Har nu bestämt mig för att lägga mitt slutsteg i "däckbaljan", mitt andra alternativ var under förarsätet men det avrådde mig några från plus man skulle förlora en passagerarplats då eftersom steget bygger ut rätt bra. I alla fall så ska steget ligga ”där bak” fast det är inte direkt i däckbaljan. I mitt bagage har jag nämligen först en matta som jag sedan jag har en plastlucka under och under den luckan så sitter där ytterligare en varvid extra däcket ligger under. Så platsen jag tänkte placera steget på är mellan de två plastluckorna som finns där. Utrymmet är ca 11cm högt och så lite större än ett stort däck är.
Problemet nu är att där troligtvis blir för varmt att slänga ner steget där utan någon sorts fläktning eftersom där är en stor plastlucka plus en matta över. Jag har läst runt lite på forumet och har kommit underfund med att två vanliga datorfläktar är den bästa lösningen. Men hur kopplar man in dem? Har snappat upp att man kan koppla de till där remote sladden sitter på steget. Men hur gör man då, ska där sitta någon sorts förgrening från remoten på steget? Det ska vara en så billig lösning som möjligt och ge mig gärna en länk där jag kan se vad jag behöver så jag vet exakt vad det är jag ska köpa. Ska sägas att jag tänker ha två fläktar, en som suger in luft och en som suger ut luften.
Själva installationen ska inte bli något mästerverk eftersom bilen är ganska risig i övrigt så jag tänkte bara såga två hål i plastluckan och fästa fläktarna där och sedan klippa upp två hål i mattan. Sedan får man se till att placera matvarorna strategiskt när man har varit och handlat så fläktarna har fritt. Något annars då som jag bör tänka på under installationen? Har inte kollat under däcket ännu men förhoppningsvis sitter där något bra man kan jorda steget i...
I sista stund så kom jag på en bra fråga. Antar att det inte är så optimalt att lägga steget på en plastlucka så det får bli att ta någon gammal träbit som man hittar på fars jobb. Jag är dålig på det här med steg men jag antar att det brukar finnas fästen på dem så att man kan skruva fast dem i en träbit? Sedan borde det väll gå att skruva fast själva träbiten i den undre plastluckan? Tänkte om man nu skulle behöva komma åt reservdäcket på ett smidigt sätt. Man får bara se till att man har lite marginal på sladden där bak så där är längd nog att kunna öppna luckan uppåt utan att alla sladdar dras ut.
Som sagt jag är inte ute efter att vinna någon design tävling men kom gärna med allehanda monteringstips.