5599
Sök

Storlek på högtalare (volvo 960)

Bas älskare
716 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
Tja, nån som vet vad storleken är i framdörrarna i en volvo 960 ?

400 Inlägg
9 augusti 2010
De är cirka 6". Så varken 6.5" eller 5.25" passar direkt.. Det går att enkelt bygga en adapterring så man får in 5.25" (Figursågen måste dock till!) 6.5" har jag inte testat att få in på originalstället fram, men skulle gissa att det går om man hittar en ganska grund högtalare, och genom att bygga adapterring.

Detta gäller då den nya 960 modellen, alltså -95 och framåt!

PS. Om du vill kan ja fixa bild på adaptrarna jag byggde, dock inte förrän i helgen. Ifall du vill ha lite fingervisning för hur de ska se ut.

Mvh. Jonatan

Bas älskare
716 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
6" ?! va fan.. det finns väl inte 6" högtalare. vad jag vet så är det 5.25 och 6.5 som finns..

400 Inlägg
9 augusti 2010
Visst finns det.. Finns alla möjliga olika storlekar tongue

Hur som helst är högtalaren bara fast i 3 hål, och de är utformade så att de endast passar för originalhögtalaren. Så adapterring är ett måste helt enkelt.

Mvh. Jonatan

400 Inlägg
9 augusti 2010
Dock är det inte värt att byta den om man inte bygger om rejält. Ska väldigt mycket jobb till med dämpning för att komma upp i samma midbas som med originalhögtalaren.

Är de sönder så satsa istället på nya från skroten t.ex.

Bara ett tips smile

Mvh. Jonatan

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 augusti 2010
VolvoXet skrev:
6" ?! va fan.. det finns väl inte 6" högtalare. vad jag vet så är det 5.25 och 6.5 som finns..

Jaså, säger du det? wink (tog bara några exempel, ett per ord)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

400 Inlägg
9 augusti 2010
Jo jag kom på att jag har video uppe från byggstadiet av förra setupen.. I denna video, första 10sek, syns adapterringen jag använde (ner till vänster i bild). Dörrsidan är inte på plats än.

http://www.youtube.com/watch?v=rltTXKv5r7U

Syns väl inte så himla bra men du ser iaf varför jag nämnde att du måste använda figursåg! (en helt rund ring går inte dit, börjar ta i dörrsidan sen..)

Mvh. Jonatan
Senast redigerat av JonatanR (9 augusti 2010)

Sök