3913
Sök

Motorbyte , saab växellåda med en annan motor

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
ok jag har en hemmabygge som jag byggde ihop med en framdrivningspaket från en saab 9000,

http://www.youtube.com/watch?v=DATtk5ilfnA

rå fakta

Fordon:    SAAB 9000 I16 CC55D
Bränsle:    Bensin
Motorkod:    B202I
Effekt:    96
Enhet:    DIN

och denna motorn har STRULAT SÅ IN I H**********E så jag är på gränsen att ge upp

nu funderar jag på att byta ut hela motorn , elda upp all elektronik , och skaffa någon billig motor på skroten och sätta dit istället . så alltså jag tänker ha kvar saabs växellåda och axlar men att byta ut motorn

jag undrar då att finns de någon motor som möter följande krav :
1. billig
2. MINIMAL elektronik ( INGEN ecu, bara mekaniskt)
3. är lätt att greja med , ( trimma fixa osv)
4. "passar" på en saab växelåda
5. ca 100+hk

grejen är att ifall motorn skulle passa på växelådan så kan ja modifera resten av buggyn till nya motorn

och ifall den inte passar , kan det gå att tillverka en adapter mellan dem 2
( typ en stor aluminium  platta med hål för båda delar)

och vad kan en original saab 9000 växelåda tåla?

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
23 september 2010
Hur länge en SAAB-låda håller är en fråga om tid... Men kortlådan finns folk som iaf åkt 500-1000 mil med 400hk... Visst, den går ju i mååånga bitar efter ett tag men inget lever för evigt!

Behåll motorn men montera förgasare. Finns ju folk inom folkrace som åker med skapliga förgasare på saab-maskiner. Insugen brukar inte skilja mer än att de går att modifiera vettigt smile

595 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Hur länge en SAAB-låda håller är en fråga om tid... Men kortlådan finns folk som iaf åkt 500-1000 mil med 400hk... Visst, den går ju i mååånga bitar efter ett tag men inget lever för evigt!

Behåll motorn men montera förgasare. Finns ju folk inom folkrace som åker med skapliga förgasare på saab-maskiner. Insugen brukar inte skilja mer än att de går att modifiera vettigt smile

hmmm men jag vill göra hela tändningen också 100% mekaniskt inga givare och datorer och skit bara + och - kabel till fördelaren och den sköter resten  , kan de finnas någon gammal sådan system som skulle kunna passa min motor då ,

och förgasare , jag funderade på förut i alla fll , typ en v8 förgasare fast mindre och svetsa någon rörverk från förgasaren in i motorn

( kan man få lika många , fler hästar med en förgasare istället för EFI)

och jag tänker inte ha den som en vardagsbil till och från  jobbet jag ska bara ha   j*****gt skoj med den så den behöver inte tåla 500+ mil direkt
Senast redigerat av offfroad (24 september 2010)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

5 710 Inlägg
24 september 2010
Att du inte fått ordning på den där än smile
offfroad skrev:

Svårt att svara på....men den är ju inte den superstabilaste lådan i bilhistorien.
Meeen....ser du till att den är fräsh från början och servar den ibland skall den nog hålla för ditt ändamål i "oändlighet" så länge du kör sugmotor.

MVH Jonas
..............

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 september 2010
Jag hade ju satsat på att bygga om befintlig motor istället för att bygga om med annan sprängkåpa, passa in koppling, ingående axel osv...

En stor eller ett gäng mindre förgasare, sen bara bygga om originalfördelaren mot en som innehåller brytarspetsar och en kondensator med smile

595 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
Att du inte fått ordning på den där än smile
offfroad skrev:

Svårt att svara på....men den är ju inte den superstabilaste lådan i bilhistorien.
Meeen....ser du till att den är fräsh från början och servar den ibland skall den nog hålla för ditt ändamål i "oändlighet" så länge du kör sugmotor.

jag jag är också oerhört trött på den , ( och jag kan inte sälja den heller ifall den inte funkar ...)

am , jag har funderat på att byte till förgasare och gammalt hedligt brytartändning och kanske en turbo med , men du menar att skaffar jag turbon så kan växelådan explodera snabbare eller ?( jag tror inte att jag kommer att få över 300 hästar innan motorm ger sig , och denna lådan säger vissa att den ska palla av 400hk)
Senast redigerat av offfroad (24 september 2010)

595 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Jag hade ju satsat på att bygga om befintlig motor istället för att bygga om med annan sprängkåpa, passa in koppling, ingående axel osv...

En stor eller ett gäng mindre förgasare, sen bara bygga om originalfördelaren mot en som innehåller brytarspetsar och en kondensator med smile

, hmm ok , 2 frågor då

kan en stor förgasare bara kopplas in i min originala bränslepump ( levererar 2-3 bar)

och kan du länka någon som har modiferat en tändfördelning
( bara för att få lite ider om hur man ska börja)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
24 september 2010
Har du bytt tändkablar än?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

595 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
discokapten skrev:
Har du bytt tändkablar än?

jag kollade genom alla , och den längsta hade 4 000ohm ( enligt vad jag hittade så allt över 10 000 är dåligt )
( alla andra hade mindre och mindre )

8 287 Inlägg
24 september 2010
offfroad skrev:
kan en stor förgasare bara kopplas in i min originala bränslepump ( levererar 2-3 bar)

Nej det kommer inte att funka alla. Man trycker sönder förgasaren. Man lär ha en lågtryckspump om det ska funka. Eller en regulator så man kan reglera ner trycket. Men det lär i längden vara bättre med en mer lämpad pump.

595 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
offfroad skrev:

Nej det kommer inte att funka alla. Man trycker sönder förgasaren. Man lär ha en lågtryckspump om det ska funka. Eller en regulator så man kan reglera ner trycket. Men det lär i längden vara bättre med en mer lämpad pump.

ok men i teorin så kan jag köra utan någon regulator alls , får då pumpar pumpen upp bränslet till förgasaren och därifrån vidare till baks till tanken ( och tillbaks slangen får gå på taket då)

8 287 Inlägg
24 september 2010
offfroad skrev:
Marlboroman skrev:
offfroad skrev:

ok men i teorin så kan jag köra utan någon regulator alls , får då pumpar pumpen upp bränslet till förgasaren och därifrån vidare till baks till tanken ( och tillbaks slangen får gå på taket då)

Nej, man lär ha rätt tryck till förgasaren / förgasarna, annars funkar det inte. Och vilket tryck man ska ha i systemet beror på vilken förgasare man väljer. Och kör men med elpump så lär man i dem flesta fall ha en regulator. Men det finsn pumpar som är inntert reglerade för att ge ett visst tryck i sysmete och då behövs ingen extern regulator.

595 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
offfroad skrev:
Marlboroman skrev:

Nej, man lär ha rätt tryck till förgasaren / förgasarna, annars funkar det inte. Och vilket tryck man ska ha i systemet beror på vilken förgasare man väljer. Och kör men med elpump så lär man i dem flesta fall ha en regulator. Men det finsn pumpar som är inntert reglerade för att ge ett visst tryck i sysmete och då behövs ingen extern regulator.

ok en extern regulator blir de alltså , ( vad kan förgasare ta för tryck 0,5 bar?)
(och vill kan få lite mer ös på vägen så skruvar man liiite på regulatorn)

8 287 Inlägg
24 september 2010
offfroad skrev:
ok en extern regulator blir de alltså , ( vad kan förgasare ta för tryck 0,5 bar?)

En weber 45:a till exempel vill ha 0,2-0,3 bar, en dellorto max 0,18 bar för att ta ett par exempel. Och skruvar upp trycket så det blir för högt så förstör man bara förgasaren och bilen går sämre. Så man ska hålla sig inom rätt tryck, och enbart inom det trycket och aldrig något annat. Ja, om man inte tycker att det är kul att renovera saker i onödan förstås. vill man ha mer flöde bestyckar man om.

595 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
offfroad skrev:

En weber 45:a till exempel vill ha 0,2-0,3 bar, en dellorto max 0,18 bar för att ta ett par exempel. Och skruvar upp trycket så det blir för högt så förstör man bara förgasaren och bilen går sämre. Så man ska hålla sig inom rätt tryck, och enbart inom det trycket och aldrig något annat. Ja, om man inte tycker att det är kul att renovera saker i onödan förstås. vill man ha mer flöde bestyckar man om.

detta blir nästan som en chattrum nu men stort tack för detta info

( hur skulle en v8 förgasare , på min 2L motor gå , man för skruva ner bränsletillförslet på denna förgasar en hel del men i teorin så)

8 287 Inlägg
24 september 2010
Man lär ha en förgasare som är anpassad i storlek till ens behov. V8-förgasaren kommer baar dränka din motor och ge dålig gång och usel beränsleekonomi.

595 Inlägg
24 september 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Man lär ha en förgasare som är anpassad i storlek till ens behov. V8-förgasaren kommer baar dränka din motor och ge dålig gång och usel beränsleekonomi.

hap ok , stort tack

5 710 Inlägg
25 september 2010
Jag förstår inte problemet.....
Nu vet jag inte hur du jobbat för att försöka få den att gå men de där motorerna är ganska enkla att hållas med. Dessutom är delarna billiga och det finns DRÖSVIS med bilat/motorer på skrotana.
Jag hade handlat nya tänddelar, hällt ut gammalt bränsle och tankat nytt, bytt bränslefilter och sedan mätt bränsletryck.
Går den fortfarande lika illa efter det hade jag "spontan-bytt" prylar.....styrbox.spridare, lamdasond osv.

MVH Jonas
..............

595 Inlägg
25 september 2010
Trådstartare
jonTe skrev:
Jag förstår inte problemet.....
Nu vet jag inte hur du jobbat för att försöka få den att gå men de där motorerna är ganska enkla att hållas med. Dessutom är delarna billiga och det finns DRÖSVIS med bilat/motorer på skrotana.
Jag hade handlat nya tänddelar, hällt ut gammalt bränsle och tankat nytt, bytt bränslefilter och sedan mätt bränsletryck.
Går den fortfarande lika illa efter det hade jag "spontan-bytt" prylar.....styrbox.spridare, lamdasond osv.

jag är inte ens gammal nog för körkort och jag går i skolan så jag tjänar inte pengar heller så, för dig är de kanske billigt men inte för mig.,

annars bränsletrycket är bra, tändstiften är bytta (igen), bränslefiltret är knappt alls gammal, tändkablarna har jag kontrollerat dem duger , fördelarlock bytte jag men den fortfarande sög, lambda skaffade jag ett tag sedan och den fortfarande funkar ,

ännu en grej, jag vill kunna greja med motorn , och inte ha massa problem med elektroniken , och eftersom de är min första "bil" så vet jag knappt ens hur man  grejar med motorer, så jag vill göra de enklare för mig, ( och roligare)

5 710 Inlägg
25 september 2010
offfroad skrev:
ännu en grej, jag vill kunna greja med motorn , och inte ha massa problem med elektroniken , och eftersom de är min första "bil" så vet jag knappt ens hur man  grejar med motorer, så jag vill göra de enklare för mig, ( och roligare)

Tro mig....enklast är att behålla den original men så klart att få den att gå.
Att mecka på förgasare på en motorn som inte har haft förgasare någon gång kan nog ställa till det.
Typ av förgasare.....bestyckning....inställning osv.

Kollade på filmen där motorn går illa (igen), är du 100% säker på att tändkablarna sitter rätt?

MVH Jonas
..............

Sök