5525
Sök

BossAudio, någon som har något av deras produkter?

1 537 Inlägg
27 juni 2006
Trådstartare
Finns ett ljudföretag som jag hittade www.bossaudio.com
Jag vart intresserad av deras högtalare bland annat, som verkar vara något utöver de som finns på marknaden. Det som jag däremot är osäker på är om själva ljudet är så bra som högtalarna ser ut. Vart intresserad av deras 3.5" högtalare på 200W! och undrar om någon har använt något från Bossaudio ngn gång.
Är tacksam för svar!

De högtalare jag bland annat är intresserad av
http://www.bossaudio.com/home/catalog/p … uct_id=442

21 761 Inlägg
27 juni 2006
Den effekten är maxeffekten, den kontinuerliga effekten är säkert betydligt mindre. Har inte kollat dock.

Detta element kan inte spela bas, bara så att du vet det. Frekvensomfånget är 110 Hz-20 kHz, det innebär att det bör delas kanske vid 200 Hz eller liknande. Jag vet inte riktigt hur högt man generellt brukar dela mellanregistret i 3-vägs kit.
Du måste alltså ha en midbas tillsammans med denna 3,5", däremot så behöver du ingen diskant iom att det sitter en sådan på 3,5".

1 537 Inlägg
27 juni 2006
Trådstartare
Har jämfört med andra "bra" 3.5" högtalare, och kom fram till att denna spelar i lägre frekvens än de flesta 3.5'or, så lite mer kapacitet för bas än vanligt har den, men vet att det är inte den man skall ha som bashögtalare.
Tänkte komplettera med 2 st. 6.5" högtalare i dörrarna, och 2 st. 5.25"/6.5" i bakdörrarna, och sedan 2 st. 6x9'or i hatthyllan, och komplettera med 2 12" basar i skuffen, men det hör framtiden till.
"Många" brukar satsa på flera högtalare i dörrarna, men jag tycker det är viktigare att ha bra högtalare, än många högtalare. 3.5" högtalarna brukar inte vara de som det satsas på, och är trött på värdelös ljudkvalité som jag i nuläget har på mina 60 wattare.

Men frågan är om någon har erfarenhet av något av Bossaudio's produkter så är jag intresserad av att höra om det är bra grejer eller inte.

1 631 Inlägg
27 juni 2006
jetta16v skrev:
Jag vart intresserad av deras högtalare bland annat, som verkar vara något utöver de som finns på marknaden. Det som jag däremot är osäker på är om själva ljudet är så bra som högtalarna ser ut.

Jag tycker de ser ut som billigt bling-bling-tjafs. Jag vill inte kritisera några högtalare jag inte hört, men oftast är det så att bling-bling låter rätt kass. Det vill säga - ser de bra ut - och är billiga - så låter de troligtvis inte så bra.

Jag hittar dessa för 15 dollar (ord pris 25 dollar) här: http://www.millionbuy.com/bosbl3250.html
Vet ej vad de kostar i Sverige, men räkna med minst en faktor 10. Hur som helst så är det alldeles för billigt för att vara kvalité.

Bra 3.5-tums högtalare finns det några stycken av och de kostar cirka 1.000 kronor paret för elementen. Då har man kvalitétsgrejor som ligger på toppen innan det blir riktigt dyrt...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 631 Inlägg
27 juni 2006
PS: Vilka andra "bra" 3.5-tummare har du jämfört med?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 537 Inlägg
27 juni 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
PS: Vilka andra "bra" 3.5-tummare har du jämfört med?

Oj, rätt så många faktiskt, kollat de mest populära ljudföretagen som t.ex. Infinity, Rockford Fosgate, Audiobahn, Alpine, Sony, Blaupunkt, plus en massa som jag hittade på en hemsida, där de har en hel uppsjö med länkar till ljudföretag, www.termpro.com . Jag gick igenom varenda en och det som föll mig till smaken när det gäller kvalité och egenskaper när det gäller högtalare var bossaudio, men det är inte grundat på några fakta, eller någon rekommendation, utan det är det intrycket jag fick. Sedan har jag 3-4 företag till som jag tyckte var rätt så bra grejer de hade. De kanske inte är så jättekända här i Sverige av någon anledning, men de är väl rätt så kända i andra delar av världen, vad vet jag. (Skriver så konstigt att inte ens jag själv förstår smile)
Eftersom inte BRL har så stort utbud när det gäller märken, så är det nog svårt att provlyssna på högtalare man fastnar för, men som man inte vet hur pass de låter.

1 537 Inlägg
27 juni 2006
Trådstartare
PS. Finns det något du kan rekommendera som är 3.5"?

1 631 Inlägg
27 juni 2006
Var bor du nånstans? Kanske finns nån annan butik eller nån tävling i närheten?

Har du gått på intrycket från nätet så blir ju valet alldeles tokigt! Det finns många billiga 3.5-tummare som är allt annat än bra.

Hur ska de monteras?

// Gurra

1 537 Inlägg
28 juni 2006
Trådstartare
På instrumentbrädan

Sök