Pysventil på Volvo 945 turbo

Frippe_Ericsson
11 augusti 2010 · 30 Inlägg

Satte på en pysventil idag....
Efter ritning ja hittat på nätet...verkar stämma med verkligheten med....
Jag klämde i den o skruvade ner den så mycket det gick...alltså så när man vrider åt + hållet så ska den väll öka laddtrycket?????

Nu till det roliga......Den laddar ju över en bar med en gång.....Vill ju bara att den ska va på typ 0,85...

Vad kan ja ha gjort för fel?

Tacksam för svar
Frippe

Volvo 940 se "Frippmeisters sambos" (1996)
Hyundai COUPE "Leksaken" (2002)
Hyundai Santa fe "SUWEN" (2005)
Ricky
11 augusti 2010 · 1 062 Inlägg

prova att skruva den åt andra hållet så sänks ladd trycket, skulle rekommendera att du köper ett chip om du ska ladda över 0.5 bar

Frippe_Ericsson
11 augusti 2010 · 30 Inlägg

Säker på detta?
Känns ju ologiskt? För det ser ju ut som den får mer luft om man skruvar upp den?
Ja har chip o öppet luftfilter...

Volvo 940 se "Frippmeisters sambos" (1996)
Hyundai Santa fe "SUWEN" (2005)
Volvo 940 LTT "Frippmeister" (1997)
Janneutanb
11 augusti 2010 · 7 272 Inlägg

Pysventilens uppgift är att pysa ut lite tryck som ska till wastegaten så att den öppnar senare.
WG'n ska öppna vid inställda laddtrycket för att laddet inte ska öka längre.
Pyser du då bort lite så kommer den att öppna senare och således får du högre laddtryck.

JohanssonC
12 augusti 2010 · 158 Inlägg

prova och vänd på ventilen wink brukar lösa det mesta smile

Volvo 940 "Turbo goes Sugis and BACK" (1992)
Frippe_Ericsson
12 augusti 2010 · 30 Inlägg

Då skruvar ja den åt andra hållet då får vi se, el va säger ni?

JohanssonC
12 augusti 2010 · 158 Inlägg

jag tycker du ska vända ventilen, mao skifta slangarna så den från wg sitter i andra anslutningen å den från klockan sitter i den anslutningen som wg'n satt i smile har själv gjort den tabben en gång i tiden ;P

Volvo 940 "Turbo goes Sugis and BACK" (1992)
Crille88
12 augusti 2010 · 1 353 Inlägg

du ska börja med ventilen helt stängd, dvs så att allt luftflöde fortsätter direkt till wg klockan o bilen går på grundladd
SEN börjar du pysa ett eller flera hack i taget för att uppnå rätt ladd
lycka till

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Frippe_Ericsson
12 augusti 2010 · 30 Inlägg

Nu ä pappa grinig wink

Har skruvat den i bått åt andra hållet....samma ändå den laddar som en hel jas.......

Ska man sätta in slangen på ventilen  där pilen är el inte???

Dagge88
12 augusti 2010 · 629 Inlägg

pilen ska va mot wastegaten.

Mröh
Volvo 855 "T5r" (1995)
Opel Rekord (1982)
Ford Galaxie "Fårrden" (1970)
Frippe_Ericsson
12 augusti 2010 · 30 Inlägg

Ja menade pilen på själva ventilen, ett hål är ju markerat me pil den andra inget...I vilket ska man sätta slangen som går ner till T korset?

Ricky
12 augusti 2010 · 1 062 Inlägg

kan du fixa bild på pysen, kanske underlättar

Dango
12 augusti 2010 · 62 Inlägg

denna kanske hjälper, har bara paint men det får duga.

http://i36.tinypic.com/2q03i1i.jpg

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
Frippe_Ericsson
13 augusti 2010 · 30 Inlägg

Gjorde som ritningen, den laddar ändå fullt hela tiden sad

Har fått tipset att sätta ventilen direkt på slangen mellan wg o turbon med pilen åt wg.

Kan man göra så?  ( ventilen är en sån som bilden)

Börjar på o bli ont om tid, ska rejsa på Karlstad flygplats imöra wink

Janneutanb
13 augusti 2010 · 7 272 Inlägg

Stäng ventilen helt, kan du blåsa genom den då?
Om du kan så fungerar den inte korrekt.

Frippe_Ericsson
13 augusti 2010 · 30 Inlägg

säger så här, gjort allt nu....satt den som bilden vridit o mixtrat......den laddar så inihelvete
Går ej o få vanligt ladd på den....så nu åker original i igen sad

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 augusti 2010 · 5 650 Inlägg

körde pys på min 940 turbo förut hade jag pysen stängd låg de på 0.9 bar sen körde ja upp den 1-2 klick så man låg på 1.1 bar

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Frippe_Ericsson
13 augusti 2010 · 30 Inlägg

Den laddar 1,1 med halvgas så ja våga inge mer då wink
sen ställde ja den åt andra hållet, ladda lika mycket då........

SKUMT

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
13 augusti 2010 · 5 650 Inlägg

Frippe_Ericsson skrev:
Den laddar 1,1 med halvgas så ja våga inge mer då wink
sen ställde ja den åt andra hållet, ladda lika mycket då........

SKUMT

säkert att alla slangar sitter som de ska?

eller ventilen är 100% hel?

för när jag hade min hel öppen låg ja  på nästan 2 bar halvgas sen stanna ja vred den åt andra hållet då va den på 0.9 sen klicka steg för steg tills de ja ville ha

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang