940 ltt med mål på 400hk

turboforssen Telge Drifting Team
20 augusti 2010 · 5 398 Inlägg

Xuri skrev:
med de receptet jag har nu

Megasquirt + msd tändning = 6000kr
portad 531 topp, 4000kr
Enem kam + justerbart drev . 3000kr
Vems bredbandslambda 3000kr
712 koppling = 4000kr
H-profil 4000kr
Kringutrustning,soppapumpa,spridare,packningar å lager etc. = 5000kr
grenrör + extern wastegate = 4000kr
holset turbo = 2500kr
mappning?

de där e grejer som har kostat mig ungefär dom priserna går säkert att lägga till mer om man tänker efter.
å på min spis gav de 374hk vid 1.5 bar, lite mer ladd så har man 400hk..
men sen är de övriga chassimods som ska göras också!

vad gjorde du med t3\t4:an ?? fick du inte ordning på surget??

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Xuri One Man Clan
20 augusti 2010 · 4 287 Inlägg

turboforssen skrev:

Xuri skrev:
med de receptet jag har nu

Megasquirt + msd tändning = 6000kr
portad 531 topp, 4000kr
Enem kam + justerbart drev . 3000kr
Vems bredbandslambda 3000kr
712 koppling = 4000kr
H-profil 4000kr
Kringutrustning,soppapumpa,spridare,packningar å lager etc. = 5000kr
grenrör + extern wastegate = 4000kr
holset turbo = 2500kr
mappning?

de där e grejer som har kostat mig ungefär dom priserna går säkert att lägga till mer om man tänker efter.
å på min spis gav de 374hk vid 1.5 bar, lite mer ladd så har man 400hk..
men sen är de övriga chassimods som ska göras också!

vad gjorde du med t3\t4:an ?? fick du inte ordning på surget??

Nä den skiten ligger som besiktningsagg..
jag har ett sprillans nytt avgashus liggandes som jag funderar på att fila upp nu inför besiktningen å se om de hjälper mot surget.  annars byte turbo+grenrör+kamaxel så gav de 55 hjulhästar vid samma laddtryck som jag hade på t3/t4an å då var de inte färdigmappat pga av kopplingen börja slira.

EDIT: jag blev ombedd å testa nya kamaxlar mot surgen, körde med V,Kg2t,H osv alla funkade lika dåligt.

Senast redigerat av Xuri (20 augusti 2010)

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
turboforssen Telge Drifting Team
20 augusti 2010 · 5 398 Inlägg

Xuri skrev:

turboforssen skrev:

Xuri skrev:
med de receptet jag har nu

Megasquirt + msd tändning = 6000kr
portad 531 topp, 4000kr
Enem kam + justerbart drev . 3000kr
Vems bredbandslambda 3000kr
712 koppling = 4000kr
H-profil 4000kr
Kringutrustning,soppapumpa,spridare,packningar å lager etc. = 5000kr
grenrör + extern wastegate = 4000kr
holset turbo = 2500kr
mappning?

de där e grejer som har kostat mig ungefär dom priserna går säkert att lägga till mer om man tänker efter.
å på min spis gav de 374hk vid 1.5 bar, lite mer ladd så har man 400hk..
men sen är de övriga chassimods som ska göras också!

vad gjorde du med t3\t4:an ?? fick du inte ordning på surget??

Nä den skiten ligger som besiktningsagg..
jag har ett sprillans nytt avgashus liggandes som jag funderar på att fila upp nu inför besiktningen å se om de hjälper mot surget.  annars byte turbo+grenrör+kamaxel så gav de 55 hjulhästar vid samma laddtryck som jag hade på t3/t4an å då var de inte färdigmappat pga av kopplingen börja slira.

EDIT: jag blev ombedd å testa nya kamaxlar mot surgen, körde med V,Kg2t,H osv alla funkade lika dåligt.

åfan jag tror jag har blivit av med mitt tongue är tyst än så länge, men har lite kvar att byta så får se om det kommer tillbaka:) kan hojta till vad  det slutliga receptet blev och om det kommit tillbaka sen om du vill smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Xuri One Man Clan
20 augusti 2010 · 4 287 Inlägg

turboforssen skrev:

Xuri skrev:

turboforssen skrev:

vad gjorde du med t3\t4:an ?? fick du inte ordning på surget??

