Hjälp! Saab 9000 2.3T fulltryck får alldeles för mkt bensin och överladdar

Korpela
4 september 2010 · 63 Inlägg

Crille88 skrev:

Korpela skrev:
p.s en liten edit, ang orginal map sensor det stod ps3 1bar 9132374 ? :S

ja de stämmer, fast de står inte 1bar, de står "PS3 1B"

sen när man kika på steg 4 till saab 2,3 så står inte att dom byter till 3bars mapsensor
däremot på steg 4 aero samt steg 5 till 2,0t så byter man..

att du däremot kunnat ladda 2bar utan att de slår ifrån är ett mysterium,

om nu bilen går som den ska igen så är de inga bekymmer, kan varit så att den helt enkelt behövde en nollställning och en ny adaption.
saken med dessa styrsytem är att så fort man byter nånting, mapsensor, mv osv så ska man plocka av batteripolen och sen adaptera för att de ska fungera korrekt..

om du nu laddar korrekt igen så pilla för guds skull inte mer på bilen, blir bara skiiit då wink

haha nej det är ju sant tongue, bilen drar iväg som ett jävla åskmoln nu!, spinner iväg på 2ans växel vid 50 big_smile

ja du, jag har ingen aning varför det kunnat bli så, för det kändes förut som den lyckades ta sig förbi laddtrycks vakten för den spika så att den fick en liten avgas smäll eller nåt.

Korpela
4 september 2010 · 63 Inlägg

Garfield skrev:
Om man byter från en 2,5-bars MAP till en 3bars MAP-sensor så måste man justera programvaran för just detta. (Det räcker itne att göra boxen strömlös)

Vid ett visst tryck i insuget kommer MAP-sensorn ge en viss spänning till styrboxen. Nu vet jag inte exakta siffror men säg att en 2,5 bars MAP-sensor lämnar 4,5 volt vid ett absoluttryck på 2,5 bar. Då vet styrboxen att 4,5 volt det är 2,5 bar då behöver jag skjutsa iväg siochså mycket bränsle. Byter man då till en 3 bars MAP-sensor som kanske ger 4,5 volt vid 3 bar så tror boxen att 4,5 volt det är ju inte mer än 2,5 bar när trycket i själva fallet är högre.

Siffrorna stämmer inte, det var bara som exempel.

Man måste alltså programmera om boxen för att "tala om" att nu har du en 3bars MAP-sensor istället.

alright, hur går man  bäst till väga med detta då? för som sagt, detta är helt bortom mina ramar tongue..

Crille88
4 september 2010 · 1 353 Inlägg

låt bilen va som den är nu om den går bra. har du org mapsensor så låt de sitta där..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Korpela
4 september 2010 · 63 Inlägg

Crille88 skrev:
låt bilen va som den är nu om den går bra. har du org mapsensor så låt de sitta där..

alright, ja jag antar att det får väl vara så som det är nu, men jag är fortfarande inte 100% nöjd, då det är fortfarande nånting litet med bilens laddtryck som gör att den känns lite sen i laddet ibland, för har märkt att det kan lukta lite bensin efter en full gas accerlation ibland, kan det bero på hur laddtrycket beter sig också?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang