Fs= Elementets självresonans i fria luften, alltså inte monterad i en låda. Det värdet används när man ska beräkna en låda. Anges i Hz
Qts= Ett värde som bla ger en fingervisning om vilken lådtyp som kan tänkas passa elementet. Detta värde ingår också i lådberäkningen.
Vas= Lite förenklat betyder det ungefär: Hur stor mängd luft som har samma fjädringsmjukhet som konens upphängning. Vid den luftmängden kan elementet teoretiskt spela ända ner till självresonansen. Anges i tex liter. Ingår även det i beräkningen av lådan.
F-3dB= Den punkt i frekvensgången som ljudet har minskat med 3dB. Anges i Hz. Denna enhet kan användas i flera sammanhang och när det gäller baslådor så berättar den när basens frekvensgång har fallit med 3dB. Frekvensgången fortsätter att falla under denna punkt, hur mycket frekvensen faller är lite olika beroende på vilken lådtyp man har och hur man har avstämt lådan. Men i en bil så hjälper ju kupen till att förstärka låga frekvenser, kallas för "room gain", därför faller inte den hörbara frekvensgången på samma sätt som om man skulle ha lådan inomhus tex.
okej tack! har hållt på å leta lite info om dom sakerna! en fråga till jag hitta ett program där man räknar ut lådorna! men jag undrar va lämplig F-3 punkt är!
Det kan jag inte riktigt svara på, jag har byggt för lite bilstereo för att få erfarenhet om vad som brukar vara lämpligt. Det varierar beroende på bla vilken lådtyp och vilken kupe man har.
Jag tror dock att en F-3dB punkt på ca 50 Hz med en sluten låda brukar fungera hyffsat men "experterna" får nog ge råd. Det varierar ju som sagt.