Nä den skiten ligger som besiktningsagg..
jag har ett sprillans nytt avgashus liggandes som jag funderar på att fila upp nu inför besiktningen å se om de hjälper mot surget.  annars byte turbo+grenrör+kamaxel så gav de 55 hjulhästar vid samma laddtryck som jag hade på t3/t4an å då var de inte färdigmappat pga av kopplingen börja slira.

EDIT: jag blev ombedd å testa nya kamaxlar mot surgen, körde med V,Kg2t,H osv alla funkade lika dåligt.

åfan jag tror jag har blivit av med mitt tongue är tyst än så länge, men har lite kvar att byta så får se om det kommer tillbaka:) kan hojta till vad  det slutliga receptet blev och om det kommit tillbaka sen om du vill smile

hur mycke laddar du då ? ett sånt aggregat har åt helvete för litet avgashus

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
turboforssen Telge Drifting Team
20 augusti 2010 · 5 398 Inlägg

Xuri skrev:

turboforssen skrev:

Xuri skrev:

Nä den skiten ligger som besiktningsagg..
jag har ett sprillans nytt avgashus liggandes som jag funderar på att fila upp nu inför besiktningen å se om de hjälper mot surget.  annars byte turbo+grenrör+kamaxel så gav de 55 hjulhästar vid samma laddtryck som jag hade på t3/t4an å då var de inte färdigmappat pga av kopplingen börja slira.

EDIT: jag blev ombedd å testa nya kamaxlar mot surgen, körde med V,Kg2t,H osv alla funkade lika dåligt.

åfan jag tror jag har blivit av med mitt tongue är tyst än så länge, men har lite kvar att byta så får se om det kommer tillbaka:) kan hojta till vad  det slutliga receptet blev och om det kommit tillbaka sen om du vill smile

hur mycke laddar du då ? ett sånt aggregat har åt helvete för litet avgashus

lite olika men runt 1,3-1,5 bar  beroende på om det är race eller inte smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Xuri One Man Clan
20 augusti 2010 · 4 287 Inlägg

turboforssen skrev:

Xuri skrev:

turboforssen skrev:
åfan jag tror jag har blivit av med mitt tongue är tyst än så länge, men har lite kvar att byta så får se om det kommer tillbaka:) kan hojta till vad  det slutliga receptet blev och om det kommit tillbaka sen om du vill smile

hur mycke laddar du då ? ett sånt aggregat har åt helvete för litet avgashus

lite olika men runt 1,3-1,5 bar  beroende på om det är race eller inte smile

1.5 bar funkade fin fint för mig men så fort man gick över de så börja turbon låta riktigt illa..
å motorn dog stundvis

Senast redigerat av Xuri (20 augusti 2010)

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
turboforssen Telge Drifting Team
20 augusti 2010 · 5 398 Inlägg

Xuri skrev:

turboforssen skrev:

Xuri skrev:

hur mycke laddar du då ? ett sånt aggregat har åt helvete för litet avgashus

lite olika men runt 1,3-1,5 bar  beroende på om det är race eller inte smile

1.5 bar funkade fin fint för mig men så fort man gick över de så börja turbon låta riktigt illa..
å motorn dog stundvis

åfan sad får se vad min setup ger , funkar det inte blir det väl att byta turbo smile hur funkar hx40:an då ????

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Xuri One Man Clan
20 augusti 2010 · 4 287 Inlägg

turboforssen skrev:

Xuri skrev:

turboforssen skrev:

lite olika men runt 1,3-1,5 bar  beroende på om det är race eller inte smile

1.5 bar funkade fin fint för mig men så fort man gick över de så börja turbon låta riktigt illa..
å motorn dog stundvis

åfan sad får se vad min setup ger , funkar det inte blir det väl att byta turbo smile hur funkar hx40:an då ????

den funkar faktiskt jävligt fint, har 1-2 hekto ladd vid 2000rpm men e först vid 45-4800 som jag får maxladd å då börjar de dra himla fint smile redan med 0.5 bars ladd så börjar de röra sig.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
turboforssen Telge Drifting Team
20 augusti 2010 · 5 398 Inlägg

Xuri skrev:

turboforssen skrev:

Xuri skrev:

1.5 bar funkade fin fint för mig men så fort man gick över de så börja turbon låta riktigt illa..
å motorn dog stundvis

åfan sad får se vad min setup ger , funkar det inte blir det väl att byta turbo smile hur funkar hx40:an då ????

den funkar faktiskt jävligt fint, har 1-2 hekto ladd vid 2000rpm men e först vid 45-4800 som jag får maxladd å då börjar de dra himla fint smile redan med 0.5 bars ladd så börjar de röra sig.

fan va nice tongue får ta en titt på dom aggen då smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Dieselsmokey
21 augusti 2010 · 19 Inlägg

http://www.kgtrimning.com/ big_smile  Dom kan sikket svare på mye smile

Mendaa
22 augusti 2010 · 23 Inlägg

Vad det gäller min mek-vana är jag verkligen ingen super mekaniker om man säger så (vill dock lära mig där av projektet). Har dock en del vänner som är duktiga på att skruva bil, och dom har även tillgång till en hel del roliga verktyg.

Jag och en kollega håller just på att leta garage så förhoppningsvis kommer man få tag i något vettigt innan det är dags att fixa motorn.

Har börjat fundera på om man inte ska ta och köpa en lös motor med m90 låda och låta bilen vara original som den står tills motorn är färdig.  Kanske till och med sälja 940n och köpa något vettigt att pendla med så länge. Känns som det enda vettiga om man ska kunna ta sig till jobbet och samtidigt göra allt som behövs med motorn/lådan.

Föresten om någon vet vart man kan hitta ett billigt garage att hyra i Uddevalla trakten med plats för 3 bilar säg till !


Sharky skrev:
Att ha bilen parallellt som daily-driver medans man bygger är inte rimligt. Köp en billig bruksbil i så fall.

AW71 pallar måhända runt 250Hkr.

Vad har du för mek-vana och vilka garageresurser har du? Det är en bra ände att börja med.

Sedan så är det milsvid skillnad mellan dom som har stoppat i en turbo som klarar 400Hkr och därmed påstår att dom har 400Hkr till dom som har bromsat 400Hkr. Det är inte alls bara att köpa in prylarna , skruva ihop och åka. Det krävs en hel del för att få allt att lira.
Kostnaden står också i proportion till vilken tillförlitlighet man kräver av bilen.

Svara på frågorna ovan så skall vi guida dig vidare.

/Göran



Mendaa skrev:
Som rubriken så fint säger har jag en 940 ltt, mitt mål är att försöka skrämma upp den till runt 400hk. Vad behöver jag införskaffa för att hamna där ? Och vad kan priset uppskattas till?

Eftersom projektet kommer att fortlöpa under en längre tid och jag sammtidigt kommer ha bilen fram och tillbaka till jobbet undrar jag också vad en aw71 pallar effekt mässigt innnan den begår självmord ? Vill gärna dra ut på lådbytet så länge som möjligt. (blir manuell btw).

Sharky
22 augusti 2010 · 10 287 Inlägg

OK.

Tips:

1: Vänta tills du har garage och satsa på ett första bygge på "300Hkr". Det finns massor med tappade sugar överallt i Sverige därför att man har satsat för våldsamt på sitt första bygge.
Med "300 Hkr" så hamnar du under en magisk gräns där du tex inte behöver rota i bottendlen, du kan köra organisk lamell, det är lätt att få en turbo med inbyggd wastegate att funka, du kan köra orginal grenrör, du kan köra orginal sprut.

2: Lär dig att göra så mycket som möjligt själv - kompisar är bra men det kan vara svårt att vänta sig att dom skall ställa upp förjämnan.

3: Gör en plan över en hel vinter och börja redan i September. Vänta inte tills December för då blir det panik och dynga fram i maj då man vill ut.

4: Slarva inte. Det lönar sig aldrig.

