3512
Sök

Chip i en 740 glt 16v?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
tjena!
jag har fått nägra tips på hur man småtrimmar en 16v och ett av dom var att chippa den.
jag har 2 st chip liggandes, ett bränsle och ett tändchip. men båda är ju till 940.
tändchippet funkar ju bara till guldboxen men passar bränslechippet?
och går det att sätta turbobox i en vanlig 16v?

mvh Alex smile

388 Inlägg
27 september 2010
Anledningen till att du sätter i ett bränsle chip är för att du säkert skall kunna öka laddtrycket till turbon utan att få spikningar när man ökat en del så sätter tändningen stopp och då har man tändchip för att kunna öka yttligare lite,i en motor utan turbo är det meningslöst att sätta i något av chippen även om det skulle gå.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
27 september 2010
Trådstartare
yoppe skrev:
Anledningen till att du sätter i ett bränsle chip är för att du säkert skall kunna öka laddtrycket till turbon utan att få spikningar när man ökat en del så sätter tändningen stopp och då har man tändchip för att kunna öka yttligare lite,i en motor utan turbo är det meningslöst att sätta i något av chippen även om det skulle gå.

jo men jag är inte ute efter fler hk.. att få bilen lite bränslesnålare är poängen med det hela.

388 Inlägg
27 september 2010
mk2_power skrev:
yoppe skrev:

jo men jag är inte ute efter fler hk.. att få bilen lite bränslesnålare är poängen med det hela.

Och ett bränslechip sätter du dit för att få MER bränsle till motorn tror du den går billigare då? på en turbobil blir det annorlunda eftersom du också ökar effekten genom att höja laddtrycket och på så sett får en starkare motor som leder till att den inte behöver arbeta lika hårt vilken kan minska förbrukningen oftast är det dock roligt med den extra effekten och man gasar lite mer och då blir det oftast tvärt om lite ökad förbrukning.

Sök