Inga kalibreringspapper på lasern, inga böter?

MostWanted93
14 september 2010 · 143 Inlägg

Ingen aning om denna tråda hamnade rätt nu, flytta den isåfall.
Ja, som rubriken lyder. Har hört att ifall polisen inte kan visa upp daxfärska(eller bara några dagar gamla) kalibreringspapper på lasern om dom stoppar en och tycker de gick för fort, så kan dom inte sätta dit en heller. Stämmer de eller är de bara nått påhittat skit? ^^

Nehe
15 september 2010 · 687 Inlägg

MostWanted93 skrev:
Ingen aning om denna tråda hamnade rätt nu, flytta den isåfall.
Ja, som rubriken lyder. Har hört att ifall polisen inte kan visa upp daxfärska(eller bara några dagar gamla) kalibreringspapper på lasern om dom stoppar en och tycker de gick för fort, så kan dom inte sätta dit en heller. Stämmer de eller är de bara nått påhittat skit? ^^

Kalibrering av lasern görs 1 gång per år. Det är inget man behöver visa upp på plats.

Xuri One Man Clan
15 september 2010 · 4 287 Inlägg

Nehe skrev:

MostWanted93 skrev:
Ingen aning om denna tråda hamnade rätt nu, flytta den isåfall.
Ja, som rubriken lyder. Har hört att ifall polisen inte kan visa upp daxfärska(eller bara några dagar gamla) kalibreringspapper på lasern om dom stoppar en och tycker de gick för fort, så kan dom inte sätta dit en heller. Stämmer de eller är de bara nått påhittat skit? ^^

Kalibrering av lasern görs 1 gång per år. Det är inget man behöver visa upp på plats.

vet inte huruvida de stämmer men kan tänka mig hur fel lasern visar om man bara kaliberar den 1 gång per år och hur ska man då veta att man skriver på "rätt papper"
tycker de borde vara lag på att dom ska ha med sig de.

en fartkamera är en annan sak men polisen laserpistoler utsätts ju för lite våld.
kan man inte få se papper på att befintlig pistol e kalibrerar å skriver på papper kan ju liknas vid å köpa bil utan att ha sett bilen..

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Nehe
15 september 2010 · 687 Inlägg

Xuri skrev:
vet inte huruvida de stämmer men kan tänka mig hur fel lasern visar om man bara kaliberar den 1 gång per år och hur ska man då veta att man skriver på "rätt papper"
tycker de borde vara lag på att dom ska ha med sig de.

en fartkamera är en annan sak men polisen laserpistoler utsätts ju för lite våld.
kan man inte få se papper på att befintlig pistol e kalibrerar å skriver på papper kan ju liknas vid å köpa bil utan att ha sett bilen..

Kalibrering av lasern utförs en gång per år.

Avståndsmätning utförs varje gång den hämtas ut på en speciell uppmätt sträcka 34, (något)m.

Före användning utgörs mätning mot stillastående objekt (punkt). Samt ytterligare en automatiserad funktionskontroll. Efter kontrolldagen/mätningsdagen är slut utförs ytterligare en automatiserad funktionskontroll.

Om du inte anser att detta är rättssäkert så kan du förneka, dömd lär du bli ändå. Du har ingen rättighet att se några papper på plats, och ofta finns inte möjligheten heller då det oftast är en som mäter och en annan som är stopper. Detta visas istället upp i rapporten samt tingsrätten vid ett förnekande.

Xuri One Man Clan
15 september 2010 · 4 287 Inlägg

Nehe skrev:

Xuri skrev:
vet inte huruvida de stämmer men kan tänka mig hur fel lasern visar om man bara kaliberar den 1 gång per år och hur ska man då veta att man skriver på "rätt papper"
tycker de borde vara lag på att dom ska ha med sig de.

en fartkamera är en annan sak men polisen laserpistoler utsätts ju för lite våld.
kan man inte få se papper på att befintlig pistol e kalibrerar å skriver på papper kan ju liknas vid å köpa bil utan att ha sett bilen..

Kalibrering av lasern utförs en gång per år.

Avståndsmätning utförs varje gång den hämtas ut på en speciell uppmätt sträcka 34, (något)m.

Före användning utgörs mätning mot stillastående objekt (punkt). Samt ytterligare en automatiserad funktionskontroll. Efter kontrolldagen/mätningsdagen är slut utförs ytterligare en automatiserad funktionskontroll.

Om du inte anser att detta är rättssäkert så kan du förneka, dömd lär du bli ändå. Du har ingen rättighet att se några papper på plats, och ofta finns inte möjligheten heller då det oftast är en som mäter och en annan som är stopper. Detta visas istället upp i rapporten samt tingsrätten vid ett förnekande.

då skriver jag heller inte på några böter.
lasergrejer som är fastmonterade dom litar jag på men grejer som släpas runt i bilar å kanske åker hastigt över fartgupp å skit dom påverkas nog rätt fort.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
DalleRacing
15 september 2010 · 1 738 Inlägg

kompisen frågade om kalibrerings papper när han fick böter, dom hade inga o då skrev han heller inte på! I rättegången sa kompisen att han höll laglig hastighet och polisen motsvarande fakta! eftersom de inte kunde visa upp papper på att den var kalibrerad så gick kompisen hem utan böter wink ord stod mot ord

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Nehe
15 september 2010 · 687 Inlägg

Xuri skrev:
då skriver jag heller inte på några böter.
lasergrejer som är fastmonterade dom litar jag på men grejer som släpas runt i bilar å kanske åker hastigt över fartgupp å skit dom påverkas nog rätt fort.

Vilket är din rätt, men en sån som du som alltid ska förneka även fast du vet att du har gjort fel inser förstås inte att laserinstrumenten ligger i en vaderad väska under färd som är stöttålig?

Evert_
15 september 2010 · 303 Inlägg

Nehe skrev:

Xuri skrev:
då skriver jag heller inte på några böter.
lasergrejer som är fastmonterade dom litar jag på men grejer som släpas runt i bilar å kanske åker hastigt över fartgupp å skit dom påverkas nog rätt fort.

Vilket är din rätt, men en sån som du som alltid ska förneka även fast du vet att du har gjort fel inser förstås inte att laserinstrumenten ligger i en vaderad väska under färd som är stöttålig?

är du polis sj eller förneka förneka kostar inget extra

heter numera blyfot_racing här på garaget
Xuri One Man Clan
15 september 2010 · 4 287 Inlägg

Nehe skrev:

Xuri skrev:
då skriver jag heller inte på några böter.
lasergrejer som är fastmonterade dom litar jag på men grejer som släpas runt i bilar å kanske åker hastigt över fartgupp å skit dom påverkas nog rätt fort.

Vilket är din rätt, men en sån som du som alltid ska förneka även fast du vet att du har gjort fel inser förstås inte att laserinstrumenten ligger i en vaderad väska under färd som är stöttålig?

Jag vet när jag kört fort å jag gör de rätt ofta, dock nästan enbart på typ motorväg.
Jag skiter i vad för väska laserinstrumenet ligger i, förra bilverkstan jag jobbade så kalibrerade dom däcktrycksmätarna oftare än laserpistolen samt alla andra verktyg...
jag tycker att de är min rätt å veta vad för instrument,vilken sträcka å instrumentet exakthet innan jag skriver på..jag vill även ha en tekniskt specifikation på de mesta jag köper, är de nått fel med de?

jag stör mig lite på att just Statens olika grenar kan göra saker utan att behöva bevisa sånt som vanliga svenssons måste göra...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Thullen
15 september 2010 · 1 653 Inlägg

940RDALLE skrev:
kompisen frågade om kalibrerings papper när han fick böter, dom hade inga o då skrev han heller inte på! I rättegången sa kompisen att han höll laglig hastighet och polisen motsvarande fakta! eftersom de inte kunde visa upp papper på att den var kalibrerad så gick kompisen hem utan böter wink ord stod mot ord

då hade han tur för i 99 fall av 100 går de på polismans ord ändå för "han har inga skäl att ljuga" som de brukar kalla det.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Xuri One Man Clan
15 september 2010 · 4 287 Inlägg

Nehe skrev:

Xuri skrev:
då skriver jag heller inte på några böter.
lasergrejer som är fastmonterade dom litar jag på men grejer som släpas runt i bilar å kanske åker hastigt över fartgupp å skit dom påverkas nog rätt fort.

Vilket är din rätt, men en sån som du som alltid ska förneka även fast du vet att du har gjort fel inser förstås inte att laserinstrumenten ligger i en vaderad väska under färd som är stöttålig?

föresten om polisen har laserpistolen i sin "vadderade väska" å kör under tex en biljakt jävligt fort å stötigt.
tror du då dom säger "oj vi måste nog kalibrera den" eller ähh fan de är ingen som märker nått eller kan säga emot ?

om du tappar något själv på jobbet en dag, säger du då till chefen att du jag tappade den ska vi skicka iväg den på kontroll eller lossas du som ingenting hänt ?

ge mig ditt uppriktiga svar...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Evert_
15 september 2010 · 303 Inlägg

Xuri skrev:

Nehe skrev:

Xuri skrev:
då skriver jag heller inte på några böter.
lasergrejer som är fastmonterade dom litar jag på men grejer som släpas runt i bilar å kanske åker hastigt över fartgupp å skit dom påverkas nog rätt fort.

Vilket är din rätt, men en sån som du som alltid ska förneka även fast du vet att du har gjort fel inser förstås inte att laserinstrumenten ligger i en vaderad väska under färd som är stöttålig?

föresten om polisen har laserpistolen i sin "vadderade väska" å kör under tex en biljakt jävligt fort å stötigt.
tror du då dom säger "oj vi måste nog kalibrera den" eller ähh fan de är ingen som märker nått eller kan säga emot ?

om du tappar något själv på jobbet en dag, säger du då till chefen att du jag tappade den ska vi skicka iväg den på kontroll eller lossas du som ingenting hänt ?

ge mig ditt uppriktiga svar...

du ska inte ka lappen med dig å man ska aldrig skriva under nåt så vida inte polisen skriver sådu klarar körkortet etc etc

heter numera blyfot_racing här på garaget
Rydell BaM BaM
15 september 2010 · 232 Inlägg

jag kan inte heller förstå alla dessa trådar som handlar om hur man lättast kommer undan böter när man blivit stoppad....

e det så jävla svårt att följa lagen eller stå sitt kast när man gjort något olagligt?

jag e absolut inte guds bästa barn i trafiken men jag har ALDRIG nekat till ett brott jag har begått....

Väx upp barn eller börja cykla.....

Inget vara för evigt.
Xuri One Man Clan
15 september 2010 · 4 287 Inlägg

Rydell skrev:
jag kan inte heller förstå alla dessa trådar som handlar om hur man lättast kommer undan böter när man blivit stoppad....

e det så jävla svårt att följa lagen eller stå sitt kast när man gjort något olagligt?

jag e absolut inte guds bästa barn i trafiken men jag har ALDRIG nekat till ett brott jag har begått....

Väx upp barn eller börja cykla.....

du har inte sett diverse tv program om laserpistolens brister?

de kan handla om att körkortet åker eller inte.
å de behöver inte ens vara att du kört så fort att kortet rycker utan att pistolen visar fel.

jag vet när jag kör för fort å har inga problem å betala böterna i sig. men rättvist ska vara rättvist...

å förresten vart stod de att jag skulle neka ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Turbomotor volvolover
15 september 2010 · 667 Inlägg

vet man om att man har kört för fort och blir stoppad och får böter så ska man ta emot dom, för att neka och påstå att man inte har det är lögn , man måste kunna lite på folk..
har man gjort fel så ska man stå för det man gjort oavsett vad det är..
hade ja fått böter för fortkörning hade jag såklart blivit arg och besviken men det är mitt egna fel..

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Rydell BaM BaM
15 september 2010 · 232 Inlägg

skrev heller aldrig att du sagt att du skulle neka men en viss baktanke måste du haft med din tråd.

för mig handlar det aldrig om pengar eller körkort vid fortkörningar utan alla andras liv du leker med när du håller en högre hastighet än tillåtet, jag tror inte att begränsningarna är satta bara på skoj utan att det finns en anledning.

mitt tips till ALLA är att hålla hastigheten så lever andra längre, ni e inte själv i trafiken.......

Inget vara för evigt.
plankan
15 september 2010 ·

Evert_ skrev:
är du polis sj eller förneka förneka kostar inget extra

Det var det dummaste svar jag läst på länge.

Så rättegångskostnader etc etc kostar inget extra för samhället som i sista ändan även är dig roll

Bara för en fjolle som vet han kört för fort,skall försöka slingra sig undan mad

Senast redigerat av plankan (15 september 2010)

Rydell BaM BaM
15 september 2010 · 232 Inlägg

plankan skrev:

Evert_ skrev:
är du polis sj eller förneka förneka kostar inget extra

Det var det dummaste svar jag läst på länge.

Så rättegångskostnader etc etc kostar inget extra för samhället som i sista ändan även är dig roll

Bara för en fjolle som vet han kört för fort,skall försöka slingra sig undan mad

tack, väl sagt smile

Inget vara för evigt.
gamlingen
15 september 2010 · 5 198 Inlägg

nekar man när man gjort fel, och blir dömd, så borde man få betala rättegångskostnaden själv.

Xuri One Man Clan
15 september 2010 · 4 287 Inlägg

bara en fråga, ni såg aldrig artikeln om tyska lasergubben som åkte på fortkörningsböter ? han och 2 kollegor intygade att han höll lagligt fart men han fick böter. han var expert inom optik osv och han fick låna hem polisens laserpistol. dom demonstrerade i ett filmklipp när han sköt med pistoln mot en vit tavlar som stod still på en åker å den visade allt mellan typ 5-15km/h på ett stillastående objekt...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang