag har funderat på en 2 kammar låda, med 2 portar upp genom hatthyllan, sen funderade jag på en port genom skidluckan, sen funderade jag på att spela basen genom skidluckan och täta riktigt mycket mellan låda och baksäte så att all bas skulle tryckas inåt. vad tror ni är den bästa lösningen? ni får gärna komma med mycket förslag, för jag vill ha så mycket bas som möjligt, och med den basen och steget jag har så tycker jag att jag borde få ut mer än vad jag får just nu.
mvh thomas

4 693 Inlägg
8 augusti 2010
Får du plats så tycker jag att du ska köra med en bandpass.
Tycker det blir så skönt ljud av dom, mjukt och fint smile

Booyakasha!

21 761 Inlägg
8 augusti 2010
Om du väljer bandpasslåda så har jag ett förslag. Har inte testat basen själv, förslaget är teoretiskt.

Sluten kammare: 45 liter, basen är inräknad.
Portad kammare: 80 liter netto, portarna är inte inräknade.
Portar: 2 st 6", röret görs 22 cm och sedan sätts trattar i båda ändar.

Eftersom jag inte vet hur mycket av portarna som ska sitta inuti kammaren så har jag bara skrivit nettovolymen, du får lägga till den plats som portarna tar upp. Varje port tar upp 0,2 liter per cm. smile

195 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Jo precis, de blir grymt skönt ljud av bandpass, men det är ju så lätt att misslyckas med dom, det är de som är riskabelt:P. jag har använt probox 2000 och räknat lite lådor, och räknat på att den ska vara avstämt till ca 35 hz, tror ni den avstämningen blir bra? Räknar du på en 2 kammar låda då? med sluten kammare menar du "framsidan" som basen spelar mot och portade delen är den sidan med magneten på där portarna ska sitta eller?smile för man kan väl inte bygga en bandpasslåda som är sluten??:S

21 761 Inlägg
8 augusti 2010
Bandpasslådan har en sluten och en portad kammare. Det spelar ingen roll åt vilket håll basen sitter när det gäller att veta vilken av kammarna som är sluten eller portad, en av kammarna har portar och då är det just den kammaren som heter portad kammare. smile

I mitt förslag har jag utgått ifrån att basens magnet sitter i den slutna kammaren och har därför lagt till 5 liter extra i volymen, men vill du montera så att magneten sitter i portade kammaren så får du istället gör slutna kammaren på 40 liter och portade kammaren på 85 liter (fortfarande exklusive portar). smile

När det gäller vanliga basreflexlådor så vet jag att 35 Hz avstämning fungerar i 850 sedan om man har rätt bas, jag har själv lyssnat i en sån bil med 35 Hz avstämning på baslådan och djupbasen var enorm. Visserligen hördes basen litegrann mer när någon dörr var öppen, men skillnaden var inte jättestor.

4 693 Inlägg
8 augusti 2010
Ett förslag är ju att ha magneten i den portade kammaren för kylningens skull. Svårt att veta tyvärr när basen börjar bli varm annars om man inte känner någon lukt.
Sen hör man inte disten lika väl heller i en bandpass.

Booyakasha!

195 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
Då förstod jag rätt då:) då blir det nog en bandpass låda, på cirka 40 respektive 80 liter:) kommer bli en stor låda, men förhoppningsvis låta bra:) Men när man bygger bandpass låda, kan man regla upp på insidan med tex 2tum2 utan att påverka ljudet? så att man får en stabil låda? jo precis, jag tänkte också på kylning däför jag vill ha portarna där magneten är+ att jag tror på bättre ljud då:) tackar för hjälpen till er båda:)

4 693 Inlägg
8 augusti 2010
Ja absolut kan du regla. Men för att vara på en säkra sidan så kan du använda rundstav istället för reglar.

Booyakasha!

195 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
OKej okej, blir det mindre "störningar" då eller vad man ska säga? hur tjock rundstav?smile

4 693 Inlägg
8 augusti 2010
Ja, bättre luftflöde. Tjocklek... Jadu, runt 3-5 cm i diameter borde räcka bra

Booyakasha!

195 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
okej okej:) då blir det en bandpass låda:) börja fixa imorgon, och förhoppningsvis klar imorgon:)

Sök