Fartkameror - blixt

Turbojesus Flickspanare
2 januari 2008 · 728 Inlägg

Jag blev tagen av fartkamera. Men lyckades snacka mig ur det hela när jag fått hem brevet osv.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..
Kristian_L
3 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Gaijin skrev:
Jag blev tagen av fartkamera. Men lyckades snacka mig ur det hela när jag fått hem brevet osv.

Man skall ALDRIG erkänna. Även om det är solklart, skriv inte på... Ju mera det kostar att utreda fallet, i pengar, men framför allt i tid, destu kortare tid kan de ha kamerorna igång.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
skutte Bilrekonditionerare
9 januari 2008 · 453 Inlägg

manne87 skrev:

EyeLighter skrev:

Parkour skrev:

Har kortet klart snart. Tar dom körkortet när det är på prov för småfel som tonade frammrutor?

Ne du bara böter men fortkörning osv vidare så tar dom de. Aja då kanske du ska köpa bil med eller de har du?? annars så e min till salu.

Så länge det inte är fortkörning som skulle innebära indraget körkort för "alla" (även de som inte har prövotid), så är det väl bara böter som gäller? Själva prövotiden innebär väl inte att man lättare blir av med körkortet, utan bara att man måste ta om det ifall att det blir indraget? Eller?

Ja, precis så är det!

MVH Rikard
skutte Bilrekonditionerare
9 januari 2008 · 453 Inlägg

Åkte en 20mils sträcka i helgen på en 90väg med en del 70 sträckor. Kan säkert nämna 10 billister som körde 80-85 på 90vägen. Fruktansvärt irriterande. Det som är ännu mer intressant är att de även håller sina 80kmh när skylten visar 70! Fattar inte sådana personer. Tror de är lagliga och tycker alla som kör om dom är dårar, isjälva verket kör de mer olagligt efterssom de håller samma hastighet oavsett hastighetsbegränsning.
Min åsikt!

MVH Rikard
zoopåse
9 januari 2008 · 1 171 Inlägg

De kanske har automat och håller sig över 80 för att spara bränsle (lockup)...smile

Kör själv så, men försöker öka till mer än 85 när det blir 90 iaf.

Är det några som har erfarenhet hur sakta de kört när det blixtrat och de fått böter hem? Jag brukar hålla runt 75 (ibland mer har hänt att det stått 87 också) på mätaren förbi fartkameror och det funkar bra men man vet ju inte ifall kamerorna varit inaktiva.

Gissa vilken hastighetsbegränsning jag pratar om...

Mortalis VW-nörd?
9 januari 2008 · 4 332 Inlägg

körde som sagt 70 på en 70 sträcka, blixtrade, inte fått någon bot än, var nyårsafton så de borde komma den här veckan i så fall, men so far so good..

John87 Stolt Volvoägare
9 januari 2008 · 4 913 Inlägg

Mortalis skrev:
körde som sagt 70 på en 70 sträcka, blixtrade, inte fått någon bot än, var nyårsafton så de borde komma den här veckan i så fall, men so far so good..

Det finns fall där dom fotat i testsyfte också.

Inte så jätteklart att du får en bot även om risken finns.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
zoopåse
9 januari 2008 · 1 171 Inlägg

Förresten är det ingen annan som sett det vita kameraskåpet som är monterat liggande ovanför tågtunneln precis bredvid centralbron, riktning söderut. Råkade lägga märke till den och kände mig lite övervakad med en sån där Orwellsk underton.

Kanske bara används för att mäta hasigheten på trafiken eller kolla läget.

peegee Forummoderator
9 januari 2008 · 2 924 Inlägg

zoopåse skrev:
Förresten är det ingen annan som sett det vita kameraskåpet som är monterat liggande ovanför tågtunneln precis bredvid centralbron, riktning söderut. Råkade lägga märke till den och kände mig lite övervakad med en sån där Orwellsk underton.

Kanske bara används för att mäta hasigheten på trafiken eller kolla läget.

känner du till: http://www.trafiken.nu/ ? roll

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
donidita
9 januari 2008 · 8 Inlägg

precision skrev:
på vilken väg?

någon som vet om kamerorna på på till jönköping är på ? har provat utan reggskylt o kört 130\140 genom varje kamera men ingen har gett utslag

dumt att testa utan att skydda ansiktet jag åkte ditt utan skylt på bilen dom kunde identifiera den bilden dom tog med min körkorts bil fick pröjsa vackert de hjälpte inte att överklaga

Don´t Drink And Drive
BMW 530D (2008)
peegee Forummoderator
9 januari 2008 · 2 924 Inlägg

donidita skrev:

precision skrev:
på vilken väg?

någon som vet om kamerorna på på till jönköping är på ? har provat utan reggskylt o kört 130\140 genom varje kamera men ingen har gett utslag

dumt att testa utan att skydda ansiktet jag åkte ditt utan skylt på bilen dom kunde identifiera den bilden dom tog med min körkorts bil fick pröjsa vackert de hjälpte inte att överklaga

Va, nu skojjar du va??? Syns inte regskylten så får de inte gå vidare med utredningen och de har ju inget att gå på....skulle de suttit och jämfört din kamerans bild med alla sveriges körkort menar du och hittat dig???? neutral
...eller vad har du gjort innan som är så välkänd? roll

Senast redigerat av peegee (9 januari 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
zoopåse
9 januari 2008 · 1 171 Inlägg

peegee: kameran jag såg var riktad åt andra hållet.

Opelmadness German cars, quality and beyond
9 januari 2008 · 8 197 Inlägg

Mortalis skrev:
körde som sagt 70 på en 70 sträcka, blixtrade, inte fått någon bot än, var nyårsafton så de borde komma den här veckan i så fall, men so far so good..

Det dröjde nästan fem veckor innan jag fick nåt i lådan. sad 77 på 70-väg=1500 spänn.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Kristian_L
9 januari 2008 · 1 893 Inlägg

JapMax skrev:

Jonni skrev:

manne87 skrev:
Okej, tack för snabbt svar! Kom på en fråga till. Ungefär hur långt innan passage av kameran knäpper den bilden då?

Kamerorna kan ta bilder på 400 meters avstånd sägs det!!

Kan ta ja? O de tror du dom gör, de ska fota samma bil de mäter vet du. Och den bedömningen gör de knappast på 400meter. Alla foton jag sätt på fartkamrer är tagna i princip några meter framför kameran. Säg mellan 5-10 meter.

Jag har funderat på de där själv och de är trams som dom säger (kameran hinner se dig innan du ser den) bullshit! Den tar inga kort på 400 meter!

Skåpet klarar av att MÄTA DIN HASTIGHET på betydligt större avstånd än 400m, där emot är kamerans fokus satt på en punkt ca 14m framför skåpet, I dags läget tar den ingen bild även om du körde för fort 300m bort, så länge du hinner sakta ner till där kortet tas, som alltså är en fixerad punkt bara några meter framför skåpet.

Ganska självklart tar skåpe inga kort på 400m, det skulle krävas en anlägning som ett mindre observatorium för att zooma in så mycket att man med säkerhet kan identifiera personen som kör, på så långt håll.

Där emot är det fullt möjligt för skåpet att i framtiden registrera din fortkörning på 400m från skåpet och sedan ta kort fast du kör lagligt just förbi skåpet.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Fishy Skattebetalare
9 januari 2008 · 87 Inlägg

peegee skrev:

donidita skrev:

precision skrev:
på vilken väg?

någon som vet om kamerorna på på till jönköping är på ? har provat utan reggskylt o kört 130\140 genom varje kamera men ingen har gett utslag

dumt att testa utan att skydda ansiktet jag åkte ditt utan skylt på bilen dom kunde identifiera den bilden dom tog med min körkorts bil fick pröjsa vackert de hjälpte inte att överklaga

Va, nu skojjar du va??? Syns inte regskylten så får de inte gå vidare med utredningen och de har ju inget att gå på....skulle de suttit och jämfört din kamerans bild med alla sveriges körkort menar du och hittat dig???? neutral
...eller vad har du gjort innan som är så välkänd? roll

Det är inte regnummret dom går efter, det är bilden av föraren! Den jämförs med bilder från pass- och körkortsregistret.
Skulle passagerare finnas med i bilen så maskeras dom innan bilden skickas ut. Spelar alltså ingen roll om man plockar av skylten eller inte.

Robert_Jonsson
9 januari 2008 · 57 Inlägg

tona en redig bård i framrutan och ta bort regskylten så har dom ingen chans!!!

Kristian_L
9 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Fishy skrev:
Det är inte regnummret dom går efter, det är bilden av föraren! Den jämförs med bilder från pass- och körkortsregistret.
Skulle passagerare finnas med i bilen så maskeras dom innan bilden skickas ut. Spelar alltså ingen roll om man plockar av skylten eller inte.

De går på regnr!
Sedan jämför de föraren i bilden, med ägaren till fordonet, matchar det inte, kollas den mot andra i hushållet (Mantals skrivna på adressen.) och närmaste släkten.
Matchar det inte ändå, skickas förfrågan till ägaren, som INTE är skyldig att avslöja föraren.

Jag har två kompisr som just pga detta, har stått som ägare på varandras bilar, de är inte släkt och bor inte på samma adress.
Kör den ena för fort förbi en kamera, får den andra en bot. Den som fick boten får hem foto och allt som följer med. Han nekar och skriver att det är inte han. Så var den saken klar.
De behöver inte göra någonting olagligt. (Möjligen kan försäkrings bolaget ha synpunkter på att brukare och ägare inte är samma person.)

Att jämföra ansiktet på kortet taget av kameran mot hela svenska körkorts registret, fungerar inte i dags läget. Resultatet för de flesta nyllen skulle rendera flera hundra, kanske tusen resultat, de skulle bli tvungna att lägg ner fallet ändå. Det är väldigt få personer som ser så unika ut att det bara finns "EN".

Matchar det ägaren, person på adressen, eller släkting, är man torsk, annars inte. wink

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Mollllgan
9 januari 2008 ·

Varför inte bara hålla hastigheten??? Då slipper man tänka på skiten...

Mvh

R1kard V-Power
9 januari 2008 · 1 186 Inlägg

Talken84 skrev:
Varför inte bara hålla hastigheten??? Då slipper man tänka på skiten...

Mvh

Varför inte bara ta sitt liv, då slipper man tänka på jobb o allting tongue

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
Kristian_L
9 januari 2008 · 1 893 Inlägg

Talken84 skrev:
Varför inte bara hålla hastigheten??? Då slipper man tänka på skiten...

Mvh

Tänkte säg att "där kom jag på dig med en lögn", men så kom jag på att du inte påstod att du själv håller farten. wink

Väldigt lätt hänt att man kommer tillräkligt över för att det skall kosta.
Båda kompisarna jag nämnde i förra inlägget, har kameror ut efter vägen hem. Det är dessa kameror de är oroliga för, åker man på okänd mak, är man vaken, men vägen man åkt tusentals gånger, där drar tankarna iväg åt annat håll. Man behöver inte vara en notorisk fart dåre för att få böter. Båda är medelålders, lugna och sansade, både i traffiken och i övriga livet. De har inte skapat arangemanget FÖR ATT åka fort.

ALLA kör vi över gällande hastighets bestämmelse ibland, den som påstår annat ljuger.

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang