Rickard-v skrev:
Klass D betyder digitalt steg som Dröniettab skriver. Ett digitalt steg arbetar i nätdelen på ett helt annat sätt än klass A & A/B steg. De digitala kretsarna hackar sönder spänningen i lagom stora bitar så det räcker att driva slutstegets utgångs transistorer. De ger hela tiden max spänningen men slår av o på några hundra gånger/sekund för att lagom mycket energi skall nå kondensatorbanken i nätdelen.
Klass A/B är en vanlig analog förstärkare. Men där spännings regleringen i nätdelen styrs av en krets som känner av musikinnehållets växelspänning o justerar spänningen från nätdelen så lagom mycket spänning skickas till slutstegets utgångs transistorer. O som vanligt med analoga förstärkare pratar vi plus/minus spänning. Steget har 3spänningskablar En med jordplanet oftast samma som signaljorden o en kabel som ger minus o en kabel som ger plus spänning.
Klass A ger bäst ljudkvalitet o används oftast i rörförstärkare och även transistor förstärkare.
I denna konstruktion går nät delen för fulla muggar jämnt.
Så även om du spelar på normal volym o högtalarna behöver ca 4-5volt så skickar nät delen max spänning till utgångstransistorerna som kan vara +/- 30-150volt beroende på effekten på steget. O all denna överspänning eldar du upp i transistorerna som avger värme istället för spänning o blir väldigt varma.
Exempel: Kombinerad KlassA/B
Min hemma förstärkare på 2x50watt Klass A kan man steka korv på oavsett hur lågt man spelar.
Men spelar jag högre så jag behöver mer än 50watt så får jag upp till 200watt ur min stärkare.
Nätdelen ger alltså alltid spänning till 50watt uteffekt o sedan regleras spänningen över det.
Förstår du?