5: Fokusera. Det går inte (om man inte är jäkligt duktig och en van byggare) att samtidigt bygga motor, lacka om, styla och bygga ny fetstereo.

/Göran





Mendaa skrev:
Vad det gäller min mek-vana är jag verkligen ingen super mekaniker om man säger så (vill dock lära mig där av projektet). Har dock en del vänner som är duktiga på att skruva bil, och dom har även tillgång till en hel del roliga verktyg.

Jag och en kollega håller just på att leta garage så förhoppningsvis kommer man få tag i något vettigt innan det är dags att fixa motorn.

Har börjat fundera på om man inte ska ta och köpa en lös motor med m90 låda och låta bilen vara original som den står tills motorn är färdig.  Kanske till och med sälja 940n och köpa något vettigt att pendla med så länge. Känns som det enda vettiga om man ska kunna ta sig till jobbet och samtidigt göra allt som behövs med motorn/lådan.

Föresten om någon vet vart man kan hitta ett billigt garage att hyra i Uddevalla trakten med plats för 3 bilar säg till !


Sharky skrev:
Att ha bilen parallellt som daily-driver medans man bygger är inte rimligt. Köp en billig bruksbil i så fall.

AW71 pallar måhända runt 250Hkr.

Vad har du för mek-vana och vilka garageresurser har du? Det är en bra ände att börja med.

Sedan så är det milsvid skillnad mellan dom som har stoppat i en turbo som klarar 400Hkr och därmed påstår att dom har 400Hkr till dom som har bromsat 400Hkr. Det är inte alls bara att köpa in prylarna , skruva ihop och åka. Det krävs en hel del för att få allt att lira.
Kostnaden står också i proportion till vilken tillförlitlighet man kräver av bilen.

Svara på frågorna ovan så skall vi guida dig vidare.

/Göran



Mendaa skrev:
Som rubriken så fint säger har jag en 940 ltt, mitt mål är att försöka skrämma upp den till runt 400hk. Vad behöver jag införskaffa för att hamna där ? Och vad kan priset uppskattas till?

Eftersom projektet kommer att fortlöpa under en längre tid och jag sammtidigt kommer ha bilen fram och tillbaka till jobbet undrar jag också vad en aw71 pallar effekt mässigt innnan den begår självmord ? Vill gärna dra ut på lådbytet så länge som möjligt. (blir manuell btw).

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
945TurboMS
22 augusti 2010 · 261 Inlägg

Ett tips till: LÄS LÄS LÄS, teoretiska kunskaper har aldrig skadat någon!
Google är ett skitbra verktyg till detta!  Och vet man vad man ska söka efter, behöver man i 99% av fallen inte ställa nån fråga eftersom det mesta redan har frågats om i den stora cyberrymden så finns troligtvis svaret någonstans därute....

(Många gånger hamnar man på ett sidospår, och börjar läsa om nåt helt annat bara för att det är så jäkla intressant)

Jag har som vana att försöka spara alla intresanta länkar, pdf dokument, bilder jag kan hitta vid olika sökningar...  Speciellt div olika kopplingsschema, som kan va bra att ha sparas tongue
Diverse personliga anteckningar ligger i ett .txt dokument på skivbordet!

Vad gäller mekvana, så är det en sak som bara kan lösas genom praktisk handling....  Att ge sig på en "bruksbil" är därför ingen bra ide!  Det absolut bästa är nämligen att ha 2 bilar (en bruksbil, och en lekbil)
På det sättet gör det inget om man råkar "ha sönder" lekbilen lol  Att det är dyrare i skatt o försäkring samt andra utgifter är en smäll man får ta..
Jag har lärt mig av erfarenhet, att det ALDRIG är kul att meka bruksbil.... Den ska bara funka, ingenting annat roll

Har tappat räkningen på hur många gånger man blev tvungen å ta cykeln till jobbet.... Var det inte ett avrostat avgassystem, så var det totalt motorhaveri (på grund av övervarvning, farligt med roliga bruksbilar Ju tråkigare destu bättre håller dom)

Lite tankar från en som också har varit nybörjare, och som fortfarande lär sig....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang