2014
Sök

Att tänka på när man köper vinterbil?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 september 2010
#61
940RDALLE skrev:
Rquired skrev:
steifan skrev:
I mina trakter är det Volvo 240s och 740s som står längs vägkanterna på våren lustigt nog wink

Säger detsamma, ser knappast fler rasade bilar av märke X än märke Y. Man vet heller aldrig varför bilen i fråga gått sönder eller hur den varit skött, och kan därmed inte uttala sig om varför den blev stående.

Volvo är bra bilar men blir definitivt stående vid vägkanten de med, "ser" man inte det då ligger nog problemet snarare i att betraktaren ser vad denne vill se och förtränger resten. roll

Självklart ser man volvo bilar ståendes, men jämför livslängden på en risig 740 för 2500 samt en bmw i samma klass!! man kan ju omöjligt säga att bmw:n är vinnarn? hur många procent kör inte en volvo under vintern, kanske därför man ser fler volvo stå längst med kanten men inte här tyvärr!  nej visst finns det bilar som håller bättre än en volvo allt beror ju på underhåll, fast volvo är ju rätt kända för att hålla i ur o skur men jag skulle inte föredra nån annan bil vad jag har kört under vintrarna iaf!!

Självklart gillar jag andra bilar men tveklöst föredrar jag en volvo under vintern och det är jag nog inte ensam om?

Ja för 2500:-, 10.000:- eller kanske till och med 15.000:- är det nästan självklart. Det finns ingen livslängd i en sådan Bmw (Ok, det finns självklart de som gjort klipp men generellt). Men en Bmw för det priset är ofta inte riktigt korrekt, de står betydligt högre i pris än så och det har inget att göra med att Bmw skulle vara sämre utan enbart att de har ett bättre andrahandsvärde.

Lika självklart är att det att det var en ok Bmw som det syftades på, ingen kan jämföra en sliten Bmw med en frisk Volvo och kalla det en rättvis jämförelse bara för att bilarna har samma pris.

Notera nu att det enda som diskuterats är att en Bmw är lika lämplig och tålig som en motsvarande Volvo. Att en sådan kostar mer och att TS inte är beredd att lägga mer än 14.000:- är en helt annan sak, det var därför jag inte rekommenderade honom att köpa en Bmw. Se första sidan.

Sedan kom du och påstod att man ofta ser Bmw stå vid vägkanten för att de inte håller, vilket jag hoppas du förstår varför jag reagerar på. Först när du lade till att du då syftar på en slutkörd Bmw går det ihop... smile
Senast redigerat av Rquired (14 september 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 738 Inlägg
14 september 2010
#62
Rquired skrev:
940RDALLE skrev:
Rquired skrev:

Säger detsamma, ser knappast fler rasade bilar av märke X än märke Y. Man vet heller aldrig varför bilen i fråga gått sönder eller hur den varit skött, och kan därmed inte uttala sig om varför den blev stående.

Volvo är bra bilar men blir definitivt stående vid vägkanten de med, "ser" man inte det då ligger nog problemet snarare i att betraktaren ser vad denne vill se och förtränger resten. roll

Självklart ser man volvo bilar ståendes, men jämför livslängden på en risig 740 för 2500 samt en bmw i samma klass!! man kan ju omöjligt säga att bmw:n är vinnarn? hur många procent kör inte en volvo under vintern, kanske därför man ser fler volvo stå längst med kanten men inte här tyvärr!  nej visst finns det bilar som håller bättre än en volvo allt beror ju på underhåll, fast volvo är ju rätt kända för att hålla i ur o skur men jag skulle inte föredra nån annan bil vad jag har kört under vintrarna iaf!!

Självklart gillar jag andra bilar men tveklöst föredrar jag en volvo under vintern och det är jag nog inte ensam om?

Ja för 2500:-, 10.000:- eller kanske till och med 15.000:- är det nästan självklart. Det finns ingen livslängd i en sådan Bmw (Ok, det finns självklart de som gjort klipp men generellt). Men en Bmw för det priset är ofta inte riktigt korrekt, de står betydligt högre i pris än så och det har inget att göra med att Bmw skulle vara sämre utan enbart att de har ett bättre andrahandsvärde.

Lika självklart är att det att det var en ok Bmw som det syftades på, ingen kan jämföra en sliten Bmw med en frisk Volvo och kalla det en rättvis jämförelse bara för att bilarna har samma pris.

Notera nu att det enda som diskuterats är att en Bmw är lika lämplig och tålig som en motsvarande Volvo. Att en sådan kostar mer och att TS inte är beredd att lägga mer än 14.000:- är en helt annan sak, det var därför jag inte rekommenderade honom att köpa en Bmw. Se första sidan.

Sedan kom du och påstod att man ofta ser Bmw stå vid vägkanten för att de inte håller, vilket jag hoppas du förstår varför jag reagerar på. Först när du lade till att du då syftar på en slutkörd Bmw går det ihop... smile

Förstår precis vad du menar, ville bara påpeka att många tycker han ska köpa en bmw men det jag vill säga att under 14 000 går det omöjligt få en bättre bil än volvo i de skick man kan hitta för den prisklassen, kör själv med en 940 turbo med 34 000mil som kostade mig 17 000 o åker ifrån de flesta plastraketer med setupen jag kör o håller fortfarande efter hårda plågningar på både torr asfalt samt vinter, det jag vill komma fram till är att dom helt enkelt håller bäst, går något sönder finns det alltid reservdelar som kan fås inom 5 min m.m


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
14 september 2010
#63
Rquired skrev:
940RDALLE skrev:
Rquired skrev:

Säger detsamma, ser knappast fler rasade bilar av märke X än märke Y. Man vet heller aldrig varför bilen i fråga gått sönder eller hur den varit skött, och kan därmed inte uttala sig om varför den blev stående.

Volvo är bra bilar men blir definitivt stående vid vägkanten de med, "ser" man inte det då ligger nog problemet snarare i att betraktaren ser vad denne vill se och förtränger resten. roll

Självklart ser man volvo bilar ståendes, men jämför livslängden på en risig 740 för 2500 samt en bmw i samma klass!! man kan ju omöjligt säga att bmw:n är vinnarn? hur många procent kör inte en volvo under vintern, kanske därför man ser fler volvo stå längst med kanten men inte här tyvärr!  nej visst finns det bilar som håller bättre än en volvo allt beror ju på underhåll, fast volvo är ju rätt kända för att hålla i ur o skur men jag skulle inte föredra nån annan bil vad jag har kört under vintrarna iaf!!

Självklart gillar jag andra bilar men tveklöst föredrar jag en volvo under vintern och det är jag nog inte ensam om?

Ja för 2500:-, 10.000:- eller kanske till och med 15.000:- är det nästan självklart. Det finns ingen livslängd i en sådan Bmw (Ok, det finns självklart de som gjort klipp men generellt). Men en Bmw för det priset är ofta inte riktigt korrekt, de står betydligt högre i pris än så och det har inget att göra med att Bmw skulle vara sämre utan enbart att de har ett bättre andrahandsvärde.

Lika självklart är att det att det var en ok Bmw som det syftades på, ingen kan jämföra en sliten Bmw med en frisk Volvo och kalla det en rättvis jämförelse bara för att bilarna har samma pris.

Notera nu att det enda som diskuterats är att en Bmw är lika lämplig och tålig som en motsvarande Volvo. Att en sådan kostar mer och att TS inte är beredd att lägga mer än 14.000:- är en helt annan sak, det var därför jag inte rekommenderade honom att köpa en Bmw. Se första sidan.

Sedan kom du och påstod att man ofta ser Bmw stå vid vägkanten för att de inte håller, vilket jag hoppas du förstår varför jag reagerar på. Först när du lade till att du då syftar på en slutkörd Bmw går det ihop... smile

En snikmodell ur E30 eller till och med E36-serien ligger vanligtvis inte speciellt högt i pris, och man kan relativt enkelt hitta fullt dugliga exemplar för 15 000 kr smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

287 Inlägg
14 september 2010
#64
ska du ha "Roligt" ska du ha en billig pålitlig bil som man inte gråter om man förstör, då kan man satsa lite wink
så jag skulle rekommendera 240/740/940 allt efter pris och smak wink


474 Inlägg
14 september 2010
Trådstartare
#65
ja 940/960 ligger närmast just nu.. vore klart roligast med turbo men det gör nästan lite sak samma faktiskt!

Kommentera & Rösta ! ©

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 september 2010
#66
940RDALLE skrev:
Rquired skrev:
940RDALLE skrev:

Självklart ser man volvo bilar ståendes, men jämför livslängden på en risig 740 för 2500 samt en bmw i samma klass!! man kan ju omöjligt säga att bmw:n är vinnarn? hur många procent kör inte en volvo under vintern, kanske därför man ser fler volvo stå längst med kanten men inte här tyvärr!  nej visst finns det bilar som håller bättre än en volvo allt beror ju på underhåll, fast volvo är ju rätt kända för att hålla i ur o skur men jag skulle inte föredra nån annan bil vad jag har kört under vintrarna iaf!!

Självklart gillar jag andra bilar men tveklöst föredrar jag en volvo under vintern och det är jag nog inte ensam om?

Ja för 2500:-, 10.000:- eller kanske till och med 15.000:- är det nästan självklart. Det finns ingen livslängd i en sådan Bmw (Ok, det finns självklart de som gjort klipp men generellt). Men en Bmw för det priset är ofta inte riktigt korrekt, de står betydligt högre i pris än så och det har inget att göra med att Bmw skulle vara sämre utan enbart att de har ett bättre andrahandsvärde.

Lika självklart är att det att det var en ok Bmw som det syftades på, ingen kan jämföra en sliten Bmw med en frisk Volvo och kalla det en rättvis jämförelse bara för att bilarna har samma pris.

Notera nu att det enda som diskuterats är att en Bmw är lika lämplig och tålig som en motsvarande Volvo. Att en sådan kostar mer och att TS inte är beredd att lägga mer än 14.000:- är en helt annan sak, det var därför jag inte rekommenderade honom att köpa en Bmw. Se första sidan.

Sedan kom du och påstod att man ofta ser Bmw stå vid vägkanten för att de inte håller, vilket jag hoppas du förstår varför jag reagerar på. Först när du lade till att du då syftar på en slutkörd Bmw går det ihop... smile

Förstår precis vad du menar, ville bara påpeka att många tycker han ska köpa en bmw men det jag vill säga att under 14 000 går det omöjligt få en bättre bil än volvo i de skick man kan hitta för den prisklassen, kör själv med en 940 turbo med 34 000mil som kostade mig 17 000 o åker ifrån de flesta plastraketer med setupen jag kör o håller fortfarande efter hårda plågningar på både torr asfalt samt vinter, det jag vill komma fram till är att dom helt enkelt håller bäst, går något sönder finns det alltid reservdelar som kan fås inom 5 min m.m

Klart det finns bilar som håller bättre än Volvo för under 14.000:-, de heter Mercedes och är en betydligt mer beprövad bil världen över än de i Sverige så uppskattade Volvo. Och även Mercedes har ett överflöd av reservdelar när/om någonting ger sig.

Skillnaden är att Mercedes är en mycket mer sofistikerad och välbyggd bil och därför att föredra över Volvo, även om Volvo visserligen har en annan trimpotential. Men nu var det som sagt vinterbilar som diskuterades, det finns ingen nytta av en massa effekt som skall försöka nå asfalten genom ett lager snö eller is.

Bmw är lik Mercedes i mycket för att anknyta till tidigare diskution, men drar till sig gasglada förare i en helt annan utsträckning och är därför sällsynt till ett lågt pris i ok skick. För de bilarna som "överlever" och är i bra skick, de stiger förstås i pris och når aldrig ner i samma utbud och prisnivå. Sedan skall också erkännas att de flesta Bmw (M10 är tex  ett undantag) inte har samma potential mot misshandel som Mercedes och Volvo utan söker man en bil där vätske eller oljenivå/kvalité inte spelar någon roll bör man leta efter en annan bil.

Men sköter man det grundläggande på en Bmw håller den lika bra, men för den aktuella budgeten är det mycket enklare att hitta en Mercedes eller Volvo som är ok. Och eftersom Mercedes är det bästa valet av dessa två... wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 september 2010
#67
skalman1 skrev:
Rquired skrev:
940RDALLE skrev:

Förstår precis vad du menar, ville bara påpeka att många tycker han ska köpa en bmw men det jag vill säga att under 14 000 går det omöjligt få en bättre bil än volvo i de skick man kan hitta för den prisklassen, kör själv med en 940 turbo med 34 000mil som kostade mig 17 000 o åker ifrån de flesta plastraketer med setupen jag kör o håller fortfarande efter hårda plågningar på både torr asfalt samt vinter, det jag vill komma fram till är att dom helt enkelt håller bäst, går något sönder finns det alltid reservdelar som kan fås inom 5 min m.m

Klart det finns bilar som håller bättre än Volvo för under 14.000:-, de heter Mercedes och är en betydligt mer beprövad bil världen över än de i Sverige så uppskattade Volvo. Och även Mercedes har ett överflöd av reservdelar när/om någonting ger sig.

Skillnaden är att Mercedes är en mycket mer sofistikerad och välbyggd bil och därför att föredra över Volvo, även om Volvo visserligen har en annan trimpotential. Men nu var det som sagt vinterbilar som diskuterades, det finns ingen nytta av en massa effekt som skall försöka nå asfalten genom ett lager snö eller is.

Bmw är lik Mercedes i mycket för att anknyta till tidigare diskution, men drar till sig gasglada förare i en helt annan utsträckning och är därför sällsynt till ett lågt pris i ok skick. För de bilarna som "överlever" och är i bra skick, de stiger förstås i pris och når aldrig ner i samma utbud och prisnivå. Sedan skall också erkännas att de flesta Bmw (M10 är tex  ett undantag) inte har samma potential mot misshandel som Mercedes och Volvo utan söker man en bil där vätske eller oljenivå/kvalité inte spelar någon roll bör man leta efter en annan bil.

Men sköter man det grundläggande på en Bmw håller den lika bra, men för den aktuella budgeten är det mycket enklare att hitta en Mercedes eller Volvo som är ok. Och eftersom Mercedes är det bästa valet av dessa två... wink

EXAKT!      Fast tvärsom.   smile

Det för du förklara närmre smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 september 2010
#68
skalman1 skrev:
Rquired skrev:
skalman1 skrev:

EXAKT!      Fast tvärsom.   smile

Det för du förklara närmre smile

I den här tråden så finns det bara ett korrekt svar:  Volvo           big_smile

Aldrig i livet att jag skulle erkänna något sådant. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 353 Inlägg
14 september 2010
#69
skalman1 skrev:
Rquired skrev:
skalman1 skrev:

I den här tråden så finns det bara ett korrekt svar:  Volvo           big_smile

Aldrig i livet att jag skulle erkänna något sådant. wink

Åjo, jag vet mer om dig än du tror.
Förmodligen sitter du framför datorn i din "volvo racing" keps med en volvo 340 som bakgrundsbild på datorn, samtidigt som du scannar blocket efter en lämplig volvo 740 att ha i vinter.
När du möter en bmw 325 efter vägen så kör du ner rutan och skriker "ful bil du! det är volvo som gäller".


smile

hahaha skrattar så ja håller på o trilla ur sängen.

fast måste ändå hålla med större delen av tråden, plågade 740 förra hösten/vintern och har återigen skaffat mig en, går nog fan inte ha roligare så fort de blir snö ute. varvstopp från morrn till kväll, däckbyten på rullande band, bara o tanka olja o kolla bensinen imellanåt, o de bästa, värmen funkar som fan i dessa bilarna och ingen turbo o behöva tänka på, bara o gasa o inte behöva oroa sig, visst snön är mjuk, men en sån här bil kan man krocka utan dåligt samvete..


1 567 Inlägg
14 september 2010
#70
Att tänka på vid köp av vinterbil?

1.Ny bes och skattad

2.Vinterdäck

3.Billig i inköp

Funderar själv på en vinterbil men lägger nog pengarna på en ordentlig rostskyddbehandling till Mazdan

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

474 Inlägg
15 september 2010
Trådstartare
#71
Tänkte på det där om jag skulle staga upp taket.
Kan dom säga något om det på besiktningen?

Kommentera & Rösta ! ©

Smålänning
7 887 Inlägg
15 september 2010
#72
wallingstam skrev:
Tänkte på det där om jag skulle staga upp taket.
Kan dom säga något om det på besiktningen?

Det kan jag garantera dig att dom inte gillar.

Om du bygger den efter SBF-reglemente (d.v.s sömlösa, kvalitetsklassade rör) och skruvat i golvet kanske du kan få igenom det med dispens för skyddsbur wink

Men du lär aldrig lyckas (våga) köra en Volvo, BMW, MB elelr whatever så hårt så att du någonsin kommer behöva den buren wink

För det 1:a har alla stadiga karosser, och för det andra har samtliga ganska bra vägegenskaper (Ja, även Volvo 7/900, dom är rätt vassa i halka faktiskt, är ju byggda för det vägföret).

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 september 2010
#73
Crille88 skrev:
fast måste ändå hålla med större delen av tråden, plågade 740 förra hösten/vintern och har återigen skaffat mig en, går nog fan inte ha roligare så fort de blir snö ute. varvstopp från morrn till kväll, däckbyten på rullande band, bara o tanka olja o kolla bensinen imellanåt, o de bästa, värmen funkar som fan i dessa bilarna och ingen turbo o behöva tänka på, bara o gasa o inte behöva oroa sig, visst snön är mjuk, men en sån här bil kan man krocka utan dåligt samvete..

+1 på de!

Jonas

474 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#74
twin_cam skrev:
wallingstam skrev:
Tänkte på det där om jag skulle staga upp taket.
Kan dom säga något om det på besiktningen?

Det kan jag garantera dig att dom inte gillar.

Om du bygger den efter SBF-reglemente (d.v.s sömlösa, kvalitetsklassade rör) och skruvat i golvet kanske du kan få igenom det med dispens för skyddsbur wink

Men du lär aldrig lyckas (våga) köra en Volvo, BMW, MB elelr whatever så hårt så att du någonsin kommer behöva den buren wink

För det 1:a har alla stadiga karosser, och för det andra har samtliga ganska bra vägegenskaper (Ja, även Volvo 7/900, dom är rätt vassa i halka faktiskt, är ju byggda för det vägföret).

Men drar du runt och går ner med taket först i ett dike så är det MYCKET vikt som kommer.. Undrar om det verkligen håller då, man har ju inte direkt tänkt att chilla bakom ratten på grusvägarna wink

Kommentera & Rösta ! ©

Smålänning
7 887 Inlägg
16 september 2010
#75
wallingstam skrev:
twin_cam skrev:
wallingstam skrev:
Tänkte på det där om jag skulle staga upp taket.
Kan dom säga något om det på besiktningen?

Det kan jag garantera dig att dom inte gillar.

Om du bygger den efter SBF-reglemente (d.v.s sömlösa, kvalitetsklassade rör) och skruvat i golvet kanske du kan få igenom det med dispens för skyddsbur wink

Men du lär aldrig lyckas (våga) köra en Volvo, BMW, MB elelr whatever så hårt så att du någonsin kommer behöva den buren wink

För det 1:a har alla stadiga karosser, och för det andra har samtliga ganska bra vägegenskaper (Ja, även Volvo 7/900, dom är rätt vassa i halka faktiskt, är ju byggda för det vägföret).

Men drar du runt och går ner med taket först i ett dike så är det MYCKET vikt som kommer.. Undrar om det verkligen håller då, man har ju inte direkt tänkt att chilla bakom ratten på grusvägarna wink

Hehe sant, men ska mycket till innan det välter wink

Du ser hur sällan rallybilar välter, visst, annart chassi m.m, men du hinner aldrig upp i dom farterna och har itne så bra däck wink

Men visst, för all del, bur är fränt tongue

Skaffa en bur avsedd för folkrace elelr om du köper volvo - Volvo original cup...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

474 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#76
Om du hade läst allting så tänkte jag bara staga upp taket jäms med b-stolpen.

Kommentera & Rösta ! ©

Smålänning
7 887 Inlägg
16 september 2010
#77
wallingstam skrev:
Om du hade läst allting så tänkte jag bara staga upp taket jäms med b-stolpen.

Det skulle jag tro bilprovningen inte gillar, + att utan bakstöttor och snedstag gör det knappt nån nytta smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

474 Inlägg
16 september 2010
Trådstartare
#78
det lär ju knappast göra bilen svagare antar jag?

Kommentera & Rösta ! ©

snel hest
152 Inlägg
16 september 2010
#79
Slår ett starkt slag för Sierra som vinterbil i det eviga tjatet om att "volvo är den enda bil som håller!!!!"..Våga vägra wink


75 Inlägg
17 september 2010
#80
Jag hade en volvo 740 förra vinter, och det enda den gjorde va att rasa, först gick stödlagret, sen gick bultarna som håller bakaxeln på plats av, och tillslut rasa även motorn på den, vet inte de kanske va otur bara, men tråkigt ändå!


Sök