Om den där frekvensratten, som sitter under LPF, ställs i mittenläge så bör delningen hamna på runt 80-90 Hz om man utgår ifrån skalan. Med en sån delning kan basarna även spela litegrann "snärtdunk", om basljudet/trycket blir mycket bättre av att höja delningsfrekvensen till 120 Hz så klarar inte lådan av att spela speciellt djup bas.
Lådan sitter i en kombi och är vänd med basarna bakåt, då är det egentligen inga problem att få fram basljudet normalt sett. Är allting helt rätt kopplat i övrigt så bör det vara kombinationen av lådan+avstämning eller själva baselementen som gör att den inte spelar bra.
har ställt in allt som ni rekommenderade samt koppla in basarna på 1 slutsteg och nu trycker det på bra, vete fan vad som hände när dom gick på separata steg. men nån kanske har nån bra förklaring.
har ställt in allt som ni rekommenderade samt koppla in basarna på 1 slutsteg och nu trycker det på bra, vete fan vad som hände när dom gick på separata steg. men nån kanske har nån bra förklaring.
Fasfel......felinställda nivåer......osv osv...mkt som kan bli fel
Jag tycker att trattarna är så små jämfört med basarna, det är därför jag undrar. Om beräkningen i mitt lådprogram inte har blivit helt felaktig så borde varje baskammare ligga på runt 33 liter brutto, sedan går det bort kanske 3-4 liter för både bas och port (räknat på 4").
I såna fall är avstämningen någonstans uppåt 60 Hz, vilket inte låter riktigt troligt. Men om jag istället utgår ifrån 3" port så kan avstämningen hamna på ca 41-42 Hz eller liknande.
Då ligger avstämningen högt enligt mina beräkningar, jag tror inte att du kan få ut någon mäktig djupbas hur du än ställer in steget.
3" portar med samma längd skulle vara betydligt bättre ur avstämningssynpunkt, det bör även fungera utan stor risk för flåsljud med tanke på att basens upphängning ser ut att vara förhållandevis "kortslagig" och att basen troligen inte flyttar enorma mängder luft.
Låt den vara kvar, det är egentligen ingen nackdel att ha separata lådor. Dessutom är det nog bäst att ändra så lite som möjligt tills vidare med tanke på att mitt portförslag bygger på "inte helt säkra" beräkningar, skulle vara trist om du har gjort en massa ändringar och sedan stämmer inte sakerna ändå.