2948
Sök

Volvo 960 16v Turbo - Renovering och trimning [snart dags för start :D]

145 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
940RDALLE skrev:
hedstr3m skrev:
940RDALLE skrev:

Instämmer helt, vet inte om vi träffats förut? S70:in är bekant på nåt sätt! flickvännen kommer ju från ödeshög så lite koll har jag på folket där wink Men som sagt lite ideèr går ju sno av varandra om man få kolla lite wink

Hör gärna av dig om det är något annat du är i behov av hjälp! Är påläst om det mästa nu när man är bilbyggare smile

MVH

ne jag vet inte heller om vi har setts förut tongue
ja det är ju bra om man kan hjälpa varandra big_smile
MVH

Ne ok wink Men vi träffas nog garanterat ute på vägarna sen smile

Måste säga att s70:n är riktigt snygg!!

Ha det gött! MVH Joakim

ja det gör vi säkert big_smile
tack så mkt big_smile
hade gött du me big_smile

hedstr3m

145 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
hej
slänger in ett par bilder smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68306/1013502_wjbraj.jpg
lite bröte jag beställde big_smile

skickar med lite bilder på ett grenrör som morgan och jag har byggt till hans 940 turbo smile (mog1 heter han här på garaget)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68306/1013504_uionqz.jpg
big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68306/1013505_scqywa.jpg
big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68306/1013507_2dbiat.jpg
det är inte helt klart än smile han har bara punktat rören än, så det ska ju helsvetsas också big_smile
vad tycks? tongue

det va allt för idag tongue

hade haj big_smile

hedstr3m

1 738 Inlägg
31 oktober 2010
Har kanske missat nått inlägg men du bygger på ett b230 block eller? Hur mycket tänkte du borra upp cylindrarna? Vet inte om glt kolvarna är större än b230:ns?

145 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
940RDALLE skrev:
Har kanske missat nått inlägg men du bygger på ett b230 block eller? Hur mycket tänkte du borra upp cylindrarna? Vet inte om glt kolvarna är större än b230:ns?

GLTn är ju 2.3l men min motor är ju bara 2liters tongue så jag ska ju bygga på ett 230block och sen 16v topp smile och blocket ser ju olika ut på 230 och 234 (GLT) tongue det är lättare med delar till ett 230, men det kanske du vet redan smile jag snackade med spm gubben i motala och han säger att man ska borra upp det till första ÖD och vad motten är vet jag inte tongue

hedstr3m

1 738 Inlägg
31 oktober 2010
hedstr3m skrev:
940RDALLE skrev:

GLTn är ju 2.3l men min motor är ju bara 2liters tongue så jag ska ju bygga på ett 230block och sen 16v topp smile och blocket ser ju olika ut på 230 och 234 (GLT) tongue det är lättare med delar till ett 230, men det kanske du vet redan smile jag snackade med spm gubben i motala och han säger att man ska borra upp det till första ÖD och vad motten är vet jag inte tongue

ja just det de stämmer, jag vet inte hur det funkar med att " noll ställa" kammen sen, funkar original 16v:s kamrem så du kan använda nollmarkeringarna så att motorn går igång?

Skulle rekomendera dig att köra edis tändning sen! Separata tändspolar utan fördelare

över dim ligger på 96mm + nån hundra del men det fixar han åt dig på kenneths motor wink

145 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
940RDALLE skrev:
hedstr3m skrev:
940RDALLE skrev:

ja just det de stämmer, jag vet inte hur det funkar med att " noll ställa" kammen sen, funkar original 16v:s kamrem så du kan använda nollmarkeringarna så att motorn går igång?

Skulle rekomendera dig att köra edis tändning sen! Separata tändspolar utan fördelare

över dim ligger på 96mm + nån hundra del men det fixar han åt dig på kenneths motor wink

man måste byta rem och spännrulle med det hade spm att sälja tongue sen är väl markeringarna till kamarna på bakre kamremskåpan om jag inte minns fel tongue

jahaa... typ som på en volvo femma? tongue vart kna man köpa det och vad kostar det tongue

ja med det är ju bra tongue men det blir väl honat och klart när man lämmnat in det eller ? tongue

hedstr3m

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
2 november 2010
940RDALLE skrev:
¨

"Skulle rekomendera dig att köra edis tändning sen! Separata tändspolar utan fördelare"

Hur kommer det sig att just edis är så mycket bättre? är det just att du kan köra med wasted spark?..
Vet du hur det funkar med edis på b230?  kan man köra med 60-2 triggern eller måste jag ha en ny trigger på veven?  skriv gärna allt du vet om edis och megasquirt om du använder dig av det så detta snart ska inhandlas till min kärra så att jag även kan installera det på viktors 960 när det är på g där ;D

Mycket tacksam för svar

1 738 Inlägg
2 november 2010
Mog1 skrev:
940RDALLE skrev:
¨

"Skulle rekomendera dig att köra edis tändning sen! Separata tändspolar utan fördelare"

