har aldrig haft problem med ett oljebyte men nu finns ingen handbok till bilen sen har jag aldrig ägt en omega 2,0 16v ecotek förut.
va inne på mekonomens hemsida och där stog det både helsyntet och delsyntet sen står det 10w 40 på vissa och på andra med andra slutnummer, hur vet jag vilken jag ska ha. och vad betyder siffrorna.
kommer inte handla på mekonomen utan på ett annat ställe.
fundera på att köra med delsyntet 10w 40. tycker ni att det låter bra eller ska jag köra på Helsyntetisk 5W–40. fan jag fattar inte ett skit av det här.
Enligt Mekonomen skulle du ha en olja med viskositeten 10W40 och viskositeten är alltså oljans tjocklek. Ofta kan man köra motorn på flera olika viskositeter och det var de alternativen Noxxer postade och kanske även de du såg på Mekonomen. Så länge viskositeten är rätt kan du välja märke efter tycke/smak och pris, vill du vara snäll mot din motor kör du en helsyntetisk olja av välkänt märke. Dock kommer din motor säkert må bra av en halvsyntet oxo OM du inte kör extremt hårt eller byter olja väldigt sällan.
Enligt Mekonomen skulle du ha en olja med viskositeten 10W40 och viskositeten är alltså oljans tjocklek. Ofta kan man köra motorn på flera olika viskositeter och det var de alternativen Noxxer postade och kanske även de du såg på Mekonomen. Så länge viskositeten är rätt kan du välja märke efter tycke/smak och pris, vill du vara snäll mot din motor kör du en helsyntetisk olja av välkänt märke. Dock kommer din motor säkert må bra av en halvsyntet oxo OM du inte kör extremt hårt eller byter olja väldigt sällan.
men på mekonomens sida stog det även att man kan ha 5w 40 på helsyntet. om man knappade in regnumret.
men på mekonomens sida stog det även att man kan ha 5w 40 på helsyntet. om man knappade in regnumret.
.....som även Noxxer skrev att man kunde använda. Som sagt....håll dig till rätt viskositet och välj märke hel/halvsyntet efter plånbok och beroende på vad bilen används till.