Trim till 350z

Fluggan
10 september 2010 · 42 Inlägg

Hej, jag har funderingar på att köpa en 350z till våren eller kanske redan nu i höst.
Tänkte nu fall ni hade några tips vad man kan göra med den för att få ut några extra hästar utan att göra ett större ingrepp ex turbokonvertera.

Kamulen
10 september 2010 · 930 Inlägg

sitter det inte turbo i dem original då?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Rinnegan Malleus Malificarum
10 september 2010 · 2 401 Inlägg

Kamulen skrev:
sitter det inte turbo i dem original då?

Nej, sug V6'a.

Billigaste alternativet blir väl turbo eller kompressor-kit från staterna.


Utan att göra något större ingrepp är väl att skicka topparna på portning, nytt insug/avgassystem, tändningssystem, annat insprut och mappa. Men med sugmotor så lär det ju kosta.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Kamulen
10 september 2010 · 930 Inlägg

Jaha okej, men pilla med sånt är väl ganska bortkastat på en sugmotor, det är som dem som chippar en sugmotor hur tänker man då?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Snitch Ointresserad.
11 september 2010 · 936 Inlägg

Kamulen skrev:
Jaha okej, men pilla med sånt är väl ganska bortkastat på en sugmotor, det är som dem som chippar en sugmotor hur tänker man då?

Dom kanske inte är så kunniga?

Teabag appreciation club.
Erick
11 september 2010 · 4 767 Inlägg

Du kan väl tjäna ett par tre hästar på att byta grenrör, avgassystem och luftfilter. Dock ger det nog mer ljud än effekt.

Vill du ha en bil med 400+ hk bör du kanske titta på en annan bil.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
sayo Nybro
11 september 2010 · 41 Inlägg

du kan checka sir_pierres projekt tråd på speedfreak.nu
där han matade på med mer effekt innan han byggde in turbo i sin.
jävligt intressant tråd men som sagt det är dyrt för o få mer effekt på dem här bilarna.
för o få mer fakta om bilarna checka speedfreak.nu

Senast redigerat av sayo (11 september 2010)

Crille88
11 september 2010 · 1 353 Inlägg

Kamulen skrev:
Jaha okej, men pilla med sånt är väl ganska bortkastat på en sugmotor, det är som dem som chippar en sugmotor hur tänker man då?

att chippa är inte enda sättet att trimma en bil min gode vän..

ta min 740 som exempel.
113 hk eller va de ska va i dom.

så byter man till tex 531 topp, vx3 kam, extraktor o lite småpill så är du uppe i strax över 150hk snåret..

gällande trimmet ill 350Z så är de som tidigare nämnts dyrt att sugtrimma,
topparna på den bilen är nog ganska så bra skicka redan från fabrik, men liiite går alltid förbättra..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Rinnegan Malleus Malificarum
11 september 2010 · 2 401 Inlägg

Kamulen skrev:
Jaha okej, men pilla med sånt är väl ganska bortkastat på en sugmotor, det är som dem som chippar en sugmotor hur tänker man då?

Beror på vad det är för sugmotor och hur den reagerar på trim. Min pjäs gick från 255hk till cirka 600hk med hjälp av 40 000kr och lite kunskap. Så ingenting är ju omöjligt.


Sen så är det ju oändligt mycket trevligare med en riktigt trimmad sugmotor istället för turbo eller kompressor.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
andlid
22 september 2010 · 54 Inlägg

Fluggan skrev:
Hej, jag har funderingar på att köpa en 350z till våren eller kanske redan nu i höst.
Tänkte nu fall ni hade några tips vad man kan göra med den för att få ut några extra hästar utan att göra ett större ingrepp ex turbokonvertera.

