Nya ljudet låter skit behövs ett delningsfilter.

pukan2
26 augusti 2010 · 3 182 Inlägg

har köpt nytt ljud eller begat men jag får det inte att låta bra.

grejerna som sitter i är.


slutstegen heter pioneer cm-x802  (det är 2st)

basarna heter clarion srm2591   4ohm (det är 2st 10")

kondensator 1 farad.


bilsterio jvc mp3.


jag har kopplat ena slutsteget på ena basen och det andra på den andra basen,  innan jag startade allt så vred jag alla rattar så dom stog i mitten så dom spelar jämt har även vänt på högtalarsladdarna så det är det inte fel på. vänder jag på dom igen så låter det inget alls om dom. det blir bas i bilen men knappt så det känns i ryggen. vill ha hjälp med det här snart skickar jag skiten åt helvete.  kan det hända att man behöver köpa en delningsfilter eller duger det som sitter i slutstegen. det är ej några monosteg.

Drönirettab
26 augusti 2010 · 21 761 Inlägg

Filtret i stegen borde fungera bra, det ska tydligen ha 18 dB/oktav i branthet och det är tillräckligt. smile

Hur stor är lådan/lådorna?
Är lådan/lådorna basreflex?
I så fall vilka dimensioner på porten/portarna?

pukan2
26 augusti 2010 · 3 182 Inlägg

det är 1 låda som är delad på mitten så det är 2st. basarna sitter i framkant och basrören på ovansidan kan tänka mig att  det är ett 3 eller 4" rör som slutar ca 15 till 20cm från botten lådan är inte så stor har inga mått på den men kan lägga in en bild på den om det går nu.

pukan2
26 augusti 2010 · 3 182 Inlägg

det går inte att läga in bilder av nån dum anledning så jag länkar. det är 6x9 längst ut och 2st 10" basar i mitten alla i separata lådor med basportar.


http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=985160

ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Att ställa alla rattar på mitten är inte att säkerställa att det blir bra... Börja med att ställa om filtren (vet inte vad du har för möjligheter där) så du får ett lågpassfilter på 50-80Hz (du får testa vad som låter bäst) samt om möjlighet finns, ett subsonic (högpass) filter på 20-30Hz (samma där, testa).

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
pukan2
27 augusti 2010 · 3 182 Inlägg

kan fota vad det finns för inställningar på slutstegen så kanske det blir lättare.

Zzoink
27 augusti 2010 · 1 229 Inlägg

du har inte fasvänt dom va? smile

pukan2
27 augusti 2010 · 3 182 Inlägg
ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Lågpassfilter finns ju där längst till vänster, bara att ställa brytaren i läge on och sen vrida FREQ så att den står nånstans mellan längst till vänster och rakt upp. Input level sen ställer du enligt tidigare beskrivning och dom sista två längst till höger vrider du fullt åt vänster & ställer brytaren till höger på off. Finns det inget mer längre till vänster på steget? Kan du inte köra ett högpassfilter i stereon (om du ställer om rearutgångarna till fullregister)?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
pukan2
27 augusti 2010 · 3 182 Inlägg

knapparna till höger den i mitten som heter level om jag ställer den till vänster så kommer det väll inte låta nåt alls om baslådan. jag mena är inte det volymen.

pukan2
27 augusti 2010 · 3 182 Inlägg

sen finns inga möjligheter att ställa in nått på stereon.

ChriZtoffer GAS democar 2018!
27 augusti 2010 · 8 744 Inlägg

Nej den är till för bassboost, den som heter input level däremot ska du justera. Så dom två längst till höger låter du bli, ställ knappen där på off så gör dom inget.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
pukan2
27 augusti 2010 · 3 182 Inlägg

oki det tackar jag för då lär det nog låta bättre sedan. för nu så står input level nästan max åt höger, level står nästa max åt höger och freq står nästan max åt höger.

Drönirettab
27 augusti 2010 · 21 761 Inlägg

Testa även att koppla ur 6x9" så att bara basarna spelar, lyssna om basen låter bättre eller sämre. Det kan vara så att 6x9" och basarna inte spelar i "rätt fas" med varandra och då försvinner mycket av basljudet.

Med tanke på att 6x9" har portade lådor (mest troligt inte korrekt uträknade) så finns även möjligheten att de spelar aningen "otajt" och tillsammans med basarna låter det dåligt. Om de dessutom spelar alla frekvenser, dvs även basfrekvenser, så ökar risken för dåligt ljud.

De där portarna till basarna borde vara 3", men att försöka beräkna avstämningen är inte lätt eftersom jag inte vet innervolymen eller den exakta portlängden. En grov gissning är 45-50 Hz avstämning, men det kan lika gärna vara fel. smile

pukan2
28 augusti 2010 · 3 182 Inlägg

6x9orna är inte inkopplade. har fått till basen så bra det går och det är oki men jag personligen tycker det suger, det visade sig att ena tratten på insidan hade ramlat av och låg o skapade mot basen sen va det fel kopplat på ena steget. som det är nu så måste du vrida upp volymen till mer än hälften för att det ska bli nån vätig bas. ställde in allt som ChriZtoffer sa och då lät det bara enu sämre/mindre. ska ta mått på lådan i morgon.

MartinF
28 augusti 2010 · 372 Inlägg

Jag håller då med ChriZtoffer.

Vill du att grejerna skall hålla så stäng av bassboost och vrid ned allt som har med det att göra till 0.

Höj istället "volymen" på "input level" Spelar ingen roll om du måste vrida den till max, bara du ej använder bassboost som förvränger signalen och gör att prylarna antagligen brinner upp tillslut.

Mixxa lite med "volym" och "delning" (Freq) Tills du tycker att det låter bättre, skulle tippa på mellan 60-100

Eftersom basarna har skiljda lådor kan du även testa ställa in en bas i taget, och sedan se ifall det låter bättre eller sämre när du slår igång bägge. Blir det ej bättre så har antagligen lådan keff volym för basarna.

Lycka till.

Lonefox Bad music kills good sound
28 augusti 2010 · 7 241 Inlägg

Martinfyhr skrev:
Jag håller då med ChriZtoffer.

Vill du att grejerna skall hålla så stäng av bassboost och vrid ned allt som har med det att göra till 0.

Höj istället "volymen" på "input level" Spelar ingen roll om du måste vrida den till max, bara du ej använder bassboost som förvränger signalen och gör att prylarna antagligen brinner upp tillslut.

Mixxa lite med "volym" och "delning" (Freq) Tills du tycker att det låter bättre, skulle tippa på mellan 60-100

Eftersom basarna har skiljda lådor kan du även testa ställa in en bas i taget, och sedan se ifall det låter bättre eller sämre när du slår igång bägge. Blir det ej bättre så har antagligen lådan keff volym för basarna.

Lycka till.

Spelar visst roll om man maxgainar.
Gain är INTE en volymkontroll. Den är till för att matcha ingångskänsligheten med signalen från enheten.

Höjer man gain för mkt så kan det resultera i en klippt signal som förstärks på samma sätt som basboost klipper signalen...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
pukan2
28 augusti 2010 · 3 182 Inlägg

ska ut ok testa igen vart så himla sent igår.  men nu vill jag veta vad bassboost är för nåt och vad den gör.

Tokken Team dBakuten
28 augusti 2010 · 3 453 Inlägg

pukan2 skrev:
ska ut ok testa igen vart så himla sent igår.  men nu vill jag veta vad bassboost är för nåt och vad den gör.

Bassboost är djävulens avkomma.. så no touchie!

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
pukan2
28 augusti 2010 · 3 182 Inlägg

Tokken skrev:

pukan2 skrev:
ska ut ok testa igen vart så himla sent igår.  men nu vill jag veta vad bassboost är för nåt och vad den gör.

Bassboost är djävulens avkomma.. så no touchie!

oki men vad är den till för och vad gör den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang