Lägre volt efter Kondning...

ejwbegysv
4 juli 2006 · 38 Inlägg

Är det normalt att ha lägre volttal efter kondningen när man spelar max?

Bilen på tomgång så har jag :
På batteriet 13.57volt.
Strax före kondning (i powerblocket) 13.57volt.
Strax efter kondning : 12.30volt.

KOndningen är en gammal GAS 0.5 farads..

pwilhelm Hewi
4 juli 2006 · 571 Inlägg

1.2V i spänningsfall genom kondingen tycker jag låter som för mkt

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
4 juli 2006 · 1 660 Inlägg

Hmm, låter ju skumt..
Har du kondingen parallelt med steget?
Vilka punkter mäter du på?

Senast redigerat av GT90 (4 juli 2006)

ejwbegysv
4 juli 2006 · 38 Inlägg

Jag mäter först på den vänstra polen på kondningen sen på den högra...

Jag har 35mm2 till powerblocket sen 22mm2 till kondningen och vidare till steget..

http://www.garaget.org/?car=26742&image=231161

pwilhelm Hewi
4 juli 2006 · 571 Inlägg

Du skall inte seriekoppla kondingen! Den skall ligga parallellt med stegets plus och jord.

Senast redigerat av pwilhelm (4 juli 2006)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
4 juli 2006 · 1 660 Inlägg

Vad får du för värde om du mäter *en mätsond på vardera anslutningen* ?
   -II-                                          *     -II-            + / - anslutning på slutseget*?
Prova att koppla loss strömanslutningen från powerblocket o mät resistans - kondingen.. Värde?
*bör vara oändlig resistans*

ejwbegysv
4 juli 2006 · 38 Inlägg

pwilhelm skrev:
Du skall inte seriekoppla kondingen! Den skall ligga parallellt med stegets plus och jord.

Va? ska man inte... Hmm.. hur ska jag koppla då?

ejwbegysv
4 juli 2006 · 38 Inlägg

GT90 skrev:
Vad får du för värde om du mäter *en mätsond på vardera anslutningen* ?
   -II-                                          *     -II-            + / - anslutning på slutseget*?
Prova att koppla loss strömanslutningen från powerblocket o mät resistans - kondingen.. Värde?
*bör vara oändlig resistans*

Vet inte hur man gör detta...

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
4 juli 2006 · 1 660 Inlägg

Har du någon märkning på kondingen (+  -)?
+ ska kopplas till powerblocket / + anslutning på slutsteget
- ska kopplas till jordanslutning / - anslutning på slutsteget.

*paralellkoppling ^*

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
4 juli 2006 · 1 660 Inlägg

ejwbegysv skrev:

GT90 skrev:
Vad får du för värde om du mäter *en mätsond på vardera anslutningen* ?
   -II-                                          *     -II-            + / - anslutning på slutseget*?
Prova att koppla loss strömanslutningen från powerblocket o mät resistans - kondingen.. Värde?
*bör vara oändlig resistans*

Vet inte hur man gör detta...

Om du mäter med en mätkabel på vardera anslutningen på kondingen (kopplat enligt föregående inlägg) så ska det vara samma värde som mellan powerblock & jord.
Och även samma på steget (en mätkabel på + & den andra mätkabeln på -)

Och för att kontrollera att det inte är kortslutning i kondensatorn så kopplas densamma bort från el och mät resistans (ohm) med en mätkabel på vardera anslutningen. *ska vara oändlig resistans*

Hoppas du kan klura ut detta..

Senast redigerat av GT90 (4 juli 2006)

ejwbegysv
4 juli 2006 · 38 Inlägg

Aha...

jag kan koppla in + på kondningen till powerblocket och sen från powerblocket till slutsteget.

och koppla minus till minuspowerblocket..

???

pwilhelm Hewi
4 juli 2006 · 571 Inlägg

Du kopplar + på kondingen till + på steget och minus på kondingen till minus på steget , i ditt fall (kollat på din bild) skulle jag dra silverfärgade kabeln på kondingen(märkt+på kond)till den tomma ingången på mds blocket och dra en ny blå kabel från kondingen(märkt - på kond) till samma jord punkt som du använt till steget och koppla in den silverfärgade kabeln som sitter där nu direkt till mds blocket där den andra silverfärgade kabeln satt. Kanske krånglig förklaring men hoppas du förstår.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
pwilhelm Hewi
4 juli 2006 · 571 Inlägg

Eller så drar du minus från kondingen till det andra blocket som har en tjock brun kabel ansluten om det är jord på den , vet inte om den blåa kabeln på ena bilden är jord eller plus.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
ejwbegysv
4 juli 2006 · 38 Inlägg

Nice jag ska ut och mäta och ändra kablarna...

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
4 juli 2006 · 1 660 Inlägg

ejwbegysv skrev:
Aha...

jag kan koppla in + på kondningen till powerblocket och sen från powerblocket till slutsteget.

och koppla minus till minuspowerblocket..

???

Precis!!

ejwbegysv
4 juli 2006 · 38 Inlägg

brun = jord.
blå = jord.
Silver = plus.

pwilhelm Hewi
4 juli 2006 · 571 Inlägg

pwilhelm skrev:
Eller så drar du minus från kondingen till det andra blocket som har en tjock brun kabel ansluten om det är jord på den , vet inte om den blåa kabeln på ena bilden är jord eller plus.

Det kommer säkerligen att gnistra lite mer än normalt sedan när du kopplar på batteriet igen och det gör det för att kondingen laddar upp sig.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
ejwbegysv
5 juli 2006 · 38 Inlägg

Kopplade nu rätt och brände 3 st 80Amps säkringar smile

Visade sig att kondningen var pajj..

Nu är en ny monterad rätt hoppas jag :

http://www.garaget.org/?car=26742&image=231657

Senast redigerat av ejwbegysv (5 juli 2006)

GT90 Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
5 juli 2006 · 1 660 Inlägg

Det ser ut att vara rätt..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang