Skruva ner laddet på saab 9000 2,3 ftt hur?

saab_freaket
25 augusti 2010 · 54 Inlägg

Tjenare!

Jag har en Saab 9000 cdn 2,3 ftt 200 hästaren! 95a. Och den ligger runt liter milen när jag kör lugnt.. Är detta normal förbrukning på dessa?. Jag har bytt motorolja,stift och luftfilter. Men den laddar 1,5 bar och jag tycker det är lite mycket. Hade bränsleförbrukningen sänkts om man skruvat ner laddet tror ni?.Och isånafall hur bär man sig åt om man ska skruva ner laddet?. var någonstans ska man pilla eller skruva?. Tacksam för svar:)

Mvh Patrik

Saab 93 Aero "blue salomoon" (2002)
Evert_
25 augusti 2010 · 303 Inlägg

sluta gasa ju mer du gasar ju mer dricker den

heter numera blyfot_racing här på garaget
saab_freaket
25 augusti 2010 · 54 Inlägg

Jag skrev vid lugn körning, ecodriving inte över 3000 varv och halvgas!. Kom med vettiga svar istället!

Saab 93 Aero "blue salomoon" (2002)
bumpe Lastbilsmekaniker
25 augusti 2010 · 3 878 Inlägg

Eftersom den vid ecodrivning laddar max typ 0.2 bar så är ju inte maxladdet ett problem egentligen eller hur?
Bilen går ju inte annorlunda på låglast hur du än ställt laddtrycket, eller lyckas du få den till att ladda max vid ecodriving?

Har kört 9000 Turbo, både original och vässad med ett par pers i bilen, normal mängd i tanken, vanliga sommardäck med rätt däckstryck på 70/90 väg på ca 0.7L/mil.
Kör man däremot "normalt" tar den ju ca litern ja!

MVH Hampus

saab_freaket
25 augusti 2010 · 54 Inlägg

Okej. Nä den laddar ju inte mycket när man kör lugnt. Men fattar inte att den kan dra 0,99 l milen vid lugn körning. Jag har original luftfilter i skärmhålet och där ska egentligen vara sportluftsfilter. Men köpte vanligt. Alltså som ska sitta i original boxen! Men det kan väl inte ha med det att göra?

Saab 93 Aero "blue salomoon" (2002)
bumpe Lastbilsmekaniker
25 augusti 2010 · 3 878 Inlägg

Troligen är det ju något som är galet, eller om du är extremt dålig på ecodriving...

Till att börja med, vad sitter det för tändstift i? Allt utom NGK BCPR7 ES 11 är fel...

MVH

saab_freaket
25 augusti 2010 · 54 Inlägg

Japp jag har de tändstiften du nämnde:) hmm jag kan ecodriving. Kan det vara att det är original luftfilter, eller det ska inte ha något med det att göra?

Saab 93 Aero "blue salomoon" (2002)
Garfield
25 augusti 2010 · 1 019 Inlägg

saab_freaket skrev:
Kan det vara att det är original luftfilter, eller det ska inte ha något med det att göra?

Nej

1,5 bar är på tok för mycket. Något är fel om den laddar så mycket. Angående förbrukningen. Har du mätt upp den själv eller bara läst av färddatorn? Inga anliggande bromsar? Rätt däcktryck? Ingen lysande "Check Engine"?

saab_freaket
25 augusti 2010 · 54 Inlägg

Okej.
Jo jag tycker också det är mycket ladd för original snurra. Jag har 2,5 kg i alla däcken. Sen läser jag av på färddatorn. Men de brukar väl stämma rätt bra? Den står på 0,99 nu iaf. Check engine lampan lyser inte heller nej hmm har inte en blekaste aning om vad det kan vara. Borde ju inte vara så törstig.

Saab 93 Aero "blue salomoon" (2002)
Garfield
25 augusti 2010 · 1 019 Inlägg

Har du nollställt färddatorn då när du mäter vid lugn körning? Annars kommer det ta lång tid innan förbrukningen sjunker.

jonTe
26 augusti 2010 · 5 710 Inlägg

Och om du nu vill åka med lägre laddtryck bara för att testa så är det absolut enklaste att dra ur 5:ans säkring i säkringsboxen. Då får du 0.4bar , snabb som hejsan wink

MVH Jonas
..............
saab_freaket
26 augusti 2010 · 54 Inlägg

Garfield: Nej jag nollställer inte färddatorn, har kört med den mycket stadskörning, och en del landsväg.. Men då drar den runt litern med lugn körning.. Tycker de känns mycket ändån :p

jontE. vad är det för säkring? Tror jag skippar det tongue

Saab 93 Aero "blue salomoon" (2002)
snaku
26 augusti 2010 · 155 Inlägg

Det är säkringen till "laddtrycksstyrningen" eller vad man ska säga. Drar du ur den så går bilen i failsafe och magnetventilen kmr inte fungerar och därför ska bilen gå på Glt (grundladdtryck) om allt är som det ska. Leta efter säkringen det står APC vid. Vilket borde vara #5.

Du kan även ta loss kontakten från magnetventilen i motorrummet. Gör samma sak mer eller mindre. Så man kontrollerar om bilen går ned på glt som den ska. Laddar den mer än 0,4 så är det något som är fel. Då skenar laddtrycket och antingen är det någon slang som är trasig, WG som är dålig eller magnetventilen. Elller! Så har någon varit där och fultrimmat med ykors eller pysventil. Vilket är AJA BAJA i saab trimsvängen.

Ang färddatorn så behöver den verkligen inte stämma. Hade en 9000CSE ftt -95 och de aset visade 0,96 hela tiden oavsett om man nollade eller ej. Den faktiska förbrukningen låg sällan så högt som 0,96. Snarare 0,75-0,8 då jag körde mest motorväg och landsväg.

Hur säker är du på att bilen är ORGINAL för 1,5 bar det är mycket! Det är på gränsen av vad de där snurrorna klarar av under en längre tid om jag inte minns fel.

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
Defenestration
26 augusti 2010 · 28 Inlägg

saab_freaket skrev:
Garfield: Nej jag nollställer inte färddatorn, har kört med den mycket stadskörning, och en del landsväg.. Men då drar den runt litern med lugn körning.. Tycker de känns mycket ändån :p

Testa med att nollställa. Sen köra lugnt och se vad du hamnar på?

Har själv en 9000 som drar 1l/mil om man gasar, ca 0.78 landsväg.

Senast redigerat av Defenestration (26 augusti 2010)

saab_freaket
26 augusti 2010 · 54 Inlägg

Snaku: Okej ska testa detta smile Men ja jag har ingen aning om bilen är original, Turbon är nog bytt för den har ju gått 20000 mil och turbosar håller väl inte så länge? Sen laddar bilen väldigt mycket som sagt. Men jag kör ju inte ofta på max laddtryck. Händer väl att man trycker på ibland. Jag är väldigt osäker på att bilen är original. Men jag ska testa att nollställa färddatorn och se vad man hamnar på smile. Men stadskörning så är det ju rätt klart att de ligger över litern. Mycket växla stopp å så ju.

Saab 93 Aero "blue salomoon" (2002)
Kamulen
26 augusti 2010 · 930 Inlägg

jag fattar inte hur era kan dra så mkt, min 9000 drar under 0.7 långkörning den är chippad till 210hk.
Och 1.5 i ladd är för mkt, är den fultrimmad med en pysventil? om inte så kolla din wastegate om den har fastnat.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
bumpe Lastbilsmekaniker
27 augusti 2010 · 3 878 Inlägg

Kamulen skrev:
jag fattar inte hur era kan dra så mkt, min 9000 drar under 0.7 långkörning den är chippad till 210hk.
Och 1.5 i ladd är för mkt, är den fultrimmad med en pysventil? om inte så kolla din wastegate om den har fastnat.

Det är inga skuggor att få en 9000 att dra mycket soppa! Åka på 1.2-1.3 på långkörning är inga problem, är sällan jag kör min på under liten/mil...
Men visst, det går att köra samma sträcka på typ 0.7-0.8 men då får man köra riktigt försiktigt.

Har Trollspeed St 1 och åker på BF98 eller V-power.

Henka_ Slav
27 augusti 2010 · 1 454 Inlägg

låter som din bil är chippad, för den ska inte ladda mer än 0.8 - 0.9 original, eller så jar du nog ett litet fel nånstans. min 2,0 ltt körde ja på 0.72 ner till Mantorp (42mil) i motorvägstempo alltså 120 - 130 med 3 personer och fulllastad med packning.

Tack till
Tompa för riktigt grym mappning, hör av er om ni behöver mer fart i en T5 eller T7 Saab.
Janne på Autoexperten Gävle
Jonas på Bakaxeldelar för niceprice på delar.
Saab 9000 CSE "JAS 9000 Gripen" (1998)
saab_freaket
27 augusti 2010 · 54 Inlägg

Jag körde grymt ekonomiskt idag från Mig till Hässleholm, Det är 6 mil härifrån till hässleholm!. Och sen hem 6 mil ju. Och den stod från början på 10,1 liter milen och dit vägen gick den ner på 10,0 men den har inte gått ner mer!. Den är ju rätt lågt utväxlad med. I 100 km/h varvar den 2600 varv! Kan det vara det som är orsaken till att den drar så mycket soppa? Sen kör jag ju som sagt med original luftfilter i skärmhålet där det egentligen ska vara sportluftsfilter. Ni tror inte att det kan orsaka att den drar mer bensin för att jag kör original luftfilter i där?. Jag har kört riktigt lugnt med inte varvat över 3000 varv. och har hållt prick hastighet.

Snälla jag vill veta varför den drar så mycket ? hmm

Saab 93 Aero "blue salomoon" (2002)
_DamnIt R1 driver!
27 augusti 2010 · 5 128 Inlägg

Testa istället att köra full tank och nolla trippmätaren, kör typ iaf halva tanke, tanka full och räkna vad den dricker?
Du tar ju liter du fyllt på och gångar det med milen du kört. Så får du lite mer exakt svar på vad den dricker. För ofta stämmer inte färddatorn jätte bra

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang