_DamnIt´s ljudhörna - MDS/Pioneer/SPL Dynamics

Bilen krockad, skrotad och projektet slut.
  • 26 Följare
  • 52 330 Visningar
  • Projektet avslutat 13 maj 2013
_DamnIt R1 driver!
26 november 2010 · 5 128 Inlägg

Otålig som jag börjat bli nu på allt byggande (börjar ju bli kul igen! big_smile ), så slet jag upp förpackningen med polskorna, och insåg (efter att inte ha kollat så noga när jag köpte, tog bara för jag behövde), att där fanns ju ett fint hål att trycka in kabeln i! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/1023070_mga7l9.jpg
De e naaajs!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/1023072_us92l9.jpg
Förbannat smidiga polskor tycket jag!

Nu har jag en över, därför tänkte jag som så här: Finns det några fördelar med att jorda slutstegen direkt i batteriet? Har ju ändå en minuspol över på ett batteri, och kommer gå åt mindre kabel för det än för att jorda i bältesbult (som för övrigt batterierna är jordade i). För då får jag nytta av min andra polsko med! smile

Xz3PaZ
26 november 2010 · 87 Inlägg

_DamnIt skrev:

Xz3PaZ skrev:
Biltema är bra skit de smile kul å se dig igång igen big_smile fortsätt med bilder bara big_smile kan ju säga att baslådan var inte direkt snygg... men de ä fan inte min heller hahaahaha så länge de blir gött ljud så spelar de ingen roll hur de ser ut och de som räknas är att man själv trivs och gillar det big_smile

Sen blir man nästan lite arg på dig hahahaha ja blir rätt bra sugen på att fortsätta på mitt bygge...

Biltema rockar! smile Tycker jag med, känns skönt att det börjat hända något igen, så ska snart försöka ta itu med dörrsidorna så jag har lite framsystem med! smile
Nej, jätte fin är den inte, men det kosmetiska går ju att ordna sen! smile Så det problemet tar jag när det kommer, först ska jag ju se så den låter bra! smile Och planerna är ju dessutom 4st 8" sen i framtiden, så då ska allt där bak byggas om ändå så, så då blir det ju nytt och snyggt! smile

Bara till att börja då ju! wink

okej 4 8or låter ju inte helt fel smile ja får se hehe ny bil imorgon juee big_smile

Projekttråden för scorpio 2,9 ghia rs http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=222493
Sluta skjuta upp saker, skit i det istället :)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
26 november 2010 · 8 744 Inlägg

Om det är kortare till batteriets minuspol än till chassit så är det klart du ska jorda i batteriet! smile Fram med gasbrännaren och löd fast kablarna i dom där polskorna nu å så dom sitter riktigt. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_DamnIt R1 driver!
26 november 2010 · 5 128 Inlägg

Xz3PaZ skrev:

_DamnIt skrev:

Xz3PaZ skrev:
Biltema är bra skit de smile kul å se dig igång igen big_smile fortsätt med bilder bara big_smile kan ju säga att baslådan var inte direkt snygg... men de ä fan inte min heller hahaahaha så länge de blir gött ljud så spelar de ingen roll hur de ser ut och de som räknas är att man själv trivs och gillar det big_smile

Sen blir man nästan lite arg på dig hahahaha ja blir rätt bra sugen på att fortsätta på mitt bygge...

Biltema rockar! smile Tycker jag med, känns skönt att det börjat hända något igen, så ska snart försöka ta itu med dörrsidorna så jag har lite framsystem med! smile
Nej, jätte fin är den inte, men det kosmetiska går ju att ordna sen! smile Så det problemet tar jag när det kommer, först ska jag ju se så den låter bra! smile Och planerna är ju dessutom 4st 8" sen i framtiden, så då ska allt där bak byggas om ändå så, så då blir det ju nytt och snyggt! smile

Bara till att börja då ju! wink

okej 4 8or låter ju inte helt fel smile ja får se hehe ny bil imorgon juee big_smile

Får hoppas du bygger något skoj i den då! smile

_DamnIt R1 driver!
26 november 2010 · 5 128 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Om det är kortare till batteriets minuspol än till chassit så är det klart du ska jorda i batteriet! smile Fram med gasbrännaren och löd fast kablarna i dom där polskorna nu å så dom sitter riktigt. wink

Hade faktiskt tänkt att dränka in håligheten ordentligt med en jäkla massa lödtenn, och bränna som sören så det verkligen är välfyllt och bra med kontakt! smile Men då kan jag genast sätta mig ner och plita fast andra skon i andra halvan av kabeln, va ju kul med såna här polskor! lol

Frippe_L Gladen Audio
27 november 2010 · 2 388 Inlägg

_DamnIt skrev:

ChriZtoffer skrev:
Om det är kortare till batteriets minuspol än till chassit så är det klart du ska jorda i batteriet! smile Fram med gasbrännaren och löd fast kablarna i dom där polskorna nu å så dom sitter riktigt. wink

Hade faktiskt tänkt att dränka in håligheten ordentligt med en jäkla massa lödtenn, och bränna som sören så det verkligen är välfyllt och bra med kontakt! smile Men då kan jag genast sätta mig ner och plita fast andra skon i andra halvan av kabeln, va ju kul med såna här polskor! lol

EXO är en jävel på o förklara hur man ska göra det rätt.

http://www.youtube.com/watch?v=FEWuCI-h-Mo

Senast redigerat av Frippe_L (27 november 2010)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
_DamnIt R1 driver!
27 november 2010 · 5 128 Inlägg

Har kollat lite på han, får kolla lite mer då! smile

Btw, gör nästan exakt likadant som han när jag lödar kabelskor! Dock har jag inte det kletet han smetar på först, och sen använder jag en typ 1100 graders "tändare" istället för stora propantanken!

Senast redigerat av _DamnIt (27 november 2010)

Xz3PaZ
27 november 2010 · 87 Inlägg

tror inte de blir så mkt ljud utan ska nog gömma allt lite snyggt i paneler tongue men får som sagt se vad tiden utvisar. har en fundering på att gömma fronthögtalare bakom stereon om man säger så. detta blir nog mer en gå fort som fan bil hahahaha

Projekttråden för scorpio 2,9 ghia rs http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=222493
Sluta skjuta upp saker, skit i det istället :)
Frippe_L Gladen Audio
27 november 2010 · 2 388 Inlägg

_DamnIt skrev:
Har kollat lite på han, får kolla lite mer då! smile

Btw, gör nästan exakt likadant som han när jag lödar kabelskor! Dock har jag inte det kletet han smetar på först, och sen använder jag en typ 1100 graders "tändare" istället för stora propantanken!

Ja han har ju silverbaserat lödtenn utan flussmedel så det kletar han på först istället. Vanligt lödtenn bruka ju ha fluss i sig. sålänge "tändaren" smälter det bra så duger det väl antar jag, jag klämmer med sexkantspress istället så kabelskorna ser ut såhär:
http://i975.photobucket.com/albums/ae235/Frippe_L/Hellboy/P3130861.jpg

lite krympslang på det så är det perfa.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
_DamnIt R1 driver!
27 november 2010 · 5 128 Inlägg

Den tändaren fungerar riktigt bra! Har använt den till en hel del kabelskor och liknande, och även vanliga kablar, och går att löda riktigt fint med den! smile Sen när jag pressar nya kabelskor så kommer jag nog först slå ihop dom med nya pressen, och sen fylla upp med lödten. Och alla andra kabelskor jag har dragit hårt med eltejp, eftersom jag inte hade en tanke på krympslang innan jag pressade dom! smile

_DamnIt R1 driver!
27 november 2010 · 5 128 Inlägg

Idag så fick jag till slut bas i bilen! Efter många om och men, mycket snickrande och borrande lite överallt så blev allt inkopplat, och det spelar på nu!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/1023336_mha6l2.jpg
Tyckte det blev rätt fint märkt, och ordentligt löddade trådar så det inte trådar upp sig med tiden! smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/1023337_465hwc.jpg
Jävligt dålig bild, men lite sladdar. 35mm² kabel får inte plats i anslutningarna, så fick klippa ner dom lite, så nu är det precis att dom går in!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/73489/1023338_h1z93p.jpg
Allt på plats! Just nu är jag mest glad att allt spelar som det ska, så att sen en dag när jag orkar så ska jag riva ur allt igen, och kapa kablar i rätt längd och snygga till det lite.

Och spelade in en liten film med, ingen jätte kvalitet eller något sånt, men man får en uppfattning om att det faktiskt låter iaf!



Allt för idag! Ska försöka börja på dörrsidorna inom en snar framtid med! smile

Edit: Glöm inte att ändra videokvaliten till 720p, blir helt okej kvalitet på ljudet då! smile

Senast redigerat av _DamnIt (27 november 2010)

TooS Hjultomte
28 november 2010 · 1 500 Inlägg

Så nu ska ja komma ner o leka med dih o bassräjjsa? big_smile

Sketa kul att du fått ihop det. var på tiden eller?? wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
_DamnIt R1 driver!
28 november 2010 · 5 128 Inlägg

Haha, du kommer vinna så det smäller om det tongue Är glad om jag toppar typ 130db tongue Spelar sketa tyst roll

Men är riktigt kul att kunna spela igen, men nu vill jag ha mer! tongue Men ska börja med att snygga till i reservhjulsbaljan så där inte är mer kabel än nödvändigt, dammsuga upp massa sågspån och tja, fixa frontpanel så jag täcker batterier och sånt mög! smile

_DamnIt R1 driver!
28 november 2010 · 5 128 Inlägg

En liten fundering bara, hur bör jag ställa LPF och Subsonic på steget?

Basen kan gå ner till 18hz (enligt spec), lådan är på 21l och avstämd till ca 40hz, "framsystemet" möter upp vid 200hz (originalskiten tål knappt att gå djupare).

Så tips på hur jag bör ställa delning?

stRaend
28 november 2010 ·

200hz på ett framsystem? Jadu, Subsonic på kanske 25-30hz exempelvis? LPF vet jag inte riktigt vad du ska ställa på eftersom ditt framsystem inte kan gå ner speciellt långt. Någon annan får komma med det förslaget tongue jag säger att ställ in det så som du tycker det låter bäst wink

_DamnIt R1 driver!
28 november 2010 · 5 128 Inlägg

Ja, original högtalarna pallar inte så mycket! tongue Men då har jag subsonic på ungefär rätt iaf! smile

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 november 2010 · 8 744 Inlägg

Börja med att fixa ett vettigt framsystem! Mina små 3,5or spelar ner till 120Hz. wink Vettig lågpass till subben är 50-80Hz beroende på hur pass bra framsystemet orkar hänga med.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Stickan Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
28 november 2010 · 961 Inlägg

50-80 hz? d e juh för fasen midbas! wink

Volvo 850 T5-R "Ground Zero" (1995)
Volvo 740 GLE "Banbil in progress" (1988)
Volvo 855 "T5-R" (1995)
_DamnIt R1 driver!
28 november 2010 · 5 128 Inlägg

Framsystemet ska påbörjas inom en snar framtid, så det bekymret ska åtgärdas! Ville mest ha tips på hur jag skulle ha det tills vidare. Tror jag ställt LPF på runt 120-140 nu, och det låter väl helt okej antar jag!

ChriZtoffer GAS democar 2018!
28 november 2010 · 8 744 Inlägg

Stickan skrev:
50-80 hz? d e juh för fasen midbas! wink

Ja men nu mena jag ju inte att subben skulle spela 50-80Hz utan från ca 25Hz (eller hur djupt den nu pallar, själv kör jag ner till 20Hz wink ) och sen upp till 50-80Hz nånstans beroende på hur pass djupt framsystemet hänger med. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang