Fick inte ha denna bil online så då får det väl bli en projekttråd istället..
Hur som helst har jag (impuls)köpt en första generationens 99 Turbo cc -78 under semestern. Bilen är ett avstannat renoveringsobjekt som stannade av under 90-talet. Har sedan dess stått i en lada. Det positiva är att i stort sett all rost är lagad på själva karossen. Tyvärr är dörrar, bagalucka dåliga.. ev. huven oxå. Saknas oxå en del pryttlar
Målet är en 99 i fint brukskick. Ska försöka hålla kvar orginalutseendet men möjligtvis byts Incafälgarna ut mot ett par klassiska Ronalfälgar.
Fick hem bilen igår och måste gå igenom alla kartonger med delar. Fick även med ett nytt Airflow paket i kartong Dock så tror jag inte det ska monteras
Första arbetsinsatsen blir att försöka dra igång på motorn
Full med bråte
Inte uppstartad sedan 90-talet Ser inte så farligt ut här
Har inte hänt så mycket än, måste få in bilen under tak först. Tänkte försöka dra igång på motorn men bränslepumpen hade visst sagt upp sig helt. Har iaf fått ur den 20 år gamla bensinen plus en jäkla massa bös som låg i tanken
Här är inredningen. Tyvärr fanns det lite skavanker så idag köpte jag en till inredning på Saabmarknaden i Gistad. Behövde egentligen bara pass.stolen men det blev köp av allt istället.
Dessa Ronal fälgar åker nog på efter att jag renoverat dom. Inte så vanlig i dagsläget. Föregångaren till den nu så populära Ronal Turbo fälgen. Denna fälg är i sämst skick med en hel del klarlackssläpp
Ett bra knep för att få bort klarlack från polerade fälgar är att spraya på CRC Gasket Remover. Vänta en 10 min och vips så reser sig klarlacken så fint så Provade bara lite på en fälg. Däcken ska av sedan får jag slita med detta i vinter. Lär bli en hel del polerande
Jaja.. kommentera gärna eller hör av er om ni har några 99 delar liggandes
Va snäll vid renoveringen! BSI20 är en sjukt rolig maskin, beter sig och låter som en turbobil ska! Annat än dagens tråkiga Saabturbos
Vet inte hur lågt det är från askersund till Kalmar, men här på en skrot har dom en 900 turbo -79 eller -80 med samma motor ifall du behöver en reservmotor, och en hel drös 90 och 99 ifall du behöver instrumentpanel, lyktor, front, kofångare...
Detta är en av mina drömbilar Försök få bort färgen från insuget, det ska vara aluförgat, och ventilkåpan ska vara svart egentligen.
Borde inte vara några problem med uppstart Kolla så lutmängdmätaren inte kärvar bara och soppapumpen går så startar den säkert
Ja det är väl tänkt den ska bli så lik orginal som möjligt. Detta är ju ingen bil man bygger sönder precis Kan iaf sträcka mig så långt som att det kommer bli andra fälgar. Fick ju även med 8st Inca fälgar ifall jag ångar mig. Motorn borde inte vara några större problem med. Den gick iaf när bilen ställdes undan. Värre är det ju då med dörrar, bagagelucka samt huv som jag behöver hitta andra. Plus en massa annat småkrafs som jag inte har full koll på ännu. Det är ju nackdelen med att ta över en påbörjad renovering.
Har fått tag i en bränslepump och spolat ur systemet. Luftmängdsskivan går hur lätt som helst att lyfta men får inte fram bränsle vid spridarna Kan det vara kolven i bränslemängdmätaren som sitter fast..?
Fick äntligen igång motorn nu i helgen Bränslemängdmätaren rev jag isär i molekyler. Såg inte allt för trevligt ut i den. Dock så var det helt omöjligt att få den 100% tät igen. Men fick igång motorn till slut. Den är lite svårstartad och tjuvstannar lite då och då. Dessutom pissar det bensin ur bränsletryck ackumulatorn ibland så hela systemet lär ju behöva en ordentlig genomgång. Ett litet filmklipp:
Har även börjat slipa och blästra bort ytrosten på karossen. Har ingen möjlighet att slipa hela karossen plåtren innan grundlack så jag tar lite i taget. Har blåst på etsande primer där jag slipat ned. Gulingen bakom har blivit utkörd i regnet o rusket