Hur kommer det sig att just edis är så mycket bättre? är det just att du kan köra med wasted spark?..
Vet du hur det funkar med edis på b230?  kan man köra med 60-2 triggern eller måste jag ha en ny trigger på veven?  skriv gärna allt du vet om edis och megasquirt om du använder dig av det så detta snart ska inhandlas till min kärra så att jag även kan installera det på viktors 960 när det är på g där ;D

Mycket tacksam för svar

Jag ska svara så gott jag kan smile

Original 60-2 finns ju redan på b230 motorerna, alltså på svänghjulet! Men det ger en riktig skit tändning, det går men det blir inte alls lika bra som att sätta på veven! Som du sett så köper/svarvar nästan ALLA en 60-2 trigger skiva o sätter den på veven!

Vi tar ett exempel: Megasquirt, billigt sprut men jävligt bra ( Ska själv köra på det ) Där kan du ju välja på i princip 2 st tänd styrningar: 60-2 trigger, vr givare, 1 tändspole med fördelare. Eller 60-2 trigger, vr givare och edis/ wasted spark/ separata tändspolar!

Fördelen med edis ( ford har bland annat det ) Om något skulle gå fel med sprutet så ställer sig Edis:et i "nödläge" Den justerar sig själv och gör så att du kan åka försiktigt med problemet, det kan du inte med det andra valet!
Du slipper fördelaren som jobbar med höga spänningar som kan slå ut din ms box, edis snappar upp störningarna på ett annat sätt så inte boxen slås ut! Mer fördelar finns säker men det här är vad jag vet om, Du får säker lite bättre tändning om du kör edis än fördelare o tändspole! Launch controlen smattrar nog mer med edis också! Men tändspole, fördelare o 60-2 trigger funkar även bra men lite krongligare att justera i datorn!

Fick du svar på det mästa? hör av dig för mer info!

MVH

368 Inlägg
2 november 2010
940RDALLE skrev:
Mog1 skrev:
940RDALLE skrev:
¨

Mycket tacksam för svar

Original 60-2 finns ju redan på b230 motorerna, alltså på svänghjulet! Men det ger en riktig skit tändning, det går men det blir inte alls lika bra som att sätta på veven! Som du sett så köper/svarvar nästan ALLA en 60-2 trigger skiva o sätter den på veven!

Vi tar ett exempel: Megasquirt, billigt sprut men jävligt bra ( Ska själv köra på det ) Där kan du ju välja på i princip 2 st tänd styrningar: 60-2 trigger, vr givare, 1 tändspole med fördelare. Eller 60-2 trigger, vr givare och edis/ wasted spark/ separata tändspolar!

Fördelen med edis ( ford har bland annat det ) Om något skulle gå fel med sprutet så ställer sig Edis:et i "nödläge" Den justerar sig själv och gör så att du kan åka försiktigt med problemet, det kan du inte med det andra valet!
Du slipper fördelaren som jobbar med höga spänningar som kan slå ut din ms box, edis snappar upp störningarna på ett annat sätt så inte boxen slås ut! Mer fördelar finns säker men det här är vad jag vet om, Du får säker lite bättre tändning om du kör edis än fördelare o tändspole! Launch controlen smattrar nog mer med edis också! Men tändspole, fördelare o 60-2 trigger funkar även bra men lite krongligare att justera i datorn!

MVH

Jo att det sitter orignal vet jag.. dock när jag skrivit på ms forumet så säger de flesta" använd det du har" men blir det betydligt mer felsäkert och betydligt bättre gnista så gör inte priset så jäkla mycket.

60-2 trigger vet jag dock inte om jag sett folk monterat... där emot har jag sett många som monterat 36-1 trigger och en vr-sensor.. passar detta på volvo med eller måste du ha 60-2 trigger på min kärra?
vart får man tag på ett komplett edis system då?  antar att det behövs edis modul och 4 st separata spolar?.. Behöver jag någon tänd förstärkare när jag kör edis?. hade nämligen tänkt att införskaffa mig en msd 6a men känns ju inte så nödvändigt om det inte behövs big_smile.. Sen funderade jag även lite över hur det här med "mappsensor" hur kommer det sig att boxen måste ha ensånhär sensor för att klara mer laddtryck?.. för boxen styr väl ändå inte laddtrycket om du inte har en boost control?  rätt mig gärna om jag har fel tongue

jag har hur mycket frågor som helst haha smile

1 738 Inlägg
3 november 2010
Mog1 skrev:
940RDALLE skrev:
Mog1 skrev:

Mycket tacksam för svar

MVH

Jo att det sitter orignal vet jag.. dock när jag skrivit på ms forumet så säger de flesta" använd det du har" men blir det betydligt mer felsäkert och betydligt bättre gnista så gör inte priset så jäkla mycket.

60-2 trigger vet jag dock inte om jag sett folk monterat... där emot har jag sett många som monterat 36-1 trigger och en vr-sensor.. passar detta på volvo med eller måste du ha 60-2 trigger på min kärra?
vart får man tag på ett komplett edis system då?  antar att det behövs edis modul och 4 st separata spolar?.. Behöver jag någon tänd förstärkare när jag kör edis?. hade nämligen tänkt att införskaffa mig en msd 6a men känns ju inte så nödvändigt om det inte behövs big_smile.. Sen funderade jag även lite över hur det här med "mappsensor" hur kommer det sig att boxen måste ha ensånhär sensor för att klara mer laddtryck?.. för boxen styr väl ändå inte laddtrycket om du inte har en boost control?  rätt mig gärna om jag har fel tongue

jag har hur mycket frågor som helst haha smile

Hehehe fråga på du wink Jag har lagt av mig nu lite angående ms, när jag ägde ett själv förut så kunde jag ännu mer!

Men det är rätt så som du säger, 36-1 trigger är det! Det jag inte vet är när du beställer ett ms om han har 36-2 utan att betäckningen istället är 60-2? Det får du kolla sen, men självklart 36-1 ska det vara och kör du svänghjulet är det 60-2. Angående mappsensorn så är det om jag fattat det rätt som en slags "LMM" (luftmassemätare) alltså den sköter mängden bränsle och luft! Jag ska inte säga att jag säger helt rätt nu men jag tror läste mig till det på Megasquirts hemsida! du har en slanganslutning på boxen. När du sedan köper ditt styrsystem, så kommer du få prata med en kille som heter mofid och lödder ihop ms boxar, då säger du bara 36-1 trigger, separata tändspolar utan fördelare, 3bar mapsensor det måste du ha om du ska ladda över 1.5bar! Säger du edis styrning så förstår han wink

Men om vi säger att du kör med fördelare och 1 tändspole så den ända priskillnaden mellan att köra via sevänghul eller veven är 700kr ungefär! Du behöver ju köpa en triggerskiva till veven wink Turbobanditen.se har alla delar för att få ett komplett system, men själva boxen köper du från mofid på blocket det blir billigast så! gav 4500kr för mitt men då var det full utrustat med allt det nödvändiga smile

Tändspolarna brukar endel köra audis eller msd:s separata
MVH
Senast redigerat av 940RDALLE (3 november 2010)

145 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
heej smile har vart lite dåligt med uppdate här tongue men nu efter jul och allt så blir det nog att beställa kolvar stakar m.m big_smile och jag har tänkt att jag skulle få ihop motorn så bilen kan köras igen till våren iaf smile och helst till elmia big_smile sen blire nog megasquirt och allt till hösten sen smile
hade gött sålänge smile

hedstr3m

145 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
heeej big_smile

nu kunde jag inte hålla mig längre...har vart hos spm tongue så nu har jag köpt massa julgodiz big_smile

detta har jag köpt:
kolvar och stakar
lager
oljepump
kamrem+spännare
ståldrev
sotnings sats
kompleterings sats

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68306/1032387_cx48ie.jpg
en hög med lite saker big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68306/1032386_f3rgqm.jpg
h-profilstakar big_smile

kolvarna har jag inte fått än...han ska fräsa ventilspår i dom först smile hoppas jag får dom i mellandagarna big_smile

det va allt för ida big_smile
god jul på er big_smile
hejjj

hedstr3m

368 Inlägg
24 december 2010
möööl... vi måste ju ta bättre bilder!

145 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
Mog1 skrev:
möööl... vi måste ju ta bättre bilder!

ja vet tongue örkade inte ikväll big_smile

hedstr3m

The one and only
1 091 Inlägg
24 december 2010
Blir bra detta smile

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

145 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
Volvo Knugen skrev:
Blir bra detta smile

det tror jag mä big_smile

hedstr3m

258 Inlägg
24 december 2010
Goooodis big_smile

145 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
Hoggee_ skrev:
Goooodis big_smile

juuul godizzz big_smile

hedstr3m

145 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
heej big_smile
nu har jag börjar fixa lite med toppen smile

här kommer lite bilder smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68306/1033998_mnejzc.jpg
lite inslipning på gång smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68306/1033999_rh589d.jpg
smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68306/1034000_vus1q0.jpg
lite ny lack big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68306/1034001_jefg97.jpg
nymålat och fint big_smile

är taget med mob så det är dåliga bilder tongue
i morogn kankse jag ska lämna in blocket på borrning big_smile
allt för ida tongue
hejjj

hedstr3m

145 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
Nu äntligen har jag fått hem mina kolvar big_smile så nu är det bara att vänta på att blocket ska bli klart smile sen blire att börja plocka ihop motorn big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68306/1036635_9joqhb.jpg
fick även hem ett ståldrev mä big_smile

hedstr3m

Sök