5406
Sök

Gas 2x12" och gas Alpha 4x100 i volvo 745.

11 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Hej kom precis över baslåda med steg i helgen för 200 spänn. Har inga sladd med överhuvudtaget så tänkte höra lite vad jag behöver då detta är helt nytt för mig.

Och skulle det funka att köra baslådan med orginal sidohögtalare utan att det låter för illa? är juh inga värsting högtalare som sitter i dörrarna på völvon! smile.

Tacksam för svar!.

21 761 Inlägg
19 september 2010
Det funkar, men visst skulle det bli bättre med andra dörrhögtalare. Frågan är om du vill ha ut så mycket som möjligt av grejorna eller om du nöjer dig med att "det spelar". smile

11 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Hur bör jag bäst koppla sakerna? hört om brygg hit och brygg dit men som sagt är helt nytt för mig. Tänkte väl i framtiden satsa på lite bättre sidohögtalare också typ 5-6" koaxial eller vad fasen dom nu heter. funkar det bra i det steget också eller bör man köra ett steg till om man köper sånt?.

2 656 Inlägg
19 september 2010
dRTii skrev:
Hej kom precis över baslåda med steg i helgen för 200 spänn. Har inga sladd med överhuvudtaget så tänkte höra lite vad jag behöver då detta är helt nytt för mig.

Och skulle det funka att köra baslådan med orginal sidohögtalare utan att det låter för illa? är juh inga värsting högtalare som sitter i dörrarna på völvon! smile.

Tacksam för svar!.

nej de funkar inte koppla in steget och kör det på baslådan smile + från batteriet med säkringshållare så nära batteriet som möjligt - ner i karossen på lämligtställe tex bälteshållaren

remote och lågnivå från stereon remoten kan tas tex från utgången av en elanten eller remot kabel om de finns smile

11 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
ekelund88 skrev:
dRTii skrev:

Tacksam för svar!.

nej de funkar inte koppla in steget och kör det på baslådan smile + från batteriet med säkringshållare så nära batteriet som möjligt - ner i karossen på lämligtställe tex bälteshållaren

remote och lågnivå från stereon remoten kan tas tex från utgången av en elanten eller remot kabel om de finns smile

Uttryckte mig nog lite fel, Menade inte att jag ska köra sidohögtalarna från basen på något sätt utan helt enkelt att jag ska använda mig av oginalhögtalarna just nu till en början (Man kan väl typ köra så att den tar all bas från orginalhögtalarna och kör basen på lådan alltså), Frågan va bara om man kan kräma på utan att det låter helt skräp?, Som sagt så ska jag framöver skaffa lite bättre grejjer i sidorna också, Tips på grejjer är välkommet, Behöver absolut inte va några värsting grejjer men ingen skit heller.
Senast redigerat av dRTii (19 september 2010)

2 656 Inlägg
19 september 2010
dRTii skrev:
ekelund88 skrev:
dRTii skrev:

Tacksam för svar!.

Uttryckte mig nog lite fel, Menade inte att jag ska köra sidohögtalarna från basen på något sätt utan helt enkelt att jag ska använda mig av oginalhögtalarna just nu till en början (Man kan väl typ köra så att den tar all bas från orginalhögtalarna och kör basen på lådan alltså), Frågan va bara om man kan kräma på utan att det låter helt skräp?, Som sagt så ska jag framöver skaffa lite bättre grejjer i sidorna också, Tips på grejjer är välkommet, Behöver absolut inte va några värsting grejjer men ingen skit heller.

gas 5.25or e trevliga grejer för ett lågt pris sattsa gärna på ett kitsystem med diskanterna på brädan smile vad har du för hu?

11 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
diskanter på bräda? hu? som sagt helt noob när det gäller billjud så lite mer invecklat tack smile.

2 656 Inlägg
19 september 2010
dRTii skrev:
diskanter på bräda? hu? som sagt helt noob när det gäller billjud så lite mer invecklat tack smile.

kitsystem = lös midbas , lösdiskant , och ett delningsfilter och detta är att föredra då du kan justera diskanterna lite bättre förslagsvis uppe på instrumänt brädan för att få en bättre ljudbild på de hela

koaxial = midbas och diskant i "samma högtalare" fta ingen eller få möjligheter att rikta diskant och svårt att få enbra ljudbild i dom flesta bilar

hu = huvudenhet

11 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Ahh ok då är jag med smile. hu:n är en äldre pioneer, med en styck lågnivå på baksidan.

Men kanske räcker med koaxial i mitt fall då jag inte är ute efter något speciellt ljud som sagt bara hyfsat lixom smile

Sen som sagt vad behöver jag för kablage?, tips är välkommet där också eller länka gärna till sidor med hyfsade grejjer och ok priser smile.

2 656 Inlägg
19 september 2010
dRTii skrev:
Ahh ok då är jag med smile. hu:n är en äldre pioneer, med en styck lågnivå på baksidan.

Men kanske räcker med koaxial i mitt fall då jag inte är ute efter något speciellt ljud som sagt bara hyfsat lixom smile

Sen som sagt vad behöver jag för kablage?, tips är välkommet där också eller länka gärna till sidor med hyfsade grejjer och ok priser smile.

är du inte ute efter superljud så köp biltemas kabelkit till slutsteg då får du med allt kostar 300 kr tror jag

11 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Har dock erfarenhet av biltemas grejjer och då menar jag dåliga sådana, Men om du kan bekräfta att det är ok grejjer så varför inte...

21 761 Inlägg
19 september 2010
Deras kablar ska det inte vara några större problem med, däremot har folk tydligen haft vissa problem med kontakterna till lågnivåkablarna. Har inte provat Biltemas kabelkit själv dock.

Mitt val av deras kabelkit skulle vara nr 84-549, dvs med 21 mm2 kabel, men det går även bra med 84-548 (16 mm2). Tar man det klenaste kitet (som har 8 mm2 kablar) så funkar väl det också, men vill man köra steget "för fullt" med 2 Ohms belastning så tycker jag att den arean+säkring är för klent. smile
Senast redigerat av Drönirettab (19 september 2010)

11 Inlägg
19 september 2010
Trådstartare
Ok då vet jag vad som behövs, Hittade faktiskt ett 16mm2 för 30 spänn på auktion så blir det smile..
(50A Säkring i det kitet, räcker eller?)

Hur är det bäst att koppla nu då, Nu när jag kör med orginal högtalare i sidorna? och hur bör jag koppla om jag skaffar nya koaxialer? tack på förhand!.

VD Hammar
613 Inlägg
20 september 2010
hm förstår inte riktigt vad du ska koppla om

MVH Johan

11 Inlägg
20 september 2010
Trådstartare
Ska inte koppla om någonting, är inte ikopplat ännu så ville mest veta hur jag ska koppla då detta är helt nytt för mig, man kan ju brygga och allt vad det nu heter. Alltså om jag skaffar nya koaxialer ska jag köra dem på steget eller på hu:n då?

VD Hammar
613 Inlägg
21 september 2010
mest efekt får du om du kör med steget,men du ska inte köra bas och andra högtalare i samma steg, ja visst går det men är svårt att ställa in steget då. så skaffa ett till steg eller så kör du koaxialerna i huvudenheten, och sen att till läga så en nya och bättre huvudenhet ger oftast bättre ljud än dem gammla

MVH Johan

4 693 Inlägg
21 september 2010
Billiga koaxialer som verkar gå åt som smör.
http://www.blekingebilradio.se/product. … ry_id=1035

Booyakasha!

11 Inlägg
21 september 2010
Trådstartare
opela skrev:
mest efekt får du om du kör med steget,men du ska inte köra bas och andra högtalare i samma steg, ja visst går det men är svårt att ställa in steget då. så skaffa ett till steg eller så kör du koaxialerna i huvudenheten, och sen att till läga så en nya och bättre huvudenhet ger oftast bättre ljud än dem gammla

Ok då vet jag, men ska jag köra Båda basar på samma kanal eller koppla på 2 olika kanaler?. Ja tanken är ju ny hu också blir den gamla just nu bara för det e grejjer jag har fått.

VD Hammar
613 Inlägg
21 september 2010
jag hade kört en på varje kanal

MVH Johan

2 656 Inlägg
21 september 2010
dRTii skrev:
opela skrev:

Ok då vet jag, men ska jag köra Båda basar på samma kanal eller koppla på 2 olika kanaler?. Ja tanken är ju ny hu också blir den gamla just nu bara för det e grejjer jag har fått.

fel tråd glöm de jag skrivit
Senast redigerat av ekelund88 (21 september 2010)

Sök