KÖP! Bästa köpet av bil jag gjort hitills! roll

Trimma dessa bilar är rätt så dyrt. Till och börja med så finns det 3 olika effekt VQ motor att välja på så ju senare du kan gå desto bättre, nyare än 2007 med bubbel huven. Jag har slängt ut rätt så mycket pengar på min lilla goding när det kommer till att få ut lite mera kusar. Inte speciellt mycket på utseende förutom att jag uppgraderade standard bromsarna som min kom med till Brembo bromsar. Beroende på vilken motor du har råd att köpa så ändras sig trimmnings möjligheterna lite... vissa saker är det ingen ide att byta exempelvis.

tongue

Novidem säljer jäkla nice kompressor matad 350Z med av och på knapp lite snyggt när det säljs som ett färdigt paket. Annars så finns det HKS eller Vortech om du vill gå via kompressor hållet efter du köpt bilen. Jag tittar själv på att gå ner turbo hållet. (importera från Canada) Motorn sägs hålla för 400WHP men har frågat runt lite mer detalj med vissa tuners som säger att 360 är mer rimligt att kolvarna och 'rods' håller för så jag funderar på att ha flera olika "tunes" med olika boost/tändning/soppa. (haltech 350z platinum)

Här är min bil runt en bana:
http://www.youtube.com/watch?v=H3hZSyvIBkU

Fråga på om du har några frågor!

Anders

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Eisenhut
22 september 2010 · 1 827 Inlägg

Crille88 skrev:

Kamulen skrev:
Jaha okej, men pilla med sånt är väl ganska bortkastat på en sugmotor, det är som dem som chippar en sugmotor hur tänker man då?

att chippa är inte enda sättet att trimma en bil min gode vän..

ta min 740 som exempel.
113 hk eller va de ska va i dom.

så byter man till tex 531 topp, vx3 kam, extraktor o lite småpill så är du uppe i strax över 150hk snåret..

gällande trimmet ill 350Z så är de som tidigare nämnts dyrt att sugtrimma,
topparna på den bilen är nog ganska så bra skicka redan från fabrik, men liiite går alltid förbättra..

Läs igen vad han skrev... Det är i 9 av 10 fall lönlöst att chippa en sugmotor.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Eisenhut
22 september 2010 · 1 827 Inlägg

Rinnegan skrev:

Kamulen skrev:
Jaha okej, men pilla med sånt är väl ganska bortkastat på en sugmotor, det är som dem som chippar en sugmotor hur tänker man då?

Beror på vad det är för sugmotor och hur den reagerar på trim. Min pjäs gick från 255hk till cirka 600hk med hjälp av 40 000kr och lite kunskap. Så ingenting är ju omöjligt.


Sen så är det ju oändligt mycket trevligare med en riktigt trimmad sugmotor istället för turbo eller kompressor.

Bänkade 600hk?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
mats757
22 september 2010 · 913 Inlägg

Eisenhut skrev:

Crille88 skrev:

Kamulen skrev:
Jaha okej, men pilla med sånt är väl ganska bortkastat på en sugmotor, det är som dem som chippar en sugmotor hur tänker man då?

att chippa är inte enda sättet att trimma en bil min gode vän..

ta min 740 som exempel.
113 hk eller va de ska va i dom.

så byter man till tex 531 topp, vx3 kam, extraktor o lite småpill så är du uppe i strax över 150hk snåret..

gällande trimmet ill 350Z så är de som tidigare nämnts dyrt att sugtrimma,
topparna på den bilen är nog ganska så bra skicka redan från fabrik, men liiite går alltid förbättra..

Läs igen vad han skrev... Det är i 9 av 10 fall lönlöst att chippa en sugmotor.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Han ger förslag på vad man kan göra förutom Chip....
Läs en gång till du också!

Mats

Reyez Svets specialist
22 september 2010 · 680 Inlägg

De allra billigaste som jag inte har läst är ju faktiskt att lätta bilen på onödigt skit! Där kan i spara massor av vikt. Kostar bara tid. Men nu pratar vi ju inte 100hk utan kanske 3-5?! Beroende på vad du tar bort, men du märker en skillnad när du drar iväg! Lycka till

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound
Eisenhut
22 september 2010 · 1 827 Inlägg

mats757 skrev:

Eisenhut skrev:

Crille88 skrev:

att chippa är inte enda sättet att trimma en bil min gode vän..

ta min 740 som exempel.
113 hk eller va de ska va i dom.

så byter man till tex 531 topp, vx3 kam, extraktor o lite småpill så är du uppe i strax över 150hk snåret..

gällande trimmet ill 350Z så är de som tidigare nämnts dyrt att sugtrimma,
topparna på den bilen är nog ganska så bra skicka redan från fabrik, men liiite går alltid förbättra..

Läs igen vad han skrev... Det är i 9 av 10 fall lönlöst att chippa en sugmotor.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Han ger förslag på vad man kan göra förutom Chip....
Läs en gång till du också!

Mats

Jo det ser jag men chrille verkade tro att det var det som skrevs. För man chippar helt enkelt inte en sugmotor. Har man sugtrimmat såsom bytt kammar mm så mappar man, inget annat.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Eisenhut
22 september 2010 · 1 827 Inlägg

Reyez skrev:
De allra billigaste som jag inte har läst är ju faktiskt att lätta bilen på onödigt skit! Där kan i spara massor av vikt. Kostar bara tid. Men nu pratar vi ju inte 100hk utan kanske 3-5?! Beroende på vad du tar bort, men du märker en skillnad när du drar iväg! Lycka till

Du kommer aldrig kunna få HK av att lätta, inte ens 3-5... Däremot kommer bilen vara mycket piggare då hk/ton har ändrats. Så visst är det sant det du säger i sak men du får ju ingen effektökning av det. wink

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Crille88
22 september 2010 · 1 353 Inlägg

Eisenhut skrev:

mats757 skrev:

Eisenhut skrev:

Läs igen vad han skrev... Det är i 9 av 10 fall lönlöst att chippa en sugmotor.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Han ger förslag på vad man kan göra förutom Chip....
Läs en gång till du också!

Mats

Jo det ser jag men chrille verkade tro att det var det som skrevs. För man chippar helt enkelt inte en sugmotor. Har man sugtrimmat såsom bytt kammar mm så mappar man, inget annat.

eh hur blandade ni in mig i detta? de var markus som sa att man inte chippar en sugare, var på jag förklarade att chippa är inte enda sättet att trimma en bil.. så förstår inte hur jag hade fel i detta läget?

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Reyez Svets specialist
22 september 2010 · 680 Inlägg

Eisenhut skrev:

Reyez skrev:
De allra billigaste som jag inte har läst är ju faktiskt att lätta bilen på onödigt skit! Där kan i spara massor av vikt. Kostar bara tid. Men nu pratar vi ju inte 100hk utan kanske 3-5?! Beroende på vad du tar bort, men du märker en skillnad när du drar iväg! Lycka till

Du kommer aldrig kunna få HK av att lätta, inte ens 3-5... Däremot kommer bilen vara mycket piggare då hk/ton har ändrats. Så visst är det sant det du säger i sak men du får ju ingen effektökning av det. wink

Jaja,men jag hoppas folk förstår min dumma liknelse!! lol

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound
Rinnegan Malleus Malificarum
22 september 2010 · 2 401 Inlägg

Eisenhut skrev:
Bänkade 600hk?

Utbildad gissning snarare, mellan 585 - 615. Mer än så diffar det inte. Men om du har lust så kan du ju langa hit ett par tusen för att ge mig en chans att få reda på något jag redan vet med 99% säkerhet.

Det är, om du nu känner för det.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
andlid
22 september 2010 · 54 Inlägg

Glöm inte bort att ECUn på 350Z "nollar" prestanda ökningar om du inte tunar ECUn efteråt...

UpRev Osiris använder OEM ECU sedan finns ju Haltech, Motec, Utec mm om man vill tuna lite big_smile Värt att nämna är ju också att "chippa" med en standard tune e rätt så jäkla illa då ingen motor-mods är lika. Jag har lagt ner rätt så många tusingar på att få min Z från 265 till 318 (motor), helt klart värt det då den drar som ett tåg!

Nissan 350Z "fairlady" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang