Mog1 skrev:
940RDALLE skrev:
¨
"Skulle rekomendera dig att köra edis tändning sen! Separata tändspolar utan fördelare"
Hur kommer det sig att just edis är så mycket bättre? är det just att du kan köra med wasted spark?..
Vet du hur det funkar med edis på b230? kan man köra med 60-2 triggern eller måste jag ha en ny trigger på veven? skriv gärna allt du vet om edis och megasquirt om du använder dig av det så detta snart ska inhandlas till min kärra så att jag även kan installera det på viktors 960 när det är på g där ;D
Mycket tacksam för svar
Jag ska svara så gott jag kan

Original 60-2 finns ju redan på b230 motorerna, alltså på svänghjulet! Men det ger en riktig skit tändning, det går men det blir inte alls lika bra som att sätta på veven! Som du sett så köper/svarvar nästan ALLA en 60-2 trigger skiva o sätter den på veven!
Vi tar ett exempel: Megasquirt, billigt sprut men jävligt bra ( Ska själv köra på det ) Där kan du ju välja på i princip 2 st tänd styrningar: 60-2 trigger, vr givare, 1 tändspole med fördelare. Eller 60-2 trigger, vr givare och edis/ wasted spark/ separata tändspolar!
Fördelen med edis ( ford har bland annat det ) Om något skulle gå fel med sprutet så ställer sig Edis:et i "nödläge" Den justerar sig själv och gör så att du kan åka försiktigt med problemet, det kan du inte med det andra valet!
Du slipper fördelaren som jobbar med höga spänningar som kan slå ut din ms box, edis snappar upp störningarna på ett annat sätt så inte boxen slås ut! Mer fördelar finns säker men det här är vad jag vet om, Du får säker lite bättre tändning om du kör edis än fördelare o tändspole! Launch controlen smattrar nog mer med edis också! Men tändspole, fördelare o 60-2 trigger funkar även bra men lite krongligare att justera i datorn!
Fick du svar på det mästa? hör av dig för mer info!
MVH