Försäkring och skatt för C-reggade bilar

PMPerformance
22 september 2010 · 2 266 Inlägg

hotrodder skrev:

Vettemannen skrev:

Rallykungen skrev:
för känner en som köpte en volvo v70 och sen enligt honom hade han omreggat den till ett c-fordon och fick på så sätt billigare försäkring och skatt. det var va han sa iallafall

Vet inte om det blir billigare att regga som lastbil. När det gäller lätt lastbil så har dom gjort om det så det har blivit viktbaserat. Ett ex: Min 88 chevavan kostade 1000 kronor i skatt när jag köpte den -00 och så var det några år tills viktbaseringen trädde i kraft då sköt skatten i höjden ända upp till strax över 3000 kronor. Så jag undrar var vitsen ligger i att ha lastbilsreggat idag.

/Benny

Finns ingen vits alls pga. alla småmifon som reggade om sina dieselmercor å andra personbilsdieslar till LB när skatten på dieselbilar drog i höjden. Myndigheterna tyckte detta sög så därför chockhöjde man skatten på alla lätta lastbilar så vi med Vanar, pickuper mm. fick betala för dessa "skattesmitare" Husbilsreggar man tex. en Chevavan idag så dyker skatten, inget annat sätt finns vad jag vet. Dessutom är det i princip omöjligt att regga tillbaka en dieselmercakombi, BMW diesel mm. till vanlig personbil. Rätt värdelöst med andra ord att ha ett omreggat personbilskåp med lastgaller å bara en passagerarplats å strykdyr fordonsskatt.

Ja ska regga tillbaka min nya 945 diesel till pb jag har kollat upp allt och de enda man behöver är en ny vägning av bilen för den nya tjänstevikten och fälla upp sätet och kolla så bältena funkar

De går att pb regga en stor usa pickup men då får den inte ha dubbla hjul bak eller luftfjädring som på ambulanserna, men man får inte lasta eller dra något efter bara för att bilen är så nära 3500kg gränsen

http://www.blocket.se/halland/Ford_F250 … =6&w=3 den har forden har skrivit va den får drar med c-kort hade de varit en lätt lastbil så hade den fått lasta 100kg för 3500 gränsen
därför c-reggar man såna tunga bilar.
och blir dom c-reggad så är dom lätta om man jämför mot en stor lastbil och får därför lägre skatt för don hamnar långt ner i skattetabellen hos tunga lastbilar

svetsdiff !!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang