5128
Sök

Hjälp med snärtig bas - Spl Dynamics / Sinus Live

505 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Tja alla.

Jag spelar en Spl Dynamics xtr300d2 med ett Sinus Live Sl1500a.
Byggde nyligen låda till den på 50liter, enligt rekomendation.
Kan inte måtten i huvudet, fick hjälp av en på garaget och det byggdes i 22mm mdf.
Har även dubbla 4" basreflex portar 47cm vardera, också enligt rekomendation av samma kille.

Och ja, basen dunkar ju.. men det är inget överdrivet att hurra för.
Det känns precis som basen spelar i helt för lite utrymme. Förra lådan var på ca 40liter och där spelade basen inte en 1/10 av vad den spelar nu, men den har fortfarande samma instängda ljud.

Den är helt enkelt väldigt snärtig, och måste ha ganska höga inställningar på steget för att få den att spela något dunk som är mer märkvärdigt än min gamla MDS 12a.. 

Och jag är helt säker på att det inte är basen det är fel på, Dock har den inte samma uppgifter som dens namn uppger hos försäljare. Antagligen är det en gammal model, för nuvarande ligger på 750wrms medans min har 1200wrms med dubbla talspolar.  Ärligt talat tror jag det är en Spl dynamics SPL 300d2.
För enligt uppgift ska XTR300d2 väga 11kg,  och vågen jag satte denna pjäsen på var begränsad till 14kg, men den slog typ frivolter..

Så, jag antar att killen som hjälpte mig första gången inte var så kunnig, eller så gick någonting bara fel.
Fler exakta uppgifter kan jag fixa om ni vill ha..

Så då undrar jag helt enkelt, vad för typ av låda behöver jag för att spela mycket mer djupbas, och slippa ha min gain på ca 80% och 30% bassboost på steget, för det ska inte behövas..

Hemskt tacksam för alla svar, trött på allt som bara går fel!

MVH
Kristoffersson
Senast redigerat av kristoffersson (4 september 2010)

505 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Jag vet att jag låter väldigt förvirrad. Men jag har ingen aning om vad det är för bas längre.
Köpte den i kartong på vallåkra av DbAkuten. På både kvitto och kartong står det Spl Dynamics XTR300d2.

Men på deras infolapp stod det 1200wrms/3000wmax (ca) och vikt :25kg..   vet inte om den väger just så mycket, men den väger betydligt mer än 17kg iallafall.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
4 september 2010
Denna bild är på Spl dynamics xtr-300d2
Är det den basen du har?
http://www.dbakuten.se/images/products/318243_1.jpg

I såna fall så står det på dbakutens hemsida

Teknisk data:
12" 32,5cm
Impedans 2 ohm DVC
750W rms
1500W peak

Max rek. slutstegseffekt 1500W peak
Max rek. slutstegseffekt 750W rms
Känslighet 86,3 dB 1W/1M
VAS: 42,7 L
Qts: 0,452
Fs: 31,7Hz
Xmax: 11mm
BL faktor: 9,26 Tm
Monteringsdjup 17cm

Rekommenderade lådor.

Sluten 26-40L
Hifi Portad 60L, 1x4" Port Längd 250mm
SPL Portad 50L, 1x4" Port Längd 200mm *OBS*30Hz subsonic filter är ett måste*OBS*
Djupbas Portad 65L 1x4" Port Längd 330mm
För exakt lådvolym för din bil och musiksmak ta kontakt.
Senast redigerat av Streethawk (4 september 2010)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

505 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Nej den ser inte ut så, det som är problemet.
Den ser ut som DbAkutens XTR12D2S..
Men XTR12D2S finns inte ens med på SPL Dynamics hemsida..

21 761 Inlägg
4 september 2010
kristoffersson skrev:
fick hjälp av en på garaget och det byggdes i 22mm mdf.
Har även dubbla 4" basreflex portar 47cm vardera, också enligt rekomendation av samma kille.

Det var iaf jag som svarade i din tråd om den basen, jag kom fram till att just den basen inte hade några parametrar och därför blev det mycket gissningar utifrån info angående liknande modeller. Avstämningen är beräknad till ca 40 Hz och det fungerar i många fall relativt bra som "allround", i vissa bilar kan även den avstämningen ge hyfsad djupbas. smile

Är basen ordentligt inspelad?

Om du inte får till lådan som du vill så bör du ta kontakt med dbakuten, med tanke på att det var de som sålde den.
Senast redigerat av Drönirettab (4 september 2010)

505 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Nej den är inte inspelad än, långt ifrån.
Men man hör att något inte står rätt till..
Ska ringa till DB Akuten imorgon och be om exakta uppgifter på min bas, så får dom förklara för mig vilken jag har.  Men ändå,  2st 4" portar på 47cm vardera, i en låda som är 43cm djup..  jag vet inte mycket om lådbyggning, men läser man om andra basar och deras rekomendation så behöver dom typ 1st 4" port på 20cm eller liknande.

Och om jag förstått det rätt så är det väl bättre med större låda, än mindre. om det nu inte är helt exakt?
Och vi byggde väl enligt den större SPL basens uppgifter. därför borde där ändå vara någon form av djupbas?

21 761 Inlägg
4 september 2010
En del basar kan låta rent av illa innan de är inspelade medan det inte blir så väldigt stor skillnad på andra basar, så har jag fått det förklarat för mig. Hur det är med just den basen har jag dock ingen aning om. 12" basar som tål mycket effekt och kan flytta mycket luft kan behöva dubbla 4" portar om de ska köras mycket hårt, men ibland räcker det med 1 st 4" port.

Du gör rätt i att ringa dbakuten tycker jag. smile

505 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Oj, det är ju bara lördag idag. då får jag vänta två dagar innan jag kan ringa dom.
Hoppas det kommer fram en lösning på det hela iallafall.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
4 september 2010
ser basen ut såhär på baksidan och har tryckkontakter till högtalarkabeln? isf är det en XTR300D2S
http://www.blekingebilradio.se/PICTURE/6761-14-xtr300d2s4_jocxaq.jpg

Ser den ut såhär med groteskt stor magnet och"direct connect" kablar istället för tryckkontakter är det en SPL300D2 Som du ser står det SPL series på magneten....
http://www.blekingebilradio.se/PICTURE/6781-14-spl-300d-2.jpg

Oavsett så spela tills dem mjuknat till lite och se om du gillar ljudet annars går det o ha större låda till dem än den du har.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

505 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Den ser ut som på den första bilden du har.  smile
Men om man söker på det namnet kommer det bara upp bilder på nya serien (vad jag tror iallafall) , med nya uppgifter. Och dom ser inte alls likadana ut på undersidan.

Jag har mycket svårt att tänka mig att den kommer mjukna så pass mycket så den får det här att låta bra.
Men jag får väl vänta och se, helt enkelt. Tycker ändå den uppför sig konstigt, som jag tidigare sa..

Gladen Audio
2 388 Inlägg
4 september 2010
kristoffersson skrev:
Den ser ut som på den första bilden du har.  smile
Men om man söker på det namnet kommer det bara upp bilder på nya serien (vad jag tror iallafall) , med nya uppgifter. Och dom ser inte alls likadana ut på undersidan.

Jag har mycket svårt att tänka mig att den kommer mjukna så pass mycket så den får det här att låta bra.
Men jag får väl vänta och se, helt enkelt. Tycker ändå den uppför sig konstigt, som jag tidigare sa..

Nej vanliga XTR serien ser ju inte likadan ut.
Testa en låda på 60L med samma portar du har i dagsläget. det ska spela djupare.

Team-leader för Team1

505 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Jag misstänker att jag gjort dom portarna helt fel.
För jag får släpljud i lådan. eller jag misstänker att det har med portarna att göra.
Hade varit enklare med en slotport, väl?

Eller vad vill man helst ha?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
4 september 2010
kristoffersson skrev:
Jag misstänker att jag gjort dom portarna helt fel.
För jag får släpljud i lådan. eller jag misstänker att det har med portarna att göra.
Hade varit enklare med en slotport, väl?

Eller vad vill man helst ha?

Aeroport är oftast överlägsen slotport iaf om man inte behöver typ 1000cm2 portarea.
en 6" aeroport är lite större än 2 4" i area så den blir längre om man ska ha samma avstämning men annars tycker jag inte det brukar bli så mkt blåsljud eller vad du nu menar med släpljud i aeroportar även om man stoppar in mkt effekt

Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
4 september 2010
Det är enklare att vinkla en slotport jämfört med vanliga runda portar. Flåsljud borde det inte bli med dubbla 4" portar, kan nog bero på något knas med monteringen. Har det blivit väldigt ojämna skarvar inuti portarna så kan det uppstå flåsljud. smile

505 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Men hur vet man hur långa portarna ska vara då?
För  min låda nu är 43cm djup och portarna är 47cm vardera.
Och eftersom det inte fanns att köpa så långa reflexrör så är mina VVS-rör med en 90graders VVS böj innuti.
Och med trattar endast på utsidan. Kan det vara röret det är fel på då?
För när jag spelar så rasslar det från lådan, inte från bilen.

Designer.
1 260 Inlägg
4 september 2010
Inte så att lådan är otät?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

505 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Mjo, lådan är lite otät vid ena porten. men kan det vara boven i det hela?

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
4 september 2010
Ta ett 4" rör som är 22cm långt så får du till den tajta basen. Sen är steget oxå en bidragande orsak till att basen upplevs slö i slagen.
SPL Dynamics är extremt tajta i basen om allt görs enligt beskrivning.

MVH//Björn

505 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Tack björn! Men saken är att det inte finns någon beskrivning till basen jag har?!
Därför vet ingen hur man bygger en låda till den.. 

Och se, nu sa du att jag skulle ha 1st 22cm 4" rör.
Medans jag inte blivit rekomenderat 2st 4"rör på 47cm..

Det är ju lite skillnad?

505 Inlägg
4 september 2010
Trådstartare
Jag vet att steget inte är det bästa..
Men vad jag läst så funkar det utmärkt till när man bara vill "ösa på" ..
Och effekten finns ju där, inte minst..